جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتمدیریت استراتژیکتحلیل سوات SWOT چیست؟ (+ مثال و پرسشنامه SWOT)

تحلیل سوات SWOT چیست؟ (+ مثال و پرسشنامه SWOT)

12 اسفند 1399
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
مدیریت استراتژیک
تحلیل سوات SWOT

یکی از روش‌های مورد استفاده در برنامه‌ریزی استراتژیک برای سازمان‌ها، روش ماتریس SWOT یا ماتریس سوآت است. تحلیل SWOT که با نام‌هایی مانند ماتریس SWOT، تحلیل اس دبلیو او تی و تحلیل سوات نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل استراتژیک برای سازمان‌های امروزی است.

SWOT واژه‌ای است که از کنار هم قراردادن حروف ابتدایی کلمات زیر ساخته شده است.

  • نقاط قوت (strengths)
  • نقاط ضعف (weaknesses)
  • فرصت‌ها (opportunities)
  • تهدیدها (threats)

 

تحلیل سوات در یک نگاه

تجزیه و تحلیل SWOT، یک تکنیک برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک و پتانسیل یک کسب‌وکار است. با استفاده از داده‌های داخلی و خارجی، تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند به یک شرکت بگوید که باید چه پیشرفت داخلی داشته باشد و به توسعه برنامه‌های استراتژیک کمک کند.

این تکنیک، چارچوبی تحلیلی است که به شرکت شما کمک می‌کند تا بتوانید با بزرگ‌ترین چالش‌ها روبه‌رو شده و بهترین و جدیدترین بازارها را پیدا کنید.

این روش در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی توسط افراد بانفوذی در حوزه اقتصاد، طراحی شد و قدمت 80 ساله این روش نشان دهندۀ اهمیت و ارزش آن است.

اگر کسب‌وکاری را از تمامی زوایا بررسی نکنید، نمی‌توانید به طور دقیق برای آینده آن برنامه‌ریزی نمایید. تحلیل SWOT، در حل مشکلاتی که در حین توسعه‌ طرح کسب‌و‌کار با آنها مواجه می‌شویم، مفید است.

تحلیل SWOT، مدیران سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا عوامل مؤثر داخلی و خارجی را شناسایی و پیش‌بینی کنند. این نوع بررسی، نگاهی جامع به تمامی منابع داخلی، خارجی، تهدیدها و فرصت‌ها به شما می‌دهد.

تحلیل SWOT این کار را در چهار مرحله‌ ساده که حتی برای تازه‌کارترین صاحبان مشاغل هم قابل درک است، انجام می‌دهد.

اعجاز SWOT برقراری ارتباط بین فاکتورهای داخلی و خارجی است که در نتیجه باعث می‌شود یک ماتریس استراتژیک شکل بگیرد.

برای درک بهتر فاکتورهای داخلی و خارجی سازمان، در ادامه به اختصار در مورد هر یک از اجزا توضیح خواهیم داد.

 

دسته بندی عوامل موثر بر یک کسب و کار

همان طور که در بالاتر اشاره شد طراحی هر ماتریس سوآت نیازمند شناخت عوامل داخلی و خارجی است.
به منظور بررسی دقیق‌تر عناصر ماتریس سوآت (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) آن‌ها را به دو دسته عوامل درونی و بیرونی تقسیم می‌کنیم.

1) عوامل درونی

نقاط قوت و ضعف یک بیزینس، در نتیجه تصمیم‌گیری‌های داخلی و نحوه مدیریت یک سازمان به وجود می‌آیند و قابل‌کنترل و تغییرپذیر هستند. بنابراین دو حرف اول ماتریس سوآت یعنی S و W یا نقاط قوت و ضعف، جزء عوامل درونی یک کسب‌وکار هستند.

مهم‌ترین موضوعات داخلی که باید بررسی‌کنید نقاط قوت و ضعف شما در آن‌ها چیست، عبارت‌انداز:

  • مسائل مالی: سرمایه، بودجه، منبع درآمد کسب‌وکار، بدهی و…
  • مسائل بازاریابی: شناسایی بازار مناسب، ویزیتورهای باتجربه، روش‌های فروش خوب، سیستم توزیع قوی، خوش‌نامی و…
  • منابع فیزیکی: مانند موقعیت مکانی شرکت‌تان، ماشین آلات، امکانات و تجهیزات و…
  • منابع انسانی: کارکنان‌ شما، طرفداران برندتان (و البته دشمنان آن!) و…
  • مسائل حقوقی: ثبت اختراع، حق مالکیت معنوی، ثبت برند و سایر مسائل حقوقی
    و…

البته ممکن است نقاط قوت یا ضعف شما خارج از دسته‌بندی فوق باشد. این دسته‌بندی صرفا یک نوع راهنما برای بهتر پیداکردن نقاط قوت و ضعف‌تان است.

 

2) عوامل بیرونی

این عوامل، به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر کسب‌وکار شما تاثیر می‌گذارند و در کنترل شما نیستند. حال ممکن است از دل این عوامل بیرونی، فرصت‌هایی جهت رشد و ارتقای بیزینس‌تان فراهم شود و یا از بخت بد، تهدیدهایی به کسب‌وکارتان تحمیل شود. مهم‌ترین عوامل بیرونی و محیطی عبارت‌انداز:

  • وضعیت بازار: محصولات جدید، تکنولوژی جدید و یا تغییر نیازهای مشتری
  • وضعیت اقتصادی: وضع اقتصادی شهر، کشور و یا جهان
  • بودجه‌رسانی: وام‌های مختلف یا تخفیف‌های مالیاتی و…
  • ارتباطات: فرصت‌ها و تهدیداتی که در ارتباطات‌تان (مثلا با تامین‌کنندگان، سهام‌داران، شرکای تجاری و…) پیش می‌آید.
  • وضعیت سیاسی: قوانین جدید مجلس، قوانین حمایت از حقوق حیوانات، تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بر روی واردات و صادرات برخی کالاها، طرح‌های ریاضت اقتصادی، طرح‌های حمایت از تولید داخلی و…
  • تقویم: ماه رمضان، زمستان سرد، عید نوروز، گرمای تابستان، ایام امتحانات و…

حال که با عوامل داخلی و خارجی موثر کسب‌وکار آشنا شدید، به سراغ تعیین و شناخت اجزای تشکیل‌دهنده ماتریس برویم.

 

اجزای تشکیل دهنده ماتریس SWOT

عناصر ماتریس سوآت به ترتیب عبارت‌اند از: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها. در ادامه هر کدام از این عناصر را بررسی می‌کنیم.

  • نقاط قوت یا Strengths

نقاط قوت، ویژگی‌ها و یا فعالیت‌هایی هستند که در انجام آن‌ها تبحر و مهارت دارید و شما را قادر می‌سازند مأموریت سازمان را به انجام برسانید. در واقع نقاط قوت، مبنایی برای رسیدن به موفقیت و تداوم‌بخشیدن به آن هستند.

نقاط قوت ممکن است ملموس و قابل‌لمس (مانند موقعیت مکانی مناسب) باشند و یا غیرملموس (مانند انگیزه بالای کارمندان) باشند.

برای شناسایی بهتر نقاط قوت سازمان خود می‌توانید به این سوالات پاسخ دهید:

  • نظر مشتریان درباره‌ ویژگی‌های مثبت شما چیست؟
  • کسب‌‌وکار شما چه مزیت‌هایی برای مشتریان دارد؟
  • شما چه کاری را بهتر از سایر رقبا انجام می‌دهید؟
  • چه فاکتورهایی باعث افزایش فروش شما شده‌است؟
مقالات مرتبط  تحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)

توجه داشته‌باشید تا زمانی که در حال ارزیابی نقاط قوت خودتان هستید، باید آن‌ها را در مقایسه با رقبای خود در نظر بگیرید. برای نمونه، اگر همه رقبای شما محصولاتی با کیفیت بالا ارائه می‌دهند، دیگر تولید محصولات با کیفیت بالا نقطه قوت شما نیست، بلکه یک ضرورت محسوب می‌شود.

بهتر است برای پیداکردن نقاط قوت‌تان، اینطور بررسی نمایید که چه عامل یا عواملی شما را از بقیه جدا می‌کند و وجه‌تمایز و برتری شما در عرصه رقابت است. نقاط قوت شما می‌تواند برخی از عوامل زیر باشند.

  • محبوبیت نام تجاری یا برند شرکت‌تان
  • روش‌های فروش منحصر به فرد
  • منابع انسانی شایسته و متعهد
  • وفاداری مشتریان به برند و یا محصولات شما
  • رهبری قوی
  • تیم مهندسی عالی
  • و …

باید با دید موشکافانه و در عین حال منصفانه به کسب‌وکار خود بنگرید تا بتوانید نقاط قوت خود را به درستی شناسایی کنید.

 

  • نقاط ضعف یا Weakness

نقاط ضعف ویژگی‌هایی هستند که مانع رشد سازمان و دستیابی به اهداف مجموعه می‌شوند.

برای یافتن نقاط ضعف سازمان‌تان باید با دید انتقادی و عیب‌جویانه به آن بنگرید. گاهی نیز می‌توانید نظر مشتریان خود را جویا شوید و از آن‌ها بخواهید به عملکرد بخش‌های مختلف سازمان شما امتیاز بدهند و از کسب‌وکار شما انتقاد کنند.

برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه بزرگ پوشاک هستید، می‌توانید پرسشنامه‌ای مانند نمونه زیر تهیه کنید که مشتریان در صورت تمایل، در هنگام خروج آن را پر کنند.

از یک تا ده به موارد زیر نمره دهید:

• کیفیت، سایز و رنگ لباس‌ها
• تنوع محصولات
• دسترسی آسان به محصولات مختلف فروشگاه
• نحوه چیدمان پوشاک در قفسه‌ها و یا رگال‌ها
• برخورد فروشنده و صندوق‌دار با شما
• بسته‌بندی محصولات
• تمیزی و سایز اتاق پرو
• حال‌وهوای حاکم بر محیط
• دکوراسیون و طراحی داخلی فروشگاه
• موسیقی درحال‌پخش
و ….

البته تمایل مشتریان برای پاسخ به این نوع پرسشنامه‌ها بسیار کم است. اما شما صاحب کسب‌وکار می‌توانید هوشمندانه عمل کنید. برای مثال، به مشتریانی که این پرسشنامه‌ها را پر می‌کنند، بن‌های تخفیف 5 الی 10 درصدی هدیه دهید.

 

برخی از متداول‌ترین نقاط ضعف در سازمان‌ها در فهرست زیر آمده‌است:

  • نام تجاری ضعیف (آگاهی و اعتبار برند کم است)
  • بدهی زیاد بیزینس
  • زنجیره تأمین ناکافی
  • فقدان سرمایه
  • هدر رفتن زیاد مواد اولیه
  • فروش ضعیف
  • استهلاک ماشین‌آلات
  • عدم وجود تنوع در محصولات
  • منابع انسانی غیرحرفه‌ای و بی‌انگیزه

موارد بالا صرفا جهت ایده‌گرفتن شما مطرح شده‌است. بنابراین باید این موارد را باتوجه به وضعیت کسب‌وکارتان شخصی‌سازی کنید.

خوشبختانه، نقاط ضعف قابل‌کنترل هستند. باید با اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه و اجرای شایسته آنها، نقاط ضعف را به حداقل رسانده و حتی‌الامکان حذف کنیم. به عنوان مثال، برای غلبه بر مشکل ماشین‌آلات مستهلک‌شده، می‌توان ماشین‌آلات جدیدی خریداری کرد و یا باتوجه به بودجه سازمان، بخشی از کارها را برون‌سپاری کرد.

 

  • فرصت‌ها یا Opportunities

فرصت‌ها، عوامل خارجی و یا شرایط محیطی مطلوبی هستند که یک سازمان می‌تواند از آن‌ها استفاده کرده و بر میزان رشد و سودآوری خود بیفزاید.

شناسایی به موقع و استفاده درست از فرصت‌ها می‌تواند برای یک سازمان مزیت رقابتی تازه‌ای در مقابل رقبا به‌وجود آورد.

برای مثال، بیماری کرونا، باعث شکست ایده‌ها و ورشکستگی و بحران در برخی بیزینس‌های سنتی و حتی استارتاپ‌های بزرگ شد. درحالی‌که به گروهی دیگر از کسب‌وکارها (ارائه خدمات و یا محصولات به صورت آنلاین) فرصت رونق و توسعه داد.

برای پیداکردن فرصت‌ها، لازم است عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) را بشناسید. علاوه بر آن، باید چشم‌ و گوش‌تان را نسبت به وقایع اطراف باز کنید و آگاه باشید.

برخی فرصت‌ها بسیار مهم‌اند و نباید نادیده گرفته‌شوند. منظور فرصت‌هایی است که برای یک سازمان مانند سکوی پرتاب هستند و آن را به اندازه چند سال رشد می‌دهند.

 

  • تهدید‌ها یا Threats

تهدیدها عواملی خارجی هستند که می‌توانند به سازمان آسیب بزنند و موقعیت مجموعه در بین رقبا، پایداری و سودآوری آن را به خطر بیندازند.

با این مثال بهتر متوجه می‌شوید که چرا به آنها عوامل خارجی می‌گویند.

خشکسالی برای یک شرکت تولید گندم، تهدید است، زیرا ممکن است باعث ازبین‌رفتن یا کاهش عملکرد محصول شود. این واقعه به هیچ عنوان به نحوه عملکرد سازمان (یک عامل درونی) ارتباطی ندارد.

به کمک ماتریس سوات می‌توان تهدیدهای احتمالی را شناسایی کرده و راهکارهای لازم برای پیشگیری از آنها را اجرا کرد.

اگر تهدیدها در راستای نقاط ضعف یک سازمان باشند، میزان آسیب‌پذیری آن افزایش می‌یابد و حتی ممکن است ثبات و بقای سازمان به خطر بیفتد و موجی از ناآرامی و تشویش در بین کارمندان به وجود آید.

تهدیدات رایج شامل مواردی از این قبیل هستند.

  • افزایش هزینه مواد اولیه
  • افزایش رقابت
  • تغییر قوانین حاکم بر صنعت شما
  • ابهام در وضعیت اقتصادی
  • خطر فاش شدن اطلاعات محرمانه شرکت

تهدیدها غیر قابل کنترل هستند. اما با برنامه‌ریزی به موقع و تغییر استراتژی‌های سازمان، می‌توان از سقوط مجموعه و تنزل جایگاه آن در بین رقبا جلوگیری کرد.

مقالات مرتبط  چگونه استراتژی مناسب كسب و كار خود را تدوین کنیم؟

 

مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT، اگر به صورت درست و اصولی انجام شود می‌تواند یک کسب‌وکار را متحول کند. درادامه به برخی مزایای استفاده از تحلیل SWOT اشاره می‌کنیم:

برای هر پروژه و یا سازمانی درهر ابعادی که باشد (خواه یک تیم دونفره و یا یک سازمان عظیم 1000 نفره) قابل‌استفاده است.

تحلیل سوآت بیشتر توسط مدیریت یک مجموعه برای اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه و استراتژیک به‌کار می‌رود. اما از آن برای بررسی بخش‌هایی مانند بازاریابی و برندینگ نیز می‌توان استفاده کرد.

کمک می‌کند یک استراتژی خوب و کاربردی برای سازمان‌تان اتخاذ کنید و با آن استراتژی به اهداف خود برسید. (مدیریت استراتژیک)

امکان جمع‌آوری اطلاعات درست و دقیق از عوامل داخلی و خارجی که بر کسب‌وکار شما تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارند را فراهم می‌کند.

شما را در مسیرِ درست شناسایی و یا خلق‌کردنِ نقاط قوت و مزیت رقابتی خود نسبت به سایر کسب‌و‌کارهای فعال در صنعت‌تان هدایت می‌کند.

ناآگاهی از نقاط ضعف یک کسب‌وکار ممکن است در آینده آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد کند. تحلیل سوآت به شما کمک می‌کند تا با نگاهی واقع‌بیانانه و نقادانه به سازمان خود بنگرید و نقاط ضعف و ناتوانایی‌های آن را شناسایی کنید.

کمک می‌کند برای رفع نقاط ضعف بیزینس‌تان، برنامه‌ریزی نموده و از تبدیل‌شدن آن‌ها به یک بحران جلوگیری کنید.

در شناسایی فرصت‌ها و بهره‌وری حداکثر از آن‌ها و محافظت از شرکت در مقابل تهدیدهای اقتصادی و اجتماعی موثر است.

تجزیه و تحلیل SWOT، راهکاری برای ایجاد تعادل بین منابع موجود و توانایی‌های داخلی شرکت و فرصت‌ها و تهدیدات خارجی و دوام آوردن در فضای رقابتی موجود در هر صنعت است.

می‌توان از تحلیل سوآت برای هدایت و جهت‌دهی به جلسات استراتژیک سازمان استفاده کرد. یعنی ابتدا نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان (با توجه به تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی) بررسی شود. سپس ایده‌ها و برنامه‌ریزی های اصلی کسب و کار.

با به‌کارگیری این روش می‌توان بیشترین هماهنگی و سازگاری را بین استراتژی‌های اتخاذشده در سازمان و تغییرات مداوم محیطی برقرار کرد.

 

پرسشنامه SWOT

تیم نوآفرین با توجه به اهمیت و کاربرد ماترس سوآت، پرسشنامه‌ای را جمع‌آوری کرده است که جزء کامل‌ترین نمونه‌های موجود در سایت‌های ایرانی است.

البته سایت‌های دیگر با دریافت هزینه‌های عجیب‌وغریب این پرسش‌ها را به فروش می‌رسانند!

برای دریافت این سوالات، کافیست در سایت ما ثبت نام کرده و به این سوالات دسترسی پیدا کنید. ما از طریق ایمیل، این پرسش‌نامه را به عنوان هدیه ثبت‌نام برای‌تان ارسال خواهیم کرد.

 

مثال: تحلیل SWOT برای رستورانی در حومه شهر

معمولا برای اینکه بتوان هر چهار بخش تحلیل سوآت (نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) را در کنار هم بررسی کرد و آن‌ها را با هم مقایسه نمود، تجزیه و تحلیل SWOT را در قالب یک ماتریس تهیه می‌کنند.
استفاده از نمایش ماتریسی برای تحلیل سوآت مزیت‌های خاص خود را دارد. از جمله این که، بهتر می‌توان تشخیص داد کدام عوامل خارجی و کدام یک داخلی هستند و با مقایسه چهار عنصر اصلی ماتریس، استراتژی‌های لازم و قابل‌اجرا تهیه کرد.

مثال SWOT

 

همانطور که مشاهده کردید، استفاده از یک ماتریس برای نمایش تحلیل سوآت، زمان و انرژی موردنیاز جهت شناسایی عوامل و تصمیم‌گیری بر اساس آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

انواع استراتژی با توجه به تحلیل SWOT (چگونه از تحلیل سوآت استفاده کنیم؟)

شاید برای‌تان سوال باشد، خب بعد از انجام تحلیل سوآت چه کار باید کرد؟ آیا فقط آگاهی از نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها کافی است؟ قطعا خیر.

اصلی‌ترین هدف تحلیل SWOT: تدوین استراتژی‌هایی برای تمرکز بر روی نقاط قوت، به حداقل‌رساندن و یا از بین‌بردن نقاط ضعف، بهره‌وری حداکثر و به موقع از فرصت‌ها و محافظت از سازمان در مقابل تهدیدهای خارجی است.

اعجاز تحلیل SWOT، برقراری ارتباط میان فاکتورهای خاص داخلی و خارجی است که باعث ایجاد یک ماتریس استراتژیک می‌شود. در شرایط کلی، چهار ترکیب عمده استراتژیک متداول عبارتند از:

  • استراتژی‌های ماکسی- ماکسی (قوت‌ها / فرصت‌ها) / (SO)
  • استراتژی‌های ماکسی- مینی (قوت‌ها / تهدیدات) / (ST)
  • استراتژی‌های مینی- ماکسی (ضعف‌ها / فرصت‌ها) / (WO)
  • استراتژی‌های مینی- مینی (ضعف‌ها / تهدیدات) / (WT)

در ادامه، ترکیب‌های متداول چهارگانه فوق شرح داده می‌شود.

استراتژی SWOT

 

استراتژی‌های ماکسی- ماکسی یا تهاجمی (SO)

این ترکیب، قوت‌های سازمان را با توجه به فرصت‌ها به تصویر می‌کشد. در این استراتژی، سازمان با تکیه بر قوت‌های داخلی بیشترین بهره را از فرصت‌های بالقوه محیطی می‌برد. به همین دلیل، بیشتر سازمان‌ها تمایل دارند در این موقعیت قرار بگیرند. سازمان با استفاده از نقاط قوت داخلی می‌کوشد از فرصت‌های خارجی بهره‌برداری نماید.

معمولاً سازمان‌ها برای رسیدن به چنین موقعیتی، از استراتژی های WO، ST یا WT استفاده می‌کنند تا به‌ جایی برسند که بتوانند استراتژی‌های SO را بکار ببرند. هنگامی‌که سازمان دارای نقاط ضعف عمده و بزرگ باشد، می‌کوشد این نقاط ضعف را از بین‌ببرد یا آنها را به نقاط قوت تبدیل کند. هنگامی‌که یک سازمان با تهدیدات عمده مواجه می‌شود، می‌کوشد خود را از دست آنها برهاند و وضع را به گونه‌ای درآورد که بتواند بیشتر توجه خود را به بهره‌برداری از فرصت‌ها معطوف کند. مثلا برای بسیاری از شرکت‌ها فرصت‌های زیادی وجود دارد که بتوانند با استفاده از فناوری پیشرفته از سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم استفاده کنند.

مقالات مرتبط  مدل پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟ (+ مثال های کاربردی)

 

استراتژی‌های ماکسی- مینی یا رقابتی (ST)

این ترکیب استراتژی، قوت‌های سازمان را با توجه به تهدیدات به تصویر می‌کشد. در این موقعیت، هدف سازمان این است که با استفاده از نقاط قوت خود، اثرات ناشی از تهدیدات محیط را کاهش داده و یا آنها را از بین‌ببرد. توجه کنید این استراتژی بدان معنا نیست که یک شرکت قوی به ناگزیر در محیط خارجی، با تهدیداتی روبرو خواهد شد.

 

استراتژی‌های مینی- ماکسی یا محافظه کارانه (WO)

این ترکیب، ضعف‌های سازمان را در تقابل با فرصت ها نشان می‌دهد. در این استراتژی، هدف این است که از مزیت‌های موجود در فرصت‌ها برای جبران نقاط ضعف داخلی سازمان استفاده شود. به عبارت دیگر، هدف استراتژی‌های WO این است که سازمان با بهره‌برداری از فرصت‌های موجود در محیط خارج بکوشد نقاط ضعف داخلی را بهبود بخشد. گاهی درخارج از سازمان فرصت‌های بسیار مناسبی وجود دارد؛ ولی سازمان به سبب داشتن ضعف داخلی نمی‌تواند از این فرصت‌ها بهره‌برداری کند. بنابراین می‌توان با کاهش نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌ها، امکان بهره‌برداری موثرتر از فرصت‌ها را فراهم کرد.

 

استراتژی‌های مینی- مینی یا تدافعی (WT)

این ترکیب، ضعف‌های سازمان را در مقایسه با تهدیدات نشان می‌دهد. این استراتژی‌ها بیشتر از نوع تدافعی است تا ضعف‌های سازمان را به حداقل رسانده و از تهدیدات خارجی اجتناب کند.
سازمان‌هایی که استراتژی‌هایWT را به اجرا درمی‌آورند، حالت تدافعی به خود می‌گیرند. سازمانی که دارای نقاط ضعف داخلی بوده و با تهدیدات بسیار زیادی در محیط خارج روبرو است، در موضعی مخاطره‌‌انگیز قرار خواهد گرفت. در واقع چنین سازمانی برای بقای خود مبارزه خواهدکرد و می‌کوشد: {از فعالیت‌های خود بکاهد (استراتژی‌های کاهش یا واگذاری)، در شرکت‌های دیگر ادغام شود، اعلان ورشکستگی کند یا سرانجام منحل گردد.}

 

فرایند کلی تدوین استراتژی‌های SWOT به شرح زیر است:

• نقاط قوت و فرصت‌ها را با هم مقایسه و نتیجه را در خانه گروه استراتژی‌های SO بنویسید.
• نقاط ضعف را با فرصت‌ها مقایسه کنید و نتیجه را در گروه استراتژی‌های WO بنویسید.
• نقاط قوت را با تهدیدات مقایسه و نتیجه را در گروه استراتژی‌های ST بنویسید.
• نقاط ضعف را با تهدیدات مقایسه و نتیجه را در گروه استراتژی‌های WT بنویسید.

درهر مرحله، دو عامل با هم مقایسه می‌شود. هدف این نیست که بهترین استراتژی‌ها مشخص شود. بلکه هدف، تعیین استراتژی‌های قابل اجراست. بنابراین، همه استراتژی‌هایی که در ماتریس تهدیدات، فرصت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف ارائه می‌شوند، انتخاب و اجرا نخواهند شد.

البته ترکیبات متفاوت دیگری نیز وجود دارد. استراتژی‌های ترکیبی نیز می‌تواند موردتوجه قرار گیرد. استراتژی ترکیبی از نوع S-T-O یک نوع استراتژی است که سازمان با بهره‌گیری از فرصت‌ها و قوت‌ها در جهت تعدیل یک تهدید یا بهره‌گیری بیشتر از یک فرصت برآید.

تدوین این استراتژی‌ها به خلاقیت، تجربه و دانش استراتژیست وابستگی دارد. استراتژی زمانی معنا پیدا می‌کند که حداقل یک تقابل میان عوامل درونی و بیرونی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، برای معنادار شدن یک استراتژی، لازم است، یک فاکتور خارجی محرک آن باشد.

 

جمع‌بندی

  • تجزیه و تحلیل SWOT یک روش برنامه‌ریزی استراتژیک است که ابزاری برای ارزیابی سازمان ارائه می‌دهد.
  • تحلیل SWOT به ما این امکان را می‌دهد که کسب‌وکار خود و عوامل موثر بر آن را خیلی خوب بشناسیم و با آگاهی کامل برای آینده بیزینس‌مان برنامه‌ریزی کنیم.
  • اصلی‌ترین هدف تحلیل SWOT: تدوین استراتژی‌هایی برای تمرکز بر روی نقاط قوت، به حداقل‌رساندن و یا از بین‌بردن نقاط ضعف، بهره‌وری حداکثر و به موقع از فرصت‌ها و محافظت از سازمان در مقابل تهدیدهای خارجی است.

 

حالا نوبت شماست! تا حالا تو کسب‌وکارتون از تحلیل سوات استفاده کردید؟! استفاده از این تکنیک چه کمکی به رشد کسب‌وکارتون کرده؟ به نظر شما، ماتریس سوآت به تنهایی برای برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان کافیه؟ چه روش‌هایی می‌تونن مکمل روش SWOT باشن؟ 

 

www.investopedia.com/terms/s/swot.asp

 

تهیه و تنظیم: تیم نوآفرین

 

ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂

 

بیشتر بخوانید 

تدوین استراتژی برای کسب‌وکار

تحلیل PESTEL

تحلیل پورتر

 

 

مطالب پیشنهادی

  • مراحل انجام تجزیه و تحلیل شغل
    6 روش تجزیه و تحلیل شغل در سازمان
  • چشم انداز یک کسب و کار
    چشم انداز سازمانی چیست؟ (+ نمونه چشم انداز سازمانی موفق)
  • عنوان نویسی حرفه ای
    چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟…
  • شش کلاه تفکر
    تکنیک شش کلاه تفکر چیست؟ (بررسی جامع)
  • تحلیل پورتر
    مدل پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟ (+ مثال های کاربردی)
  • هویت بصری سازمان
    هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
  • بوم مدل کسب و کار چیست
    بوم مدل کسب و کار چیست؟ + دانلود pdf فرم خام بوم مدل
  • استارتاپ چیست
    استارت آپ چیست؟ (+ مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق)
برچسب ها: تجزیه و تحلیل استراتژیکتحلیل استراتژی چیستتحلیل استراتژیک چیستتحلیل استراتژیک شرکتروش تحلیل استراتژیک
بعدی مدل پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟ (+ مثال های کاربردی)
قبلی تحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)

6 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • ghghaderi42 گفت:
    6 شهریور 1400 در 10:39 قبل از ظهر

    لطفن پرسشنامه SWOT را ارسال فرماييد

    پاسخ
    • فهیمه رمضانی گفت:
      7 شهریور 1400 در 6:45 بعد از ظهر

      سلام دوست عزیز، پرسشنامه شامل هزنیه است

      پاسخ
  • tawoss968 گفت:
    21 مرداد 1401 در 10:28 قبل از ظهر

    پرسشنامه را لطفا ارسال نمایید

    پاسخ
    • فهیمه رمضانی گفت:
      18 شهریور 1401 در 1:49 بعد از ظهر

      سلام فعلا امکان ارسال نیست متاسفانه

      پاسخ
  • firooz.jam1358 گفت:
    7 خرداد 1403 در 3:48 قبل از ظهر

    سلام
    پرسشنامه را لطفا ارسال کنید

    پاسخ
    • فهیمه رمضانی گفت:
      5 شهریور 1403 در 5:39 بعد از ظهر

      سلام متاسفانه امکان ارسال پرسش نامه نیست

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • شرکای کلیدی در بوم مدل کسب و کار
    شرکای کلیدی
  • 6 روش تجزیه و تحلیل شغل در سازمان
    مراحل انجام تجزیه و تحلیل شغل
  • کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار
    کانال های توزیع
  • کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
    کپی رایتینگ چیست
  • تست شنوایی سنجی پُرسا
    تست شنوایی سنجی پُرسا
  • تصمیم گیری پرسا برای ورود به بازار
    تصمیم گیری پرسا برای ورود به بازار
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
    مدیریت استراتژیک
  • ماتریس BCG چیست و چه کاربردهایی دارد؟
    ماتریس BCG
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=1670
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.