جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتمدیریت منابع انسانی6 روش تجزیه و تحلیل شغل در سازمان

6 روش تجزیه و تحلیل شغل در سازمان

1 اردیبهشت 1400
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
مدیریت منابع انسانی
مراحل انجام تجزیه و تحلیل شغل

تجزیه و تحلیل شغل، خلاصه‌ای از وظایف و مسئولیت‌های شغل، رابطه اون با شغل‌های دیگر سازمان، دانش و مهارت لازم برای انجام اون شغل و شرایط کاری هست. وقتی یک شغل رو تجزیه و تحلیل میکنیم، درواقع باید شغل رو اونطوری که انجام میشه، گزارش کنیم. نه اینکه بگیم اون شغل در گذشته به چه صورتی انجام میشده و یا باید به اینصورت انجام بشه!

قبلا درباره تعریف و کاربردهای تجزیه و تحلیل شغل مقاله‌ای با عنوان 6 کاربرد و فواید تجزیه و تحلیل شغل در سازمان منتشر کردیم. تو مقاله حاضر، با روش‌های انجام دادن کارشکافی، یا همون روش‌های تجزیه و تحلیل مشاغل آشنا میشید.

روش های تجزیه و تحلیل شغل

مشاهده مستقیم:

برای مشاهده و جمع‌آوری اطلاعات درباره مشاغل نسبتا ساده، از روش مشاهده مستقیم به همراه روش‌های دیگه استفاده میشه. روش کار به این صورت هست که فرد تحلیلگر، اجرای کار توسط افراد رو زیر نظر میگیره و یادداشت‌برداری میکنه و اطلاعات زیر رو استخراج میکنه:

  • چه کاری، به چه صورت انجام میشه؟
  • چه مدت زمانی صرف انجام دادن وظایف اون شغل میشه؟
  • شرایط محیطی کار چطوره؟
  • چه ابزارآلاتی نیاز هست؟

 

روش های تجزیه و تحلیل شغل

روش مشاهده مستقیم برای تجزیه و تحلیل مشاغلی که تکراری هستن و زمان انجامشون کوتاه هست کاربرد داره. اما برای مشاغلی که پیچیده هستن و یا مدت زمان طولانی رو نیاز داره، امکان‌پذیر نیست.

برای انجام مشاهده مستقیم، باید افراد متخصصی رو بکار گرفت. افرادی که بدونن دنبال چه چیزی هستن و از چه چیزهایی باید یادداشت برداری کنند. فردی که این مشاهده رو انجام میده، باید حواسش باشه که حضورش در محیط کار، در روال عادی انجام کار اختلالی ایجاد نکنه، وگرنه نتیجه‌ای که به دست میاد، قابل اطمینان نیست و اعتبار چندانی نداره.

مقالات مرتبط  چرا مدیریت منابع انسانی به وجود آمد؟

مصاحبه:

تحلیلگر با افرادی که درباره شغل اطلاعاتی دارن ارتباط برقرار میکنه و درباره شغل اطلاعات لازم رو بدست میاره. مصاحبه میتونه بصورت باز یا بسته انجام بشه.

مصاحبه باز، چارچوب مشخصی نداره و سوالات از قبل تعیین نشدن و یا خیلی محدود هستن. هیچ قضاوت قبلی درباره اینکه چه پاسخی درست و چه پاسخی اشتباه هست، وجود نداره. به مصاحبه‌شونده اجازه داده میشه که خودش بحث رو به جاهایی ببره که فکر میکنه مهم هست.

مصاحبه بسته چارچوب مشخصی داره و سوالات از قبل تعیین شدن. مصاحبه‌گر سوالات رو بطور منظم و ب   ه ترتیب میپرسه. وقتی سوالات از پیش تعیین شده باشن، به این معنی هست که جنبه‌های مختلف شغل در نظر گرفته شده و اطلاعات جامع‌تری از اون شغل به دست میاد.

 

مصاحبه به سه طریق انجام میشه:

  • مصاحبه انفرادی با متصدی شغل.
  • مصاحبه گروهی با کارکنانی که شغل‌های یکسان دارند.
  • مصاحبه با سرپرستان یا کسانی که انتظار میره آشنایی کامل با شغل داشته باشند.

نمونه سوال‌هایی که در مصاحبه تجزیه و تحلیل شغل مطرح میشه:

  • شغل شما چیست؟
  • وظایف مهم و اصلی شما در این شغل چیست؟
  • در چه قسمتی کار میکنید؟
  • این شغل به چه تحصیلات، تجربه و مهارت‌هایی نیاز دارد؟
  • در چه فعالیت‌هایی مشارکت دارید و نقش شما در این فعالیت‌ها چیست؟
  • مسئولیت‌های شغل شما چیست و در مقابل چه چیزهایی باید پاسخگو باشید؟
  • معیارها و استانداردهایی که معمولا کار شما با آن سنجیده می‌شود چیست؟
  • نیازهای بدنی کار شما چقدر است؟
  • نیازهای فکری کار شما چه میزان است؟
  • محیط و شرایط کاری شما چگونه است؟
  • شرایط بهداشتی و ایمنی محیط کار شما چگونه است؟
  • آیا در محیط کار یا برای انجام دادن کار در معرض خطر قرار دارید؟
مقالات مرتبط  طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟

روش مصاحبه در تجزیه و تحلیل شغل

پرسشنامه:

پرسشنامه تجزیه و تحلیل شغل شامل هر دو نوع سوالات عینی و قضاوتی هست. (سوال عینی یعنی سوالاتی که احتیاج به تحلیل ندارن و سوالات قضاوتی یعنی سوالاتی که باید تحلیل بشن.)

برای تجزیه و تحلیل مشاغل فعلی، اول فرم پرسشنامه رو به متصدی شغل میدن تا تکمیل کنه. بعد فرم تکمیل شده توسط سرپرست اون فرد تایید میشه و بعدش هم به کارشناس تجزیه و تحلیل شغل داده میشه. اما برای تجزیه و تحلیل مشاغل جدید، پرسشنامه برای فردی فرستاده میشه که قراره سرپرست متصدیان این مشاغل رو به عهده داشته باشه.

نکات مهم در طراحی پرسشنامه:

  • تعداد سوال‌ها باید کم باشه. چون افراد معمولا حوصله ندارن به سوال‌ها جواب بدن!
  • برای افرادی که پرسشنامه رو در اختیارشون میذارید، باید توضیح بدین که چرا باید سوالات رو جواب بدن و از جواب‌هاشون چه استفاده‌ای قراره بشه.
  • سوالات پرسشنامه باید ساده و قابل فهم باشه.

مصاحبه گروهی:

مصاحبه گروهی هم مثل مصاحبه انفرادیه با این تفاوت که بجای مصاحبه با یک نفر، با تمام افرادی که مشاغل یکسان در سازمان دارن بطور همزمان مصاحبه میشه. اطلاعات مصاحبه گروهی، دقیق‌تر از مصاحبه انفرادی هست.

 

نشست متخصصان:

در این روش، جلساتی تشکیل میشه و از افرادی که دانش و اطلاعات زیادی درباره شغل دارن نظرخواهی میشه. تو این روش، اطلاعات مفیدی به دست میاد اما برداشتی که متصدی شغل از شغلش داره و همچنین واقعیات شغل نادیده گرفته میشه.

 

ثبت وقایع:

در این روش از متصدی شغل خواسته میشه که فعالیت‌های روزانه خودش رو یادداشت کنه. ثبت روزانه، اطلاعات دست اولی به تحلیلگر میده اما کار وقت‌گیری هست و مدت زمان زیادی بگذره تا همه وقایع یک شغل رو ثبت کنیم. به همین علت هم هزینه‌های انجام این روش بالا میره.

مقالات مرتبط  مدرک تحصیلی و مهارت چقدر در استخدام تاثیر دارد؟

نتیجه گیری:

روش های کارشکافی رو با هم بررسی کردیم. در یک جمع‌بندی می‌تونیم بگیم، هنوز روش بخصوصی که برای تجزیه و تحلیل همه مشاغل در هر شرایط مناسب باشه، وجود نداره. اما استفاده از ترکیبی از روش‌های مختلف، موثرتر از بکارگیری هرکدوم از روش‌ها به تنهایی هست. پس سعی کنید اطلاعات درست و مفیدی رو از چند منبع به دست بیارید.

بنظر شما ترکیب کدوم روش‌ها با هم میتونه موثرتر باشه؟ اگه تجربه‌ای دارید، تو قسمت نظرات برای نوآفرین بنویسید!

 

 

مطالب پیشنهادی

  • پرورش نیروی انسانی
    مدیریت استعدادهای سازمان چه کمکی به رشد آن می کند؟
  • تحلیل شغل چیست
    6 کاربرد و فواید تجزیه و تحلیل شغل در سازمان (به…
  • تحلیل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟
    تحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)
  • تحلیل سوات SWOT
    تحلیل سوات SWOT چیست؟ (+ مثال و پرسشنامه SWOT)
  • برون سپاری در سازمان ها
    کمک به رشد سازمان با برون سپاری فعالیت ها
بعدی 6 کاربرد و فواید تجزیه و تحلیل شغل در سازمان (به همراه تعریف)
قبلی کاربردهای فعل Would

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • ساختار هزينه در بوم مدل کسب و کار
    ساختار هزینه کسب و کار
  • ضرورت شناخت و مقابله با مسائل اخلاق کسب و کار
    ضرورت اخلاق کسب و کار
  • بوم مدل کسب و کار چیست؟ + دانلود pdf فرم خام بوم مدل
    بوم مدل کسب و کار چیست
  • کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار
    کانال های توزیع
  • طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟
    طراحی شغل چیست
  • تست شنوایی سنجی پُرسا
    تست شنوایی سنجی پُرسا
  • ارزش پیشنهادی در بوم مدل کسب و کار
  • 1400 سال رشد و تحول مستر پُرسا
    تبریک سال نو پُرسا
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=2153
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.