جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتمدیریت منابع انسانیطراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟

طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟

4 اردیبهشت 1400
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
مدیریت منابع انسانی
طراحی شغل چیست

در مقاله‌های قبلی درباره تجزیه و تحلیل شغل حرف زدیم. حالا، با استفاده از اطلاعاتی که در مراحل تجزیه و تحلیل شغل به دست آوردیم، می‌تونیم سراغ طراحی شغل بریم. اصلا طراحی شغل یا Job Design  چیه و چه اهمیت و فایده‌ای داره؟!

طراحی شغل چیست؟

طراحی شغل یعنی، محتوای شغل و روش‌هایی که کار باید به اون روش انجام بشه رو تعیین کنیم. درواقع، وظایف و مسئولیت‌ها در یک شغل رو طوری تنظیم می‌کنیم که حداکثر کارایی و رضایت شغلی به دست بیاد و باعث رشد و پیشرفت و بهبود زندگی کاری افراد بشه.

سازگار نبودن شغل با روحیه و نیازهای کارکنان، باعث کم‌کاری، خستگی روحی و بی‌علاقگی میشه. هدف از طراحی شغل، مشاهده، ثبت و تحلیل وضعیت فعلی شغل هست تا به اهدافی مثل افزایش بهره‌وری، اثربخشی کار، انگیزش کارکنان، کاهش هزینه، رضایت شغلی و… برسیم. پس برای اینکه سازمان به اهدافش برسه، باید شغل‌ها رو طوری طراحی کنه که از هرلحاظ کارآمد باشن.

مشاغل باید به صورتی طراحی بشن که کارکنان رو ترغیب کنه به بهترین نحو اون کارها رو انجام بدن. اگه شغل‌هارو طوری طراحی کنیم که دسترسی و انعطاف‌پذیری کارکنان رو بالا ببره، قطعا رضایت شغلی و بهره‌وری هم افزایش پیدا میکنه.

هدف از طراحی شغل چیست؟

  • علاقمند کردن کارمندان به شغل و افزایش رضایت شغلی
  • افزایش انگیزه کارکنان
  • افزایش بهره‌وری
  • تشخیص نیازهای آموزشی و افزایش مهارت کارکنان از طریق آموزش
  • ایجاد ایمنی در محیط کار
  • بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان
  • حذف سطوح غیرضروری نظارت و کنترل
  • حداقل کردن هزینه‌ها
  • تعیین استاندارد برای خدمت به مشتریان
مقالات مرتبط  6 روش تجزیه و تحلیل شغل در سازمان

طراحی شغل

عوامل موثر در طراحی شغل چه چیزهایی است؟

عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل رفتاری در طراحی مشاغل تاثیرگذار هستن. هرکدوم از این عوامل رو بطور مختصر توضیح میدیم.

عوامل سازمانی:

عوامل سازمانی که در طراحی شغل تاثیر داره شامل ماهیت کار، ارگونومی، گردش کار و فرهنگ هست.

  • ماهیت کار: در طراحی شغل باید ببینیم شغل، چه فعالیت‌ها و وظایفی رو شامل میشه، نحوه اجرا، برنامه‌ریزی و کنترل شغل رو هم باید در نظر گرفت.
  • ارگونومی: در طراحی شغل، باید توانایی جسمی و خصوصیات فردی کارکنان در نظر گرفته بشه. اگر شغل، متناسب با توانایی فرد طراحی بشه، کارایی و بهره‌وری بالا میره.
  • گردش کار: نوع محصول و خدمتی که ارائه می‌کنیم، توالی جریان کار رو تعیین میکنه. باید بین فرایندهای مختلف محصول و خدمات، تعادل برقرار باشه، که در طراحی شغل به این موضوع توجه میشه.
  • فرهنگ: فرهنگ، همون روش‌ها یا معیارهایی هست که نحوه انجام وظایف رو مشخص میکنه. این فرهنگ و این روش‌ها، روی طراحی شغل تاثیر داره.

عوامل محیطی:

عوامل محیطی شامل عوامل داخلی و خارجی مثل مهارت، توانایی کارکنان، چشم‌اندازهای اقتصادی و فرهنگی کارکنان هست.

طراحی مشاغل

عوامل رفتاری و انسانی:

شامل عواملی هست که مربوط به نیاز کارکنان هست. عواملی مثل استقلال، تنوع، بازخورد و… که بهره‌وری رو در محیط کار بالا میبره.

  • استقلال: افراد نیاز دارند در محیطی کار کنند که از کسی ترسی نداشته باشند و آزادانه فعالیت کنند. این آزادی عمل باعث افزایش خلاقیت، وابستگی متقابل و افزایش کارایی در سازمان میشه.
  • بازخورد: افراد باید بازخورد مناسبی از عملکرد شغلی خودشون دریافت کنند.
  • تنوع: شغل‌هایی که یکنواخت هستن، باعث کسالت و بی‌حوصلگی میشن. شغل‌ها باید تنوع لازم رو داشته باشن تا برای کارکنان جذاب باشن.
  • مهارت و توانایی: شغل باید طوری طراحی بشه که کارمند بتونه از تمام توانایی‌های خودش استفاده کنه و کار رو به بهترین نحو انجام بده.
مقالات مرتبط  چگونه انگیزه کارمندان خود را افزایش دهیم؟

طراحی مجدد شغل

طراحی شغل یک موضوع پویا هست که عوامل مختلف مدام روی اون تاثیر میگذاره. عواملی مثل توسعه فناوری، انتظارات اجتماعی و فرهنگی از شغل، ارگونومی، عوامل فردی، فعالیت‌های سازمانی و… روی طراحی شغل تاثیرگذار هستن. به همین دلیل، طراحی یک شغل، برای مدت طولانی نمیتونه اثربخش باشه.

بخاطر سرعت بالای توسعه فناوری، ماهیت شغل ها سریع تغییر میکنه. بنابراین نیاز به طراحی مجدد شغل داریم. یعنی با توجه به دیدگاه‌های جدید و عوامل مختلف، باید شغل ها رو مجددا طراحی کنیم. با این کار، خیلی از شغل‌ها ممکنه حذف بشن و یا ممکنه محتوای بعضی از مشاغل تغییر کنه.

طراحی مجدد شغل

مراحل طراحی مجددشغل

شناسایی مشاغل:

اول، مشاغلی که باید مجددا طراحی بشن رو پیدا کنیم. مثلا وقتی سیستم اطلاعاتی سازمان از سیستم دستی به کامپیوتر تغییر پیدا میکنه، شغل افرادی که به این موضوع مرتبط هست، باید دوباره طراحی بشه.

شناسایی مطالب طراحی مجدد:

بعد از اینکه شغل ها رو مشخص کردیم، باید محتویاتی از شغل که باید تغییر کنند رو تعیین کنیم. با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل شغل، توضیحات و مشخصات جدید برای هر شغل و ارتباطش با شغل های دیگه مشخص میشه.

تاثیرگذاری مجدد:

حتی اگه ماهیت شغل هم تغییر کنه، طراحی مجدد شغل باید در ابعاد اصلی، مثل مهارت، اهمیت کار، استقلال و بازخورد انجام بشه.

ارزیابی اثر طراحی مجدد:

زمانی که یک شغل رو مجددا طراحی کردیم، در این مرحله شغل رو بطور آزمایشی عملیاتی می‌کنیم. بعد از اجرا، بازخورد دریافت میکنیم و در ضورت لزوم، دوباره طراحی مجدد انجام میشه. اما اگه همه چیز خوب و رضایت‌بخش بود، شغل، به بخشی از مشاغل سازمان تبدیل میشه.

مقالات مرتبط  انواع روش های طراحی شغل

جمع بندی

هدف از طراحی شغل، ایجاد بهره‌وری، کارایی و ارائه محصول و خدمات با کیفیت هست. در درجه بعدی، هدف این هست که شغل افراد به اندازه کافی چالشی و جذاب باشه. همه این عوامل به هم پیوسته هستن و درنهایت باعث موفقیت و دستیابی به اهداف سازمان میشه.

 

تهیه و تنظیم: تیم نوآفرین

ما در سایت نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂

مطالب پیشنهادی

  • طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی
    کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
  • تکنیک اسکمپر
    تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ (+مثال های کاربردی)
  • تاثیر رنگ ها در طراحی هویت بصری
    انتخاب رنگ مناسب در طراحی هویت بصری
  • هویت بصری سازمان
    هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
  • بوم مدل کسب و کار چیست
    بوم مدل کسب و کار چیست؟ + دانلود pdf فرم خام بوم مدل
  • استارتاپ چیست
    استارت آپ چیست؟ (+ مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق)
  • انواع روش‌های طراحی شغل
    انواع روش های طراحی شغل
  • تحلیل پورتر
    مدل پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟ (+ مثال های کاربردی)
بعدی کاربردهای فعل Would
قبلی انواع روش های طراحی شغل

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • چگونه اختلاف نسل های بیبی بومر،ایکس،وای،زد را مدیریت کنیم؟
    چالش تفاوت نسل ها بین کارمندان و مدیران
  • بخش های مشتری در بوم مدل کسب و کار
    مشتری کیست؟
  • ضرورت شناخت و مقابله با مسائل اخلاق کسب و کار
    ضرورت اخلاق کسب و کار
  • انواع روش های طراحی شغل
    انواع روش‌های طراحی شغل
  • چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟ (راهنمای کامل+مثال)
    عنوان نویسی حرفه ای
  • چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
    طراحی هویت بصری سازمان
  • تغییر مدل کسب و کار دیجیکالا
    تغییرات دیجیکالا
  • نکاتی درباره تسلط کلامی که هر کپی رایتری باید بداند
    تسلط کلامی و کپی رایتینگ
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=2157
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.