نمره 20 تولید محتوا با یادگیری درست نویسی
در مقاله قبلی در مورد این صحبت کردیم که چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که درست نویسی چه کمکی به تولید محتوای بهتر میکند؟! پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 🙂
هر نويسنده، موجودی دو شخصيتی است. شخصیت اول بازیگوش و آسوده خاطر است. مانند كودكی كه هر آنچه به ذهنش میرسد، مینويسد و اعتنایی به قواعد و اصول ندارد. شخصیت دوم سختگیر، ریزبین و منتقد است و اجازه نمیدهد کوچکترین خطایی از نگاه تیزبینش دور بماند.
یک نویسنده چه زمانی باید بیپروا و چه زمانی باید سختگیرانه بنویسد؟
ما در این مقاله به این سوال پاسخی مناسب داده ایم.
چطور درستنويسی را در تولید محتوا رعایت کنیم؟
در مرحله ی اول، یک خالق محتوا باید بدون توجه به قواعد و استانداردهای سختگیرانه کپی رایتینگ، بتواند آنچه را که در ذهن دارد، بر روی کاغذ بیاورد که اصطلاحا به آن آزادنویسی گفته میشود.
سپس در مرحله ی دوم (بازنویسی) بررسی کند که تا چه حد نوشته اش از اصول معمول کپی رایتینگ پیروی میکند و برای ارتباط بهتر با مخاطب و تصویر سازی در ذهن او، چه تغییراتی را باید در متن خود به وجود آورد.
در مرحله ی اول، به صورت ناخودآگاه تمام درونیات و هرآنچه به ذهنتان می رسد را بر روی کاغذ جاری کنید. (هر آن چه دل تنگت می خواهد بنویس!)
اما در مرحله ی دوم، به صورت آگاهانه به دانش و آموخته های خود رجوع کرده و سعی کنید نوشته خود را به زیباترین و شیواترین حالت ممکن تبدیل کنید.
مثلا ممکن است در مرحله ی اول، عنوانی طولانی نوشته باشيد كه فعل، فاعل و همه چيز آن ايراد داشته باشد و يا تعداد زيادي كلمه اضافه و بي ربط در آن باشد. جای نگرانی نیست. زیرا در مرحله دوم، با سخت گیری و بازنویسی متن خود، میتوانید تمام این ایرادات را برطرف کنید. اما چگونه؟
شما باید کلمات و عباراتی كه به كارتان نمي آيند يا مناسب نيستند را حذف کرده و مواردي كه مي توانند به انتقال بهتر پيام كمك كنند، به متن اضافه کنید.
البته درک درست این نکته در عمل، چندان آسان نيست. معمولا زمانی که می خواهید محتوایی جدید خلق کنید، از همان ابتدا خود را درگیر جزئیات کرده و می خواهید تک تک کلمات دقیق، تاثیرگذار و خلاقانه باشد که گاهی منجر به دلسردی و ناامیدی خواهد شد و تفکرات منفی به شما هجوم آورده و تصور می کنید که به اندازه ی کافی نویسنده خوب و خلاقی نیستید.
سخت گیری بیش از حد در مرحله آزاد نویسی، خلاقیت و ذوق شما را در نوشتن نابود میکند. برای جلوگیری از وسواس در نوشتن در مرحله ی اول، این جمله طلایی را در ذهن خود حک کنید: “راحت بنويس و سخت بازنويسی كن.”
برای شکوفا کردن استعداد و خلاقیت خود در نوشتن، میتوانید برای خود قوانینی بگذارید و ذهنتان را به چالش بکشید. برای مثال، اگر میخواهید برای یک محتوا، عنوانی مناسب بنویسید، خود را مجبور کنید 20 الی 30 عنوان مختلف خلق کرده و سپس از بین آنها، بهترین و تاثیرگذارترین عنوان را انتخاب کنید.
با این روش، دیگر به اولین ایدهای که به ذهنتان میرسد، رضایت نمیدهید و برای خودتان حق انتخاب قائل میشوید. به علاوه، می توانید قدرت تخیل خود را هم به کار بگیرید و تصور کنید که آیا محتوای خلق شده توسط شما قابلیت تبدیل شدن به یک اثر ماندگار و منحصر به فرد را دارد یا خیر.
بين مرحله آزاد نويسی و ویرایش سخت گیرانه، باید فاصله زمانی معقولی (حداقل یک روز) وجود داشته باشد. زیرا اگر بلافاصله بعد از اينكه افکار و ذهنیات خود را بر روی کاغذ جاری کردید، فرآیند بازنویسی را آغاز کنید، نمیتوانید نگاه نقادانه و دقیقی به متن خود داشته باشید و گمان میکنید هر آن چه نوشته اید کامل و بی نقص است!
چگونه محتوای خود را ویرایش کنیم؟
ممکن است در قدم اول، زمانی که متن خود را بازخوانی میکنید، متوجه شوید که پر از غلط های املایی و نگارشی است و یا اینکه جملات بسیار طولانی یا بیش از حد کوتاه هستند. یکی از مهمترین نکاتی که در مرحله بازنویسی باید به آن توجه کنید، مختصرنویسی است. یعنی پیام خود را با استفاده از حداقل کلمات منتقل کنید و از اضافه گویی بپرهیزید.
اما چگونه می توانید کلمات را در دو گروه غیر قابل حذف و قابل حذف قرار دهید؟
هر کلمه و عبارتی که به بهتر منتقل کردن پیام مورد نظرتان به مخاطب و تاثیر گذاری متن کمک می کند و بدون وجود آن کلمه، جمله به نوعی ناقص به نظر می رسد، غیر قابل حذف است. در غیر این صورت، برای جلوگیری از زیاده نویسی و حشو، به راحتی می توانید آن کلمه را کنار بگذارید. با به کارگیری ایجاز (کوتاه / مختصر نویسی)، مفهومی کامل از نوشته شما برداشت می شود بدون آن که لازم باشد چیزی از متن حذف شود.
مثال:
- عنوان کتابی از سوزان اندرسون ( ترجمه: بنیاد فرهنگ زندگی) : “رهایی از غم جدایی”
کلمات استفاده شده در این عنوان مانند رهایی، غم و جدایی همگی وجودشان لازم است و اگر حذف شوند، پیام نویسنده ناقص منتقل می شود.
- یک پست وبلاگی با عنوان ” راز جوانی فاطمه گودرزی”:
با خواندن این عنوان، اولین چیزی که به ذهن یک نویسنده میرسد، ایجاز این عبارت است. هیچ واژه ای در این عنوان اضافه نیست و کلمه “راز” کنجکاوی مخاطب را بر میانگیزد. به علاوه، جوان ماندن دغدغه ای حیاتی برای عموم مردم است که باعث میشود مخاطب با شور و اشتیاق بیشتری این پست را بخواند.
- “خداوندا مرا آن ده که آن به”
این مصرع از برجسته ترین آثار حافظ و متعلق به ادبیات کهن است. درست است که اندکی با زبان امروزی ما متفاوت است، اما به دلیل ایجاز و آهنگین بودن، به راحتی در ذهن میماند.
ایجاز و زیبایی متن، به شکل ناخودآگاه بر روی مخاطب تاثیر میگذارد. زمانی که متنی را میخوانید و احساس میکنید دلنشین و زیباست و بیشتر در خاطرتان می ماند، به دلیل ایجاز است.
البته صرفا هر متن کوتاهی، موجز (مختصر و مفید) نیست. ممکن است یک کتاب 1000 صفحه ای کماکان موجز باشد. به دلیل اینکه حتی یکی از کلمات این کتاب را نمیشود حذف کرد و همه چیز به اندازه و در نهایت دقت و تناسب در متن قرار گرفته است. در حالی که ممکن است یک متن 100 کلمه ای، کاملا دچار اضافه گویی شده باشد.
حشو در نگارش
به عنوان یک خالق محتوای حرفه ای، بهتر است از حشو در جملات خود دوری کنید.
به ترکیبات زیر دقت کنید:
- برتر و اعلی، اقرار و اعتراف، آسان و راحت، سن 30 سالگی، بازنویسی مجدد
وجه مشترک این عبارتها، اضافه گویی است. یعنی دو کلمه مشابه، پیام یکسانی را منتقل می کنند و وجود یکی از آنها برای فهم مطلب کافی است. معمولا زمانی که میخواهیم روی چیزی تاکید اضافه کنیم و منظور خود را بی کم و کاست به مخاطب منتقل کنیم، در دام حشو گرفتار می شویم.
دلیل این همه تاکید بر روی بحث ایجاز چیست؟
مخاطب امروزی، مخاطب شتابزده ای است که مدام در حال جهش از جایی به جای دیگر است و آرام و قرار ندارد. خودتان را مجسم کنید در حالی که وارد اپلیکیشن اینستاگرام شده اید. چگونه عمل میکنید؟ آیا با دقت و حوصله، تک تک پیامها، استوریها و پستها را میخوانید و راجع به آنها نظر میدهید، و یا نگاهی سطحی به مطالب انداخته و غالبا بیتفاوت از کنار آنها رد میشوید؟
برای اینکه بتوانید مخاطب کم حوصله و عجول امروزی را با محتوای خود همراه کنید، لازم است از اضافه نویسی جدا خودداری کرده و مهارت موجزنویسی را در خود پرورش دهید.
جزئی نگاری
از جمله چیزهایی که باعث میشود نوشته هایتان جان تازهای گرفته و روی مخاطب تاثیر بگذارند، جزئی نگاری است.
اما آیا جزئی نگاری و توجه به جزئیات در تضاد با ایجاز است؟ خیر. به شرطی که فقط جزئیاتی را عنوان کنید که به جا و به اندازه هستند.
جزئی نویسی باعث میشود که متن محسوستر و زنده تر به نظر برسد. اگر بخواهید محتوایی را که در ذهن دارید، در قالب مفاهیم کلی بیان کنید، مخاطب نمیتواند با متن شما به خوبی ارتباط برقرار کند.
چگونه جزئی نگاری را در خود تقویت کنیم؟
با مثال زدن، ملموس و عینی کردن گفته های خود و تصویر سازی در ذهن مخاطب.
مثال از کتاب بیگانه نوشته آلبر کامو
“ستاره ها روی چهره ام بودند، صدایی از بیرون شهر تا سلولم بالا میآمد، بوی شب و خاک و نمک شقیقه هایم را خنک میکرد. صلح شگفت انگیز تابستان خفته مانند مد به درونم میریخت.”
شما بدون این که چیزی به جز این متن از کتاب خوانده باشید، دقیقاً می توانید تصویر آن مردی را که داخل سلول خود دراز کشیده و حال و هوای خاصی را تجربه میکند، در ذهن تان تصویر کنید.
پس در بازنویسی تا حد امکان باید قیدها و صفتها را از متن خود کم کرده و بر روی تصویرسازی با کلمات تمرکز کنید.
“ارزش یک تصویر از هزاران جمله بیشتر است”
تبلیغ نویس معروف، جو ویتالی، این جمله را به گونهای دیگر بیان می کند:
“تصویری که شما با کلمات خود در ذهن مخاطب میسازید، میلیونها بار بیشتر از یک عکس تاثیرگذار خواهد بود”
زیرا شما با استفاده از کلمات مناسب، به مخاطب اجازه میدهید تا تصویری دلخواه از متن شما تصور کند. چه بسا این تصویر ذهنی، از هزاران تصویری که به او نمایش میدهید برایش دوستداشتنی تر باشد. زیرا آن تصویر، ساخته و پرداخته ذهن خودش است.
برای نوشتن جملاتی که امکان تصویرسازی را بهتر برای مخاطب فراهم کنند، به جای کلمات ذهنی (مانند فداکاری، عشق، قدرت و …) از کلمات عینی (گل، درخت، کتاب و …) استفاده کنید.
تمرین
از آنجا که ما سعی در نوشتن مقاله های کاربردی داریم، به عنوان تمرین از شما میخواهیم با توجه به نکات موجود در این مقاله، خاطرات، افکار، ایده ها، احساسات و اتفاقات روزمره خود را در دفتری یادداشت کنید و تا حد ممکن اصول درستنویسی را رعایت نمایید. این کار به شما کمک میکند انرژی خود را تخلیه کرده و مهارت نویسندگی خود را بهبود ببخشید.
شما چطور؟ فکر میکنید به اندازه کافی از اصول درستنویسی در تولید محتوای خود پیروی میکنید و یا لازم است از این به بعد بیشتر به این موضوع توجه کنید؟! قراره از این به بعد کلی مطالب آموزشی در مورد تولید محتوا تو سایت مون منتشر کنیم. خوشحال میشیم اگر شما هم نظرات ارزشمند خودتون رو با نوآفرین به اشتراک بگذارید.
درباره شکوفه شفیع
بعضی ها مدیر به دنیا میآیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار میگیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)
نوشتههای بیشتر از شکوفه شفیع
دیدگاهتان را بنویسید