جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتمدیریت منابع انسانیانواع روش های طراحی شغل

انواع روش های طراحی شغل

6 اردیبهشت 1400
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
مدیریت منابع انسانی
انواع روش‌های طراحی شغل

ما در مقاله طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟ گفتیم که در طراحی شغل، وظایف و مسئولیت‌ها در یک شغل رو طوری تنظیم می‌کنیم که حداکثر کارایی و رضایت شغلی به دست بیاد و باعث رشد و پیشرفت و بهبود زندگی کاری افراد بشه. اما برای این کار، یک روش خاص طراحی شغل که همیشه بتونیم ازش استفاده کنیم وجود نداره. در شرایط مختلف، روش‌های مختلفی برای طراحی شغل به کار میره. به طور کلی، 4 روش وجود داره که می‌تونیم شغل ها رو طراحی کنیم. در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

روش‌های طراحی شغل:

روش مدیریت علمی

معمول‌ترین روش برای طراحی مشاغل، روش مدیریت علمی هست. این روش رو تیلور پیشنهاد کرده. از دیدگاه تیلور، مبنای طراحی شغل تقسیم کار هست چون بازدهی افراد در این صورت هست که بالا میره. تیلور میگه بهترین طرح برای هر شغل، این هست که حرکات اضافی برای انجام دادن کار رو حذف کرده باشه.

نکات مهم از نظر تیلور در طراحی شغل:

  • شغل باید به وظایف و مسئولیت‌هایی محدود بشه که افراد بتونن به بهترین نحو اون وظایف رو انجام بدن.
  • شاغل باید فنون و مهارت‌های خاص شغل خودش رو یاد گرفته باشه.
  • برای اینکه تعداد حرکات غیرضروری در انجام کار کم بشه، باید ابزار و وسایل کار در دسترس افراد قرار بگیره.

روش طراحی شغل

روش انگیزشی:

براساس تحقیقات، تقسیم کار به اجزای خیلی کوچک، باعث نارضایتی، فشارهای عصبی و افت عملکرد کارکنان میشه. بر اساس روش انگیزشی، شغل باید طوری طراحی بشه که باعث رضایت و ایجاد انگیزه در کارکنان بشه.

این روش براساس نظریه‌های زیر پیشنهاد شده:

  • نظریه دو عاملی هرزبرگ:
مقالات مرتبط  مهارت های ضروری گروه های شغلی مختلف

در این نظریه، دو عامل بهداشتی و انگیزشی مطرح میشه. عوامل بهداشتی، عواملی هستن که نبودن اونها باعث نارضایتی میشه، اما اگر وجود داشته باشن تاثیری روی رضایت و ایجاد انگیزه ندارن. اما عوامل انگیزشی، به ماهیت کار مربوط هستن و باعث رضایت شغلی و ایجاد انگیزه میشن.

در این روش، بدون اینکه محتوای شغل تغییر کنه، کارکنان، مسئول برنامه‌ریزی و نظارت بر فرایند کار هستن. در نتیجه مسئولیت کارکنان در قبال شغل و وظایف، مشخص‌تر میشه.

  • نظریه فعال‌سازی:

این نظریه به دنبال این هست که، باید با ایجاد تنوع و کاهش خستگی، کارکنان رو فعال کرد. براساس این نظریه، تمرکز و دقت کارکنان در برابر محرک‌های تکراری و یکنواخت، کاهش، و در مقابل محرک‌های متنوع، افزایش پیدا میکنه.

بنابراین، وظایف ساده و تکراری که حاصل تجزیه کار به کوچک ترین جزء هست، باعث کسالت و بی‌علاقگی کارکنان میشه. وقتی کارکنان در چنین موقعیتی قرار بگیرن، از کار فرار میکنن . پس براساس این نظریه، تنوع در کار باید مبنای طراحی شغل قرار بگیره تا باعث کاهش خستگی در کار بشه.

یکی از راه‌ها، گردش شغلی هست. یعنی به جای اینکه فرد دائما در یک شغل خاص، مامور و مسئول باشه، مجموعه‌ای از وظایف مختلف رو انجام میده.

 

روش های طراحی شغل

نظریه ویژگی‌های شغل:

در این نظریه،کارکنان زمانی برای انجام دادن کار انگیزه دارن که احساس کنند شغل‌شان باارزش هست و از عملکرد خودشون بازخورد می‌گیرن. در نظریه ویژگی های شغل، ابعاد کار به شکل زیر مورد توجه قرار می‌گیره:

  • انجام کار باید به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌های گوناگون و متنوع نیاز داشته باشه.
  • هویت کار باید معلوم باشه. یعنی بجای انجام دادن جزئی از کار، کارکنان باید یک کار رو بطور کامل انجام بدن.
  • کار باید هم از نظر کسی که اون کار رو انجام میده و هم از نظر افراد دیگر مهم به شمار بیاد.
  • شغل باید طوری طراحی بشه که شاغل اون کار، آزادی عمل لازم رو برای تصمیم‌گیری درباره رویه کار داشته باشه.
  • طراحی شغل باید به صورت باشه که شاغل بتونه از عملکرد خودش بازخورد بگیره.
مقالات مرتبط  همه چیز درباره ویژگی نسل های بیبی بومر، ایکس، وای، زد

روش سیستمی:

منظور از این روش، اینه که بجای طراحی تک تک مشاغل، سیستم کار طوری طراحی بشه که ابعاد اجتماعی و فنی کار، مکمل همدیگه باشن. کار از نظر کارکنان، سرپرستان، مدیران و مسئولان سازمان بررسی میشه. از طریق اطلاعاتی که از این روش به دست میاد، سیستم کار طوری طراحی میشه که هم نیازهای انسانی و اجتماعی کارکنان برآورده بشه، هم ضرورت‌های فنی کار انجام بشه.

از نظر کارکنان، شغلی خوبه که پیش پا افتاده و معمولی نباشه، تاحدی تنوع و آزادی عمل در اون وجود داشته باشه، وجهه اجتماعی خوبی داشته باشه و امکان پیشرفت شاغل رو فراهم کنه.

در روش سیستمی، هدف این هست که کارایی عملیات در وظایفی که نقش مهمی در روال کار دارن، افزایش پیدا کنه. همچنین به کارکنان اجازه داده میشه که درباره نحوه انجام این وظایف تصمیم بگیرن و اشتباهات رو در همون ابتدای کار اصلاح کنن.

روش های مختلف طراحی مشاغل

روش مبتنی بر ویژگی‌های عامل انسانی:

در این روش، ابزار، وسایل، تجهیزات و شرایط کار طوری طراحی میشن که حداکثر کارایی به دست بیاد و باعث بهداشت و ایمنی کار و رضایت کارکنان بشه.طراحی شغل بر این اساس، به دو روش تقسیم میشه:

  • روش اول: شغل بر اساس ویژگی‌های زیستی و جسمی انسان طراحی میشه. یعنی سازگاری کار با وضعیت فیزیکی افراد مورد توجه قرار می‌گیره.
  • روش دوم: روش ادراکی-حرکتی هست. یعنی به پیامد روانی تماس کارکنان با ابزار و ماشین آلات و چگونگی تاثیر این‌ها بر عملکرد کارکنان توجه میشه. مثلا دقت میشه که محیط کار روشنایی مطلوبی داشته باشه تا کارکنان مجبور نباشن دنبال ابزار بگردن. درواقع سعی میشه که کار رو طوری طراحی کرد که کارکنان بدون فشار و خستگی بیش از حد، بتونن وظایفشون رو انجام بدن.
مقالات مرتبط  مدیریت استعدادهای سازمان چه کمکی به رشد آن می کند؟

تهیه و تنظیم: تیم نوآفرین

ما در سایت نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂

مطالب پیشنهادی

  • اصول طراحی لوگو
    چگونه یک لوگوی جذاب طراحی کنیم؟
  • اشکال هندسی در هویت بصری
    مفهوم اشکال هندسی در طراحی هویت بصری
  • طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی
    کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
  • طراحی شغل چیست
    طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟
  • تاثیر رنگ ها در طراحی هویت بصری
    انتخاب رنگ مناسب در طراحی هویت بصری
  • اشتباهات رایج در طراحی هویت بصری
    3 نکته مهم در مورد طراحی هویت بصری
  • طراحی هویت بصری سازمان
    چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
بعدی طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟
قبلی تست شنوایی سنجی پُرسا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • تسليم مشكلات نشويد
    تسلیم مشکلات نشوید
  • چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
    طراحی هویت بصری سازمان
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
    فروزانفر حمیدی برند کامبیز
  • تولد مستر پُرسا
    مستر پُرسا کیست
  • چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟ (راهنمای کامل+مثال)
    عنوان نویسی حرفه ای
  • آدم های اطراف تان را بشناسید
    شناخت اطرافیان
  • رویای برابری جنسیتی در محیط کار
    برابری جنسیتی در محیط کار
  • بازار ایده های پُرسا رو قبول میکنه؟
    بازار ایده های پُرسا رو قبول میکنه؟
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=2159
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.