بهترین زمان ورود به بازار
یکی از عوامل شکست یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا آماده نبودن بازار و فناوری می باشد که تا حدودی می توان با کمک این جدول ریسک را کاهش داد و معقولانه در مورد ادامه مسیر ساخت محصول و خدمات تصمیم گیری کنیم.
این جدول نشان دهنده سطح آمادگی بازار MRL: Market Readiness Level و سطح آمادگی فناوری TRL : Technology Readiness Level ، در مورد محصول شماست. با دقت سوالات جدول زیر را پاسخ دهید:
بعد از پاسخ دادن به سوالات، نوبت به امتیازدهی به آنهاست تا بتوانیم با نتایج عددی حاصل به سطح آمادگی محصول مان امتیاز دهیم و در مورد ورود به بازار تصمیم گیری کنیم.
به راهنمای امتیازات توجه کنید.
امتیاز دهی برای به دست آوردن سطح آمادگی تکنولوژی TRL :
TRL=1 اصول علمی یک مدل را پیدا کرده باشیم
TRL=2 ایده را مدل سازی کردیم و روی کاغذ یا نرم افزار پیاده سازی کردیم
TRL=3 حال زمان انجام محاسبات است
TRL=4 در محیط آزمایشگاه ، مدل را پیاده سازی کنید و تست کنید
TRL=5 در فضای دیگر محصول را تست کنید
TRL=6 چند نمونه میسازیم و به شهرهای مختلف می فهمیم تا تست کنیم
TRL=7 اثبات می شود که کاملا آماده است تا در دنیای واقعی کار کند
TRL=8 شکل و ظاهر را کامل می کنیم تا بتوانیم با رقبا، رقابت کنیم
TRL=9 کاملا آماده راه اندازی خط تولید هستیم.
امتیاز دهی برای به دست آوردن سطح آمادگی بازار MRL :
MRL=1 فقط یک احساس نیاز هست
MRL=2 نیاز را شناسایی می کنیم که مخاطب دقیقا چه می خواهد
MRL=3 یکسری منفعت را به محصولمان اضافه می کنیم
MRL=4 محصول را کمی سازی می کنیم و قیمت را تعیین می کنیم
MRL=5 امکانات مورد نیاز برای ادامه کار را تعیین می کنیم
MRL=6 چه سیستمی برای کارمورد نیاز است (دسکتاپ.اندروید و…)
MRL=7 چه طور در بازار محصول را ارائه دهیم
MRL=8 چه طور متخصص هایی برای تیم فروش نیاز داریم
MRL=9 مشتری را تشنه نگه داشتن برای دریافت محصول
اگر فقط احساس کردید که چیزی در بازار کم هست ، این فقط یک احساس است و این کمترین سطح آمادگی بازار است اما وقتی نیاز بازار را می دانیم و بسته به آن نیاز، ایده را ساخته ايد ، بیشترین سطح آمادگی بازار است.
توجه کنید هر دو اِلمان باید با هم حرکت کند. اگر محصول خیلی بالغ است ولی بازار آماده نیست باعث شکست بازار می شود و اگر محصول آماده نیست ولی بازار داغ هست باعث شکست تکنولوژی می شود.
بعد از آمادگی این مراحل، فقط 25% از راه را طی کرده اید و اگر هم با فرض محال سرمایه گذاری پیدا کنید مبلغ کمی روی طرح و ایده شما سرمایه گذاری میکند.
فلسفه وجودی ام وی پی از اینجا نشأت می گیرد که هیچگاه نباید پول و وقت خود را صرف محصولی کرد که هیچکس حاضر نیست بابت آن، پول پرداخت کند دلیل تاکید و اهمیت دادن به مفهوم ام وی پی از نقطه نظر سرمایه گذار نیز ناشی از همین مسئله می باشد.
حداقل محصول پذیرفتنی، درواقع ورژنی از یک محصول جدید است که یک تیم میتواند به کمک آن، حداکثر اطلاعات لازم دربارهی بازخورد مشتریها را با حداقل تلاش و هزینه ممکن به دست آورد. حداقل محصول پذیرفتنی یک محصول دستساز است که طی فرآیندهای تولید ایده، نمونهسازی، ارائه، جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل و یادگیری تولید میشود. این مراحل چندین بار تکرار میشوند تا درنهایت یک محصول مطلوب تولید شود یا بهعنوان یک محصول ناموفق در نظر گرفته شود.
اگر در این مرحله با گرفتن بازخورد درست متوجه شدید که محصول یا خدمت مورد توجه مشتریان قرار نگرفت به شما تبریک می گویم چون قبل از شکست بزرگ امکان این برای شما فراهم است که پیوت (pivot) انجام دهید.
گردآوری: تیم نوآفرین
برای خواندن سایر مطالب آموزشی سایت نوآفرین روی کلمه مقالات مدیریت و کسبوکار کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP چیست؟
مراحل ساخت یک MVP
استارتاپ چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید