3 نکته مهم در مورد طراحی هویت بصری
در این مقاله قصد داریم به چند سوال مهم در مورد طراحی هویت بصری پاسخ دهیم:
- علوم مرتبط با طراحی هویت بصری کداماند؟
- تفاوت برند، لوگو، برندینگ، هویت برند و هویت بصری برند در چیست؟
- ارتباط میان هویت بصری و برندسازی چیست؟
علوم مرتبط با طراحی هویت بصری
علوم نوین معمولا برآیندی از چندین علم هستند که منجر به ایجاد منظری نوین شده است و هویت بصری نیز از این رسته مستثنی نیست. هویت بصری نیازمند به علومی از قبیل طراحی گرافیک، مدیریت بازاریابی، روانشناسی، رفتار شناسی و البته خلاقیت ذهنی بالا می باشد.
اشتباهات رایج در استفاده از کلید واژه ها
در اکثر مواقع برند، برندینگ و هویت برند و هویت بصری برند را یکی تلقی میکنند اما در واقع این تعاریف تفاوت زیادی با هم دارند:
- برند شما درک دنیا از شرکت شماست.
- برندینگ فعالیت تجاری شماست برای شکلدهی به برندتان.
- هویت برند یا برند آیدنتیتی بستگی به این دارد که مخاطبان هدف یک برند چه درکی از آن برند پیدا میکنند، یعنی چه درکی از شخصیت یک برند و ذات آن کسب و کار برند شده پیدا کردهاند.
- هویت بصری برند یا Visual Brand Identity بخشی از برندینگ می باشد ولی در حقیقت هویت بصری، مجموعه ای از تمامی المان ها و عناصر یک برند بوده که آن برند برای مخاطبان خود ایجاد کرده است.
هویت بصری و برندسازی
آنچه که دقیقاً نمایانگر شرکت شما است و در واقع کلید برندسازی؛ طراحی هویت بصری است!
تمایز میان لوگو ، هویت بصری و برند می تواند چالش برانگیز باشد زیرا همه آنها به یکدیگر تغذیه می شوند. این ارتباط را هنگام شروع کار خود به خاطر داشته باشید. لوگوی شما مهم است اما باید با هویت بصری شما همخوان باشد و اگر به این نکاتی که تا به اینجا در سایت نوآفرین مطرح شد توجه داشته باشید، با حداقل هزینه می توانید یک هویت بصری برای خود طراحی کنید البته به شرطی که کار با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ را بدانید.
نترسید و شروع کنید، شما با توجه به شناختی که در ابتدای کار از پرسونا و مخاطب خود دارید، هویت بصری اولیه را ترسیم کنید. یک سازمان ممکن است طی سالها فعالیت دچار تحولاتی شود. این تحولات ممکن است در ابعاد مختلف مانند تنوع در محصولات و خدمات، تغییر مدیریت، ادغام با سازمان های دیگر، فرهنگ و بازاریابی سازمان و وارد کردن محصولات جدید ایجاد شود. هر کدام از این تغییرات در هویت بصری سازمان نیز تغییر ایجاد می کند و باعث طراحی مجدد در هویت بصری میشود که طی فرآیند ریبرندینگ، میتوانید به صورت کاملا علمی و با هزینههای بالا هویت بصری تان را به صورت حرفه ای تغییر دهید.
در آخر باید گفت که درست است بخش مهمی از هویت تنها با طراحی یکپارچه بصری و گرافیکی ایجاد میشود ولی برای موفقیت در عرصه رقابت تنها یکپارچگی بصری کافی نیست بلکه باید شیوه های تعامل و رفتار صاحب کسب و کار و کارمندان با جامعه نیز در نظر گرفته شود.
خب تبریک میگم! این آخرین قسمت از مجموعه مقالات طراحی هویت بصری نوآفرین هست. اگر دوست داری همه مقالات مربوط به طراحی هویت بصری سازمانی نوآفرین رو بخونی روی لینک زیر کلیک کن.
چگونه هویت بصری طراحی کنیم
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂
دیدگاهتان را بنویسید