بیانیه ماموریت چیست؟ (+ چند نمونه بیانیه ماموریت موفق)
در مقاله بیانیه ماموریت چیست؟ (+ چند نمونه بیانیه ماموریت موفق) توضیح میدهیم که:
- بیانیه ماموریت چیست؟
- هدف بیانیه ماموریت شرکت چیست؟
- چگونه باید بیانیه ماموریت شرکت خود را بنویسیم؟
- نمونههای معروف بیانیه ماموریت کداماند؟
در ابتدا با هم به بررسی تعاریف مختلف بیانیه ماموریت یا mission statement میپردازیم.
بیانیه ماموریت چیست؟
سند تدوینشدهای است که اهداف باثبات و منحصر به فرد سازمان را تعریف میکند.
- اینکه چرا سازمان وجود دارد؟
- اهداف آن چیست؟
- میخواهد به چه چیزی برسد؟
اینها برخی سؤالات اساسی هستند که mission statement قصد دارد به آنها پاسخ دهد. بیانیه ماموریت در برگیرنده اهداف، ارزشها، عقاید و مزیت رقابتی سازمان است. در واقع بیانیه ماموریت، ابزار اولیه مورد نیاز مدیران است که راهنمای عمل سازمان محسوب میشود.
mission statement، یک سازمان را نسبت به سازمانهای مشابه آن متمایز میکند. در واقع ماموریت، فلسفه وجودی یک سازمان را بیان میکند، چشم انداز آن را محقق میکند و نیازهای مشتری را برطرف مینماید.
بیانیهای ساده است که اهداف شرکت شما را توضیح میدهد. خلاصه ای از کاری است که شرکت شما برای مشتریان، کارمندان و مالکان خود انجام میدهد و توضیح میدهد که چگونه شما آنچه را که میخواهید انجام دهید، عملی میکنید. برخی از بهترین mission statement ها همچنین شامل آنچه شرکت برای جامعه خود و جهان انجام میدهد نیز هستند.
در واقع با تدوین اولین بیانیه ماموریت برای شرکتتان یا نوشتن بیانیه جدید، فرصتی برای تعیین اهداف، اخلاق، فرهنگ و هنجارهای شرکت فراهم میشود.
گاهی اوقات، کارهای روزمره شرکت مانع حرکت در جهت اهداف تجاری سازمان میشود. بهروزرسانی کردن سریع بیانیه ماموریت به ما کمک میکند قدمی به عقب برداریم و بهیاد آوریم که سازمان هدف دارد.
اگر به بیان دیگر و در قالب مثال بخواهیم توضیح دهیم:
مشتری از ما لباس میخواهد، ولی در اصل میخواهد خوش اندام باشد.
مشری از ما آموزش میخواهد، ولی درواقع میخواهد که سِمت شغلی خود را ارتقا دهد تا درنهایت به درآمد بیشتری برسد.
پس باید در نوشتن بیانیه ماموریت، خواسته نهایی مشتری را درنظر بگیریم.
تذکر: بیانیه ماموریت باید منحصربهفرد باشد و اگر مشابه بیانیه رقبا باشد، به این معنی است که بیانیه خوبی نیست.
هدف بیانیه ماموریت شرکت چیست؟
یک بیانیه ماموریت قدرتمند میتواند از طرق مختلف برای شرکت مفید باشد.
-
شرکت را رو به جلو هدایت میکند.
هنگامی که درباره آینده شرکت صحبت میشود، بیانیه ماموریت یک ابزار ناوبری و هدایتکننده بسیار مهم است. با شناسایی هدف کار خود، میتوانید اهدافی را که شرکت شما باید در تحقق آنها متعهد باشد، بهتر درک کنید.
پس از تعیین این اهداف، شما و تیمتان میتوانید یک استراتژی مناسب برای دستیابی به آنها تدوین کنید. با داشتن این بنیانیه مستحکم، میتوانید سازمان خود را از پایه و اصولی بنا کرده و با پشتسر گداشتن چالشهای پیشِ رو از پایداری آن اطمینان حاصل کنید.
mission statement بستر هر سازمانی است. در عین حال، مشتریان بالقوه میتوانند برند شما را بر اساس بیانیه ماموریتتان قضاوت کنند و تصمیم بگیرند که آیا متناسب با ارزشهایشان است یا خیر؟
-
انرژی و توجه شما را متمرکز میکند
بیانیه ماموریت نباید فقط راهنمای شروع شما باشد. هنگام تلاش برای رسیدن به اهداف خود، باید در تصمصمگیریهای مختلف شما را همراهی کند.
سادگی بیانیه ماموریت شما را مجبور میکند که مهمترین قسمت هدف شرکت خود را شناسایی کنید. با تهیه بیانیه ماموریت، باید گزینهها و فرصتهای پیشِ رویتان را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که چهچیزی برای شرکت شما و آینده آن مناسب است. با صحبتکردن درمورد روند تصمیمگیری حاکم بر شرکت، میتوانید به تیمتان کمک کنید تا با شناسایی مشکلات و دادن ایده برای حل آنها بهتر کار کنند. بیانیه ماموریت ارتباطات درون سازمانی را بهبود میبخشد. همچنین میتواند تیمی را که در جهات مختلف و پراکنده کار میکرد، حول یک هدف خاص متمرکز کند.
-
جرقه ایدههای جدید است.
زمانی که در حال بحثوبررسی درمورد بیانیه ماموریت خود هستید، ممکن است ایدههای خلاقانه و جدیدی به ذهنتان برسد. در حقیقت، این بحث و گفتگو جایی است که اهمیت و ارزش واقعی مشارکت همه کارکنان برای توسعه و بهبود بیانیه ماموریت مشخص میشود.
mission statement میتواند دیدگاه شما را نسبت به کارتان تغییر دهد و حتی باعث شود که با دید تازهای به شرکت خود نگاه کنید. همانطور که گفته شد، بیانیه ماموریت همیشه میتواند با گذشت زمان تغییر کند. شما میتوانید بیانیه خود را در جهت رسیدن به اهداف و ارزشهای جدیدتان تنظیم کنید تا با تیم و اهداف تجاریتان بهتر سازگار باشد.
تدوین بیانیه میتواند بخشی از فرایند ایدهپردازی و طوفان فکری باشد. بهتر است همه اعضای سازمان در این نظرسنجی و ایدهپردازی شرکت کنند.
-
فرهنگ شرکت را شکل میدهد.
بیانیه ماموریت نه تنها نحوه عملکرد یک سازمان را تعیین میکند، بلکه چگونگی تفکر کارکنان در مورد شغل خود را هم تعیین میکند.
فرهنگ سازمان نقشی اساسی در خوشنودی و رضایت کارکنان دارد. با توضیح صریح و واضح هدف شرکت و ارزشهای سازمانی، میتوان عدم اطمینان کارکنان از شغل خود را در آنها برطرف کرد.
با داشتن بیانیه مشخص، کارمندان قبل از شروع کار در سازمان شما دقیقاً میدانند که از آنها چه انتظاری میرود. بنابراین میتوانند کار خود را متناسب با ماموریت شرکت انجام دهند و در بخشهای مختلف نتایج بهتری کسب کنند.
mission statement همچنین میتواند متقاضیان استخدام در شرکت شما را که ارزشهای آنها با ارزشهای شما همسو است، جذب سازمان کند. یعنی اگر در توضیحات آگهی استخدامی خود بیانیه شرکت را ذکر کنید افراد شایستهتری برای استخدام شدن در شرکت شما درخواست خواهند داد. افرادی که میتوان از تناسب فرهنگی آنها با فرهنگ سازمان اطمینان حاصل کرد. طبیعتاٌ میزان ماندگاری این گونه منابع انسانی در شرکت بیشتر خواهد بود.
-
برای شرکت سازگاری ایجاد میکند.
وقتی شرکت خود را توسعه میدهید، بخشهای تازهای تأسیس میکنید و کارمندان جدید استخدام میکنید. در هر مرحله از رشد شرکت، خطر ازدستدادن تمرکز و فرهنگ منحصربهفرد سازمان وجود دارد. بیانیه ماموریت میتواند جلوی این انحراف و خطا را بگیرد.
mission statement را همه کارکنان شرکت میدانند. هرکس میتواند هنگام تصمیمگیریهای مهم به آن مراجعه کند. بیانیه ماموریت باعث میشود جنبههای مختلف سازمان شما با یکدیگر هماهنگ کار کنند. برای ایجاد این حد از سازگاری، بیانیه ماموریت باید تاحدممکن روشن و شفاف باشند. باید اطمینان حاصل کنید که امکان تفسیر نادرست از بیانیه شرکت وجود ندارد.
-
پیامی قدرتمند از طرف سازمان شما برای عموم مردم است.
بیانیه ماموریت صرفاً نوعی ارتباط مهم داخلی نیست. بلکه یکی از قویترین پیامهای سازمان به عموم مردم است.
مصرفکنندگان و مشتریان، mission statement را به عنوان یک مدرک مهم میدانند که ارزشهای شرکت شما را منعکس میکند. اگر فکر میکنید بیانیه ماموریت شما این ارزشها را نشان نمیدهد یا منظورتان به مخاطب موردنظر منتقل نمیشود، وقت آن است که دوباره بیانیه سازمان خود را ارزیابی کنید.
بیانیه باید شور و اشتیاق و چشمانداز شرکت شما را به گونهای منتقل کند که عموم مردم را به استفاده از محصولات و خدماتتان تشویق کند و به آنها اطمینان خاطر دهد. نمونههای موفق بیانیههای ماموریت، ایدهآلها و اهداف گستردهای را شامل میشوند.
در نوشتن بیانیه ماموریت به چه نکاتی توجه کنیم؟
یک بیانیه ماموریت مناسب باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- از سایر رقبا متمایز باشد.
- آنچه را که انجام میدهید و میخواهید انجام دهید مشخص کنید. (افق زمانی 5 ساله را در نظر بگیرید)
- معقول و منطقی باشد و باتوجه به توانایی و منابع سازمان نوشته شود.
- جزئیات را نباید مطرح کند اما خدمات کلیدی شرکت باید عنوان شوند.
- روان و ساده و در یک پاراگراف نوشته شود.
- مشابه چشمانداز سازمانی نباشد.
- قابلبازنگری باشد.
- باید با صبروحوصله تدوین شود، زیرا جهتگیری بلندمدت شرکت را مشخص میکند.
چند نمونه بیانیه ماموریت شرکتهای مشهور
- مایکروسافت: ماموریت ما توانمندسازی هر فرد و هر سازمانی در کره زمین برای دستیابی به اهداف بیشتر است.
- Nordstrom: برای ارائه جذابترین تجربه خرید به مشتریان.
- اوبر: ما با به حرکت درآوردن جهان، فرصت را شعلهور میکنیم.
- تسلا: سرعت بخشیدن به انتقال جهان به انرژی پایدار.
- شرکت کوکاکولا: تازهکردن جهان در ذهن، بدن و روح. از طریق فعالیتها و اقدامات خود لحظههای خوشبینی و خوشبختی را به مردم هدیه میکنیم.
- گوگل: برای سازماندهی اطلاعات جهان و دردسترس قراردادن آنها و استفاده مفید از آنها.
- کاترپیلار: امکان رشد اقتصادی از طریق زیرساختها و توسعه انرژی و ارائه راهکارهایی برای حمایت از جوامع و محافظت از کره زمین.
- صلیب سرخ آمریکا: صلیب سرخ آمریکا با بسیج قدرت داوطلبان و سخاوت اهداکنندگان، از رنج انسان در مواجهه با شرایط اضطراری جلوگیری کرده و آن را کاهش میدهد.
- TED: ایده ها را گسترش دهید.
- استارباکس: برای الهام بخشیدن و پرورش روحیه انسان – همزمان یک نفر، یک فنجان و یک محله.
- لینکدین: متخصصان جهان را برای تولید و موفقیت بیشتر به هم متصل میکنیم.
همانطور که دیدید، هر یک از بیانیههای بالا کاملا خاص و منحصربهفرد هستند و تصویر ذهنی شفافی را در ذهن خواننده و شنونده ایجاد میکنند.
امیدواریم با خواندن این مقاله و الهام گرفتن از نمونههای موفق، بتوانید بیانیه ماموریت شرکت و کسبوکار خود را به راحتی بنویسید و یا آن را بازنگری و اصلاح کنید.
خیلی خوشحال میشویم اگر در قسمت دیدگاهها، بیانیه ماموریت سازمان خود را با ما به اشتراک بگذارید. 🙂
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسبوکار شما هستیم
بیشتر بخوانید
blog.hubspot.com/marketing/inspiring-company-mission-statements
مطالب پیشنهادی
- آمیخته بازاریابی چیست؟ (بررسی مدل save , 4v , 4c , 4p)
- کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
- تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ (+مثال های کاربردی)
- تحلیل سوات SWOT چیست؟ (+ مثال و پرسشنامه SWOT)
- تحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)
- طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟
- کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
- ماتریس BCG چیست و چه کاربردهایی دارد؟
دیدگاهتان را بنویسید