جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتمدیریت بازاریابیانتخاب رنگ مناسب در طراحی هویت بصری

انتخاب رنگ مناسب در طراحی هویت بصری

16 فروردین 1400
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
مدیریت بازاریابی
تاثیر رنگ ها در طراحی هویت بصری

ضرب المثل قدیمی “رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون” را همه ما شنیده ایم و ریشه در فرهنگ ما دارد، می توان گفت که این مثل در مورد برندها هم صادق است.

حس بینایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، معمولاً ما بعد از نگاه کردن و در اولین برخورد قضاوت میکنیم، چرا که از طریق بینایی ما اطلاعات بسیار زیادی را در ‌زمان کوتاه جذب می‌کنیم و بعد آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اهمیت رنگ‌ها در دنیای امروزی به اندازه ای مهم است که بعضی از شرکت‌ها به‌صورت تخصصی در مورد رنگ‌ها مشاوره می‌دهند. بر اساس روانشناسی رنگ ها و پژوهش‌های برخی از شرکت‌های مطرح در حوزه رنگ‌، می‌توان گفت خریدارن ظاهر کلی را در انتخاب محصول در نظر میگیرند و رنگ محصول از اولویت های اصلی انتخاب آن ها است.
در بحث انتخاب رنگ‌ مناسب در طراحی هویت بصری، شناخت عوامل فرهنگی بسیار مهم است. در برخی از فرهنگ‌ها رنگ‌ ها تعابیر و معانی متفاوت و بعضا عجیب ‌و غریبی دارند. بنابراین قبل از انتخاب رنگ باید هدف های آینده پیش‌بینی شود. به عبارتی تعیین شود که در آینده این محصول با چنین هویتی قرار است به کدام مشتری در کجای جهان ارائه شود.

برای مثال رنگ سفید در چین نشانه‌ای از قدرت است اما در هندوستان نماد عزاداری و در ایران نماد جشن و شادی است.

رنگ سبز و نارنجی در هندوستان، نشانی از تقدس است. در ژاپن رنگ طلایی و نقره‌ای نشانی از خوشبختی است. درحالی‌که در رنگ قرمز و نارنجی در سنگاپور نشانی از کثیفی و شیطان است.

همان‌طور که می‌بینید این مثال‌ها، اهمیت مطالعات فرهنگی در انتخاب رنگ‌ را مشخص می‌کند.

 

تاثیر رنگ‌ها و اهمیت آن‌ها

هر رنگی از نظر روانی حالتی خاص در انسان پدید می‌آورد که با توجه به نوع کسب‌وکار و مخاطب می‌توان از آن استفاده کرد.

تاثیر رنگ‌های سرد و گرم و اهمیت آن‌ها

رنگ‌ها نقش مهمی در  طراحی هویت بصری دارند. مهم‌ترین نقش رنگ‌ها عبارت اند از:

  • جلب‌توجه مشتری با ایجاد جذابیت بصری
  • افزودن حس اشتیاق در انتخاب کالا
  • ماندگاری در ذهن مشتری
  • تسهیل خواندن متن
  • برانگیختن احساسات

بنابراین انتخاب رنگ‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر هر کسب‌وکاری بگذارد، نکته مهم‌تر آن است که هر کسب‌وکاری، رنگ خود را باید بر مبنای هدفی که به دنبال آن است، انتخاب کند.

 

انواع رنگ ها

از دید روانشناسی رنگها را می‌توان به دو دسته سرد و گرم تقسیم نمود.

رنگ های سرد

رنگ‌های سرد موجب سکون و آرامش می‌شوند. رنگ های سرد شامل رنگ‌های آبی، سبز و بنفش و یا هر ترکیبی از این سه رنگ هستند. این رنگ‌ها احساس تماس دست با آب یخ، یخ، برف و هر چیز سردی را در ذهن متبادر می‌کنند. رنگ های سرد عموماً برای ایجاد فضا و جوی آرام و ساکت به کار می‌روند. به رنگ های سرد رنگ‌های غیرفعال نیز گفته می‌شود. برای مثال آبی باعث می‌شود که افراد گذر زمان را احساس نکنند و زمان برای آن‌ها کندتر سپری شود. در کسب‌وکارهایی که ماندن مشتری در محل منجر به خرید بیشتر می‌شود و اساساً ماندن مشتری یکی از اهداف تلقی می‌شود، استفاده از این رنگهای سرد کاربرد دارد.

رنگ های سرد

 

رنگ های گرم

رنگ‌های گرم حس شادی و فعالیت را به مخاطب می‌دهند. به‌طور کلی باید گفت منظور از رنگ گرم، طیفی از رنگ‌‌ها است که انسان با نگاه کردن به این رنگ‌‌ها احساس گرما می‌‌کند و به‌نوعی نشان دهنده تابستان و گرمای روزهای تابستانی است. رنگ‌‌های گرم شامل رنگ‌‌هایی از قبیل قرمز، زرد و نارنجی می‌شوند؛ که این رنگ‌‌ها سراسر شور و حرارت هستند و حس جنبش و تحرک را در انسان برمی‌‌انگیزند و شعله‌های آتش را به انسان یادآوری می‌‌کنند.

مقالات مرتبط  مزایا و معایب تحصیل در رشته MBA

رنگ های گرم

رنگ‌‌های گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات افراد را تشدید می‌‌کنند. این دسته از رنگ‌‌ها به راحتی قابل مشاهده هستند و موجب جلب توجه می‌‌شوند.

برای مثال اگر توجه کرده باشید رنگ‌های مورداستفاده در اکثر فست‌فودها، ترکیبی از رنگ‌های قرمز هستند. استفاده از قرمز در فست‌فودها اتفاقی نیست و با توجه به هدف کسب‌وکار صورت گرفته است.

 

عوامل مؤثر بر انتخاب رنگ مناسب برای برند

حال که با رنگ‌های سرد و گرم و تاثیر آن‌ها بر رفتاری مشتری‌ها و مصرف کننده‌ها آشنا شدید، به بررسی مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب رنگ مناسب برای برند می‌پردازیم. به طور کلی فرهنگ، مکان جغرافیایی، جنسیت، سن و قیمت محصولات عمده‌ترین مواردی هستند که باید در انتخاب رنگ مناسب برای دسته مشتری‌ها و مخاطبان خود در نظر داشته باشیم.

تاثیر فرهنگ در انتخاب رنگ

رنگ در فرهنگ های مختلف به صورت تلویحی تداعی کننده مفاهیم، مناسبت ها، حوزه های کار یا فعالیت های مختلف است. افراد ساکن در شهرها انتخاب‌های متفاوتی نسبت به افراد ساکن در روستاها دارند. این تفاوت میان ساکنین شهرهای بزرگ و کوچک‌تر نیز دیده می‌شود. معمولاً در شهرها رنگ‌های ترکیبی، ملایم و سرد که آرامش بیشتری میدهد کاربرد دارد. درحالی‌که در روستاها رنگ‌های قرمز و گرم و تند طرفدار دارد. این عامل ناشی از فرهنگ‌ها و ارزش‌های موجود در جامعه است.

اثر جنسیت و سن در انتخاب رنگ

معمولا رنگ صورتی و  رنگ‌های مشابه آن برای خانم‌ها به کار می‌رود و رنگ آبی برای آقایان مورد استفاده قرار میگیرد. این دسته‌بندی حتی در صنایع مرتبط با کودکان نیز به همین گونه است. همچنین با توجه به سن نوع رنگ‌هایی که استفاده می‌ شود، تغییر می‌کند. رنگ‌های روشن و شاد در دوران جوانی، رنگ‌های درخشان در دوران بزرگ‌سالی و رنگ‌های ملایم‌تر در دوران پیری مورد استفاده قرار میگیرند.

انتخاب رنگ و قیمت‌گذاری

پیشنهاد می‌شود برای محصولات ارزان‌قیمت رنگ‌های ساده و اصلی و برای محصولات گران‌قیمت از رنگ‌های ترکیبی و پیشرفته استفاده شوند، بنابراین هر چه از رنگ‌های بدون دست‌کاری و اصیل به رنگ‌هایی ساختگی و ترکیبی حرکت می‌کنیم، قیمت کالا و خدمات نیز باید افزایش یابد. درصورتی‌که رنگ اجناس با قیمت آن تناسب نداشته باشد، باعث ابهام در افراد میشود و در نتیجه هویت مناسبی شکل نمی‌گیرد.

البته باید همیشه نیم نگاهی به رقبا داشته باشیم. هر چند رنگ‌های اصلی محدود هستند می توان با استفاده از روانشناسی رنگ ها و ترکیب رنگ‌های اصلی حالات مختلفی را ایجاد نمایید. یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر انتخاب رنگ برند، رنگ‌های استفاده شده توسط رقبای برند می‌باشد.

رنگ‌ها در برند و لوگو می‌بایست متفاوت از رقبا باشد، تا برند بتواند در ذهن مشتری ثبت شود. برای مثال رنگ برند همراه اول، با رنگ شرکت ایرانسل را در نظر بگیرید. این دو شرکت از رنگ‌های بسیار متفاوتی استفاده کرده اند که هر یک به دنبال رساندن پیامی مشخص به مشتریان و جامعه هستند. در نهایت میتوان گفت رنگ نقش مهمی در یادآوری برند، در ذهن مشتریان برند دارد.

 

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی هویت بصری

در این بخش به معرفی رنگ‌های خاکستری، قرمز، صورتی، آبی، زرد، سبز، سفید و سیاه و ویژگی‌های روانشناسی هر کدام از آنها می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید:

مقالات مرتبط  چگونه یک باشگاه مشتریان موفق راه اندازی کنیم؟

خاکستری

خاکستری  به هرگونه طیف از رنگ‌های میان سیاه و سفید گفته می‌شود. در کل به رنگ سیاه، سفید، و پرده‌های گوناگونِ خاکستریِ میان آن دو، رنگ‌های خنثی گفته می‌شود. نقره ای، طوسی، خاکستری روشن و تیره، دودی، سربی و سربی تیره طیف‌های مختلف رنگ خاکستری محسوب می‌شوند.

طیف رنگ خاکستری

طیف رنگ خاکستری نماد اعتماد و اطمینان، بی طرفی، عقل و هوش، آرامش، سازش، استقلال و رسمیت و صرفه جویی است و رنگ خاکستری تیره نماد غم و اندوه و افسردگی است.

قرمز

رنگ قرمز یا سرخ یکی از رنگ های اصلی و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. قرمز رنگی است که برای توصیف آتش و خون به کار می رود و مکمل آن، رنگ سبز می باشد.

رنگ قرمز

قرمز روشن، قرمز توت فرنگی، سرخابی، شرابی، یاقوتی و قرمز تیره به عنوان طیف های مختلف رنگ قرمز شناخته می شوند. رنگ قرمز نماد انرژی، جنگ، خطر، قدرت، عزت و بزرگی، میل و اشتیاق و عشق است. رنگ قرمز روشن نماد شادی، جاذبه جنسی، شور، حساسیت و عشق است و رنگ قرمز تیره نماد قدرت اراده، خشم، رهبری، شجاعت و اشتیاق است.

صورتی

رنگ صورتی در واقع از ترکیب دو رنگ قرمز و سفید به دست می آید و جزو رنگ های گرم محسوب می شود و مکمل آن، رنگ سبز می باشد. صورتی رز، صورتی چرک، صورتی پر رنگ و صورتی جیغ طیف های مختلف رنگ صورتی محسوب می شوند.

رنگ صورتی

رنگ صورتی نماد عشق بی قید و شرط، محبت و مهربانی، بخشش، امید، آرامش، مراقبت و انرژی زنانه است. رنگ صورتی روشن نماد آرامش است. رنگ صورتی تیره نماد عشق و پرشور است همچنین صورتی نماد امید به یک نتیجه مثبت است.

آبی

رنگ آبی یکی از رنگ های اصلی و جزو رنگ های سرد طبقه بندی می شود. آبی رنگ مورد علاقه همه مردم است، رنگی که برای توصیف دریا و آسمان به کار می رود اما به ندرت در میان میوه ها و سبزیجات دیده می شود. آبی یک رنگ مردانه محسوب می شود؛ با توجه به مطالعات انجام شده، رنگ آبی در میان مردان بسیار محبوب می باشد. آبی تیره یا سورمه ای، آبی نفتی، آبی کاربنی، آبی روشن، آبی فیروزه ای، آبی آسمانی و آبی لاجوردی، نیلی به عنوان طیف های مختلف رنگ آبی شناخته می شوند.

رنگ آبی

آبی به عنوان یک رنگ آرامش بخش شناخته شده و اغلب به عنوان نماد تقوا، صداقت، اعتماد، وفاداری، حکمت، اعتماد به نفس، هوش، ایمان، حقیقت و بهشت در نظر گرفته می شود. رنگ آبی روشن نماد سلامتی، شفا، آرامش، درک و نرمی و ملایمت است، رنگ آبی تیره نماد دانش، قدرت، یکپارچگی و جدیت است و رنگ آبی فیروزه ای نماد جوانی و آرامش است.

زرد

رنگ زرد یکی از رنگ های اصلی و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. زرد رنگی است که برای توصیف روشنایی و دوست داشتن به کار می رود و مکمل آن، رنگ بنفش ارغوانی می باشد.

رنگ زرد

زرد روشن، زرد لیمویی، طلایی، کرم و زرد تیره به عنوان طیف های مختلف رنگ زرد شناخته می شوند. رنگ زرد نماد خوش بینی، شادی، شور و شوق، سرگرمی، خیرخواهی، اعتماد به نفس، اصالت، خلاقیت، خرد و منطق است. رنگ زرد روشن نماد روشنی، طراوت و شادی است، رنگ زرد تیره نماد بی اعتمادی، احتیاط و حسادت است و رنگ زرد لیمویی نماد شور زندگی است.

سبز

سبز، یکی از رنگ‌ های اصلی و جزو رنگ های سرد طبقه بندی می شود. سبز پس از رنگ آبی به عنوان دومین رنگ پرطرفدار در جهان شناخته می شود که نشان دهنده ی تجدید حیات و تولد دوباره است. مکمل رنگ سبز، رنگ سرخابی است.

مقالات مرتبط  چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟

رنگ سبز

سبز روشن، لجنی، زمردی، یشمی، سبز آبی، سبز تیره، زیتونی و سبز چمنی به عنوان طیف های مختلف رنگ سبز شناخته می شوند. رنگ سبز نماد طبیعت، رشد و زندگی، تجدید حیات، پول و ثروت، اعتماد به نفس، همدردی، محبت، خلاقیت، وفاداری و صلح و آرامش در نظر گرفته می شود. سبز به عنوان نماد ایمنی و امنیت شناخته می شود. سبز رنگ حکمت و دانش است و تلاش برای تقویت دانش را افزایش می دهد .همچنین سبز رنگ صلح و دوستی است.

سفید

رنگ سفید در واقع یک رنگ نیست بلکه نبود ماهیت یک رنگ به شمار می رود. سفید یکی از رنگ های خنثی بوده که برای توصیف پاکی و کمال به کار می رود و مکمل آن، رنگ سیاه می باشد. شیری، صدفی، سفید استخوانی و سفید عاجی به عنوان طیف های مختلف زنگ سفید، شناخته می شوند.

رنگ سفید نماد کمال، خلوص، بی گناهی، پاکیزگی، برابری، سادگی، خودکفایی و شروع جدید است. سفید، آغاز و شروع هر چیز است و به همین دلیل به عنوان نماد بی گناهی شناخته می شود. رنگ سفید نماد تمیزی و پاکیزگی است، استرس را از فرد دور می کند و او را برای حرکت به سوی آینده آماده می کند. سفید نماد برابری و وحدت است. سفید به خاطر تعادل و برابری تمام رنگ های موجود در آن، عدالت و بی طرفی را نشان می دهد.همچنین رنگ سفید نماد کارآیی در افراد است.

سیاه

رنگ مشکی در واقع جذب تمام رنگ ها و عدم وجود نور است. مشکی یکی از رنگ های خنثی بوده که برای توصیف قدرت و تاریکی و مرگ به کار می رود و مکمل آن، رنگ سفید می باشد. مشکی و مشکی تیره مشکی پر کلاغی طیف های مختلف رنگ مشکی محسوب می شوند.

رنگ سیاه

رنگ سیاه یا مشکی نماد ثروت، قدرت، هوش و درایت، جدیت، ناشناخته بودن و مرگ و عزاداری است. رنگ مشکی همیشه به عنوان نماد دنیای ناشناخته و پنهان استفاده می شود. مشکی نماد قدرت است، این رنگ احساسات زیادی را بیان نمی کند و افراد را مرموز و دست نیافتنی به تصویر می کشد. مشکی به عنواد نماد ظرافت و سادگی شناخته می شود.

در آخر باید بگوییم که انتخاب رنگ مناسب، بخش مهم و یا حتی از نظر برخی مهم‌ترین بخش طراحی هویت بصری یک سازمان تلقی می‌شود که باید با شناخت دقیق مخاطبان هدف و علایق و سلایق آنها انجام شود.

راستی شما از چه رنگی تو هویت بصری‌تون استفاده کردید؟! علت انتخاب این رنگ چی بوده؟

برای خواندن مقالات مربوط به طراحی هویت بصری سازمانی، روی لینک زیر کلیک کنید.

چگونه هویت بصری طراحی کنیم

گردآوری: تیم نوآفرین

 

ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂

 

 

مطالب پیشنهادی

  • تدوين استراتژی برای كسب و كار
    چگونه استراتژی مناسب كسب و كار خود را تدوین کنیم؟
  • انواع روش‌های طراحی شغل
    انواع روش های طراحی شغل
  • اصول طراحی لوگو
    چگونه یک لوگوی جذاب طراحی کنیم؟
  • طراحی شغل چیست
    طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟
  • علت پیدایش هویت بصری
    چرا هویت بصری برای هر سازمانی لازم است؟
  • طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی
    کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
  • پُرسا نمیدونه کدوم راه رو انتخاب کنه
    پُرسا نمیدونه کدوم راه رو انتخاب کنه
  • هویت بصری سازمان
    هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
برچسب ها: چگونه هویت بصری طراحی کنیممعنی هویت بصریمنظور از هویت بصری چیستهویت بصری سازمانی چیستهویت بصری شامل چیست
بعدی اشتباهات رایج در زبان انگلیسی (1)
قبلی مفهوم اشکال هندسی در طراحی هویت بصری

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • محمود گفت:
    22 مرداد 1401 در 3:36 بعد از ظهر

    مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • مزایا و معایب تحصیل در رشته MBA
    مزایا و معایب MBA خواندن
  • مسئولیت اخلاقی و زیست محیطی شرکت آبجوسازی نیوبلژیک (NBB)
    شرکت آبجوسازی نیوبلژیک (NBB)
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • تنوع در مديريت کسب و کار
    تنوع منابع انسانی
  • چه مشاغلی پولساز هستند؟ (مصاحبه های جنجالی نوآفرین با برترین ها)
    چه مشاغلی پولساز هستند؟
  • انواع روش های طراحی شغل
    انواع روش‌های طراحی شغل
  • تدوین استراتژی محتوا در 10 قدم
  • تست شخصیت شناسی دیسک DISC
    تست شخصیت‌شناسی دیسک
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=2195
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.