جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتمدیریت استراتژیکتحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)

تحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)

13 اسفند 1399
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
مدیریت استراتژیک
تحلیل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟

آنالیز یا تحلیل پستل PESTEL یکی از ابزارهای تحلیل استراتژیک محیط دور است. محیط دور شامل عناصری از محیط است که برای همه سازمان ها، صرف نظر و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، مشترک است و یک مرز ملی مشترک دارند.

به علاوه، شرکت‌ها از مدل پستل به عنوان ابزاری برای بررسی محیطی که در آن فعالیت می‌کنند، یا قصد دارند محصول، خدمات یا پروژه‌ای را در آن شروع کنند، استفاده می‌کنند. این مدل دربرگیرنده عواملی است که خارج از کنترل سازمان قرار دارند و سازمان باید استراتژی‌هایی برای همزیستی با این عوامل اتخاذ کند.

تحلیل پستل با عناوین دیگری هم شناخته می‌شود. برای مثال، تجزیه‌وتحلیل ESTEMPLE شکل توسعه یافته‌ای از روش پِستِل بوده و ابزار ساده و سودمندی است که به شما کمک می‌کند تا محیط کسب‌وکار خود را از نظر فاکتورهای زیر مورد ارزیابی قرار دهید و درک بهتری از محیط بیرونی خود داشته باشید:

  • اقتصادی (Economics)
  • اجتماعی و فرهنگی (Social)
  • تغییرات تکنولوژیک (Technology)
  • زیست‌محیطی (Environment)
  • رسانه‌ای (Media)
  • سیاسی (Politics)
  • قانونی (Legal)
  • اخلاقی (Ethical)

در واقع این حروف مخفف، نشان‌دهنده هشت عامل اصلی در محیط کلان شما است که می‌توانند بر استراتژی سازمان شما تأثیر بگذارد. در روش استمپِل، تأثیر نیروهای کلان محیطی در گذشته، حال و آینده برای تدوین استراتژی شرکت ارزیابی می شوند.

پستل یک آنالیز ساده و کاربردی برای شناخت محیط عمومی کسب‌و‌کار است. این آنالیز به شما کمک می‌کند با شناخت تغییراتی که در محیط خارجی کسب‌وکار در حال اتفاق است، تصمیمات بهتری بگیرید.

به کمک روش PESTEL می‌توانید از تغییرات و اتفاقات خارج از کنترل اطرافتان تا حدودی خبردار شوید. اتفاقاتی که هم می‌توانند شانس‌های بزرگی برای سازمان شما باشند و هم قابلیت این را دارند که سکان را از دست شما خارج و ورشکستتان کنند.

 

تحلیل پستل PESTEL کدام قسمت از سازمان شما را هدف قرار می‌دهد؟

همانطور که گفتیم، وظیفۀ تحلیل PESTLE بررسی محیط بیرونی شرکت است. اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که محیط بیرونی کجاست و بقیه محیط‌ها کدامند؟

محیط‌های کسب و کار

محیط سازمان یا شرکت شما از سه بخش تشکیل شده است:

  1. محیط داخلی

    این محیط شامل کارکنان، دارایی‌ها و سیستم‌های تکنولوژی شرکت است. هرچند این قسمت شامل موارد دیگری مثل فرهنگ سازمانی و رویه‌ها و… نیز می‌شود، اما فعلاً برای روشن شدن مطلب همین چند مورد کافی است.

  2. محیط کوچک یا محیط عملیاتی (محیط نزدیک)

    این محیط در خارج از شرکت قرار دارد ولی همچنان نزدیک و وابسته به شرکت است. تأمین‌کنندگان، مشتریان، رقبا، شرکت‌های همکار و جایگزین‌ها همسایه‌های ما هستند و به طور مستقیم و مشخص بر کار ما اثرگذارند.

  3. محیط کلان یا محیط عمومی (محیط دور)

    این بخش، آخرین سطح از محیط کسب‌وکار است. هر آنچه از اقتصاد، اجتماع، سیاست، تکنولوژی، محیط و قوانین که قرار است بر کسب و کارتان موثر باشد، در این قسمت قرار می‌گیرد. پستل این بخش را بررسی می‌کند.

 

چرا تحلیل پستل PESTEL برای کسب‌وکارها ضروری است؟

احتمالاً از خود پرسیده‌اید که این تکنیک قرار است چه امتیازی داشته باشد و اصلاً چرا مهم است؟
با آنالیز پستل (PESTEL) می‌توانید:

  • فرصت‌های پیش رو را بشناسید.
  • تهدیدهای بیرونی را شناسایی کنید.
  • تغییراتی که در محیط کسب و کارتان در حال اتفاق است را درک کنید.
  • پروژه‌هایی که به دلایل خارج از کنترل، ممکن است شکست بخورند را شروع نکنید.
  • با آگاهی وارد محیط‌ها و شرایط جدید شوید تا درست عمل کنید.

 

چرا تحلیل پستل PESTEL برای کسب‌وکارها ضروری است؟

 

در مدل پستل PESTEL چه عواملی را بررسی می‌کنیم؟

حتما یادتان هست که گفتیم PESTEL مخفف یک سری کلمه است. حال می خواهیم تک‌تکِ این کلمات را با هم بررسی کنیم و ببینیم این شش بخشی که در پستل با آن‌ها سروکار داریم چه هستند، چه کاربردی دارند و در هر بخش به چه نکاتی باید توجه کنیم.

1) عوامل سیاسی (Political Factors)

حتما بارها شنیده اید میگویند: دین از سیاست جداست اما، ما می گوییم بیزینس از سیاست جدا نیست. وقتی که شما به‌عنوان کسب‌و‌کار در یک کشور فعالیت می‌کنید، خواه ناخواه تصمیم‌گیری‌های سیاسی بر بازار شما اثر می‌گذارد.

عوامل سیاسی در تحلیل PESTEL

مثلاً همه چیز رو به راه است، چرخ کارخانه به‌خوبی می‌چرخد، فروش خوبی هم دارید، اما… یکدفعه تحریم‌های جدیدی وضع می‌شود و نمی‌توانید ماده اولیه وارد کنید! این مسئله مستقیماً تولید شما را دچار مشکل می‌کند.

حتی انتخابات کشورهای دیگر نیز روی کشورمان ایران هم تاثیر گذار است، پس گاهی می‌بایست علاوه بر علل سیاسی داخلی به سیاست‌های کشورهای خارج نیز توجه شود و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

عوامل سیاسی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند:

سیاست داخلی مانند:

– مسائل پس از انتخابات
– پیامدهای سیاسی لایحه های جدید
– اختلاف میان مجلس و دولت و کند شدن امور اجرایی کشور
– رقابت های شدید سیاسی در بین گروه‌های سیاسی و درون جناح‌ها

سیاست خارجی مانند:

– وضعیت کلان و سیاست خارجی ایران
– تحریم ‌های بین‌المللی علیه ایران و شدت آن
– پرونده هسته‌ای ایران
– جنگ آمریکا در عراق و افغانستان
– افزایش تنش میان ایران و کشورهای عرب منطقه
– روابط ایران و دولت پادشاهی عربستان سعودی
– رابطه ایران با ایالات متحده آمریکا
– ارتباطات و وجهه بین المللی ایران
– احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا یا رژیم صهیونیستی

تحلیل هر عامل سیاسی اعم از سیاست‌های تجاری، تغییرات دولت، فشارهای خارجی، بازارها و تعرفه‌های تجاری و… در این بخش از PESTEL انجام می‌شود.

بدانید و آگاه باشید که تمام رخدادهای سیاسی که در کشور و گاهی در جهان اتفاق می‌افتد می‌تواند اثر منفی یا مثبتی بر کسب و کار شما داشته باشد. حتماً دیده‌اید که یک نفر آن سر دنیا سخنرانی می‌کند، این سر دنیا به دلیل افزایش قیمت ارز، همه قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد. اگر در چند ماه اخیر قصد خریدن گوشی موبایل را داشته اید، حتماً این موضوع را به‌خوبی حس کرده‌اید!!

{در نتیجه حواستان به اتفاقات سیاسی باشد و خودتان را برای تغییرات آن آماده کنید.}

نکته آخر و تیر خلاص تحلیل سیاسی:

بد نیست حتی پیش‌بینی کنید که در دوره بعدی چه دولتی سر کار می‌آید و چه تأثیری بر محیط بازار می‌گذارد. با این دور اندیشی می‌توانید یک برنامه متناسب با نظرات دولت جدید داشته باشید تا به وقتش یک قدم از بقیه جلوتر حرکت کنید.

 

2) عوامل اقتصادی (Economic Factors)

اقتصاد در هر کسب و کاری حرف اول را می‌زند؛ آن هم در شرایطی که ما هستیم!
این بخش از پستل به بررسی عوامل اقتصادی اختصاص دارد. در این بخش باید شرایط اقتصادی کشور یا منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید را بطور کامل بررسی کنید. مثلا از خودتان سوال کنید که رشد اقتصادی در این منطقه چگونه است؟ با افزایش نرخ ارز، کسب‌وکار من چه تغییری خواهد کرد؟

عوامل اقتصادی در تحلیل PESTEL

رشد اقتصادی، نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بهره، درآمد مصرف‌کنندگان، نرخ بیکاری، رشد جمعیت و… از جمله عوامل اقتصادی مهمی هستند که ممکن است تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر یک سازمان داشته باشند و تعادل عرضه و تقاضا را به هم بریزند.

برای مثال، افزایش ناگهانی قیمت ها در یک جامعه، مساوی است با کاهش قدرت خرید مصرف کننده و رشد تورم. حالا اگر شما تولید کننده باشید این خرید کردنِ کمتر مردم، تولید و فروش شما را به شدت کاهش می دهد. کسب‌و‌کارهای زیادی به دلیل تغییرات اقتصادی از بین رفته‌اند.

پدیده هایی از اقتصاد کلان که می تواند بر روی بیزینس ها اثر بگذارد را حتما در نظر بگیرید:

– رکود تورمی
– وضعیت مالیات
– سیاست های پولی کشور
– وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی
– بیماری کرونا و تبعات اقتصادی آن در ایران

 

مهم ترین عوامل اقتصادی عبارت اند از:

– سرانه تولید ناخالص داخلی
– قدرت خرید مردم کشور و سایر کشورها
– هزینه‌های مصرفی کشور در بخش‌های مختلف
– کاهش درآمدهای نفتی
– وام‌دهی در سیستم بانکی ایران

 

شاخص های موثر اقتصاد کلان بر روی کسب و کار:

– رشد اقتصادی
– وضعیت نرخ تورم
– نوسانات نرخ ارز
– وضعیت کسری بودجه دولت
– وضعیت نقدینگی در کشور
– شاخص فلاکت

 

3) عوامل اجتماعی (Social Factors)

یک سری اتفاقات ناگوار هم زیر سر عوامل فرهنگی است. عواملی که نشان‌دهنده هنجارها، آداب و رسوم و سبک زندگی افراد است. این دقیقاً آن چیزی است که از نگرش و فرهنگ جامعه سرچشمه می‌گیرد و مستقیم بر نحوه رفتار مصرف‌کننده اثر می‌‏گذارد.

پای رفتار که در میان باشد، پیش‌بینی‌ها سخت‌تر می‌شود چون رفتار در شرایط مختلف تغییر می‌کند. به همین دلیل کسب‌وکارها به‌راحتی آن را دست کم می‌گیرند.

عوامل اجتماعی در تحلیل PESTEL

اما تکنیک PESTEL فکر همه جا را کرده است! PESTEL بخشی از تحلیل را به این عوامل اختصاص داده تا جامعه‌ای که قرار است با آن‌ کار کنید را بشناسید. توجه به فرهنگ مردم باعث رشد کسب‌و‌کار شما می‌شود.

همانطور که گفته شد تحلیل پستل عوامل اجتماعی از جمله انتظارات شغلی، سبک زندگی، سطح تحصیلات، نگرش‌ها و فقر، تعهد کار، اخلاق کاری و … را مورد بررسی قرار میدهد.

مهم ترین عوامل اجتماعی کشور که می بایست به آنها توجه ویژه داشت:

– چشم انداز جمعیتی کشور
– مهاجرت و توزیع جمعیت در کشور
– وضعیت نیروی انسانی و اشتغال
– تنظیم خانواده و بهداشت و باروری
– شاخص‌های خانواده و تحولات آن
– تحولات جمعیتی و روابط فرهنگی
– چگونگی توزیع جمعیت در کشور
– وضعیت ارتقای جایگاه خانواده در برنامه های توسعه
– وضعیت زنان در برنامه های توسعه
– پیامدهای اجتماعی ناشی از لایحه های مختلف
– وضعیت مسلمانان و جهان اسلام
– وضعیت ایرانیان خارج از کشور
– سبک و شیوه زندگی مردم
– وضعیت قدرت خرید مردم
– نحوه توزیع درآمد در کشور

برای مثال یکی از مهمترین تغییرات اجتماعی که در سال های اخیر نه تنها در ایران بلکه در جهان اتفاق افتاد ورود شمار وسیعی از زنان به بازار کار است. ایت تغییر نه تنها سیاست های استخدام و نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار داد، بلکه تقاضای زیادی هم برای دامنه وسیعی از محصولات و خدمات به دلیل غیبت آنها از خانه ایجاد کرده است.

 

4) عوامل تکنولوژیک (Technological Factors)

این روزها به‌قدری سرعت رشد تکنولوژی زیاد است که نه تنها کسب‌وکار‌ها، حتی آدم‌‎ها هم نمی‌توانند از آن فرار کنند؛ با توجه به این موضوع، در یک کسب‌و‌کار عوامل فناوری هم بر مصرف‌کنندگان و هم بر خودِ شرکت تاثیر دارد.

این تغییر تکنولوژی می‌تواند تجهیزات جدید، شبکه اجتماعی جدید، راه‌اندازی سایت، تبلیغات اینترنتی یا هر تکنولوژی دیگری که به رشد شما کمک می‌کند باشد.

عوامل تکنولوژی در تحلیل PESTEL

اگر کمی به اطرافتان دقت کنید، میبینید که در چند سال اخیر بیشتر شرکت‌های سنتی و آفلاین، به فکر ساختن سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی افتاده‌اند.

این شرکت‌ها به خوبی درک کرده‌اند که تغییر تکنولوژی به سمتی می‌رود که مردم زمان زیادی را در دنیای مجازی صرف می‌کنند. به علاوه در دو سال گذشته، به خصوص بعد از بحران جهانی کرونا، اکثر افراد ترجیح می‌دهند اینترنتی خرید کنند، اینترنتی با هم حرف بزنند، از طریق سایت‌ها محصولات را ببیند و اینترنتی تبادل نظر کنند.

روندهای فناوری به شرح زیر است:

– وضعیت سطح فناوری در کشور
– وضعیت سیاست های فناوری کشور
– وضعیت فناوری اطلاعات و کانالهای ارتباطات
– روند به کارگیری از اینترنت در صنعت
– روند به کار گیری از بازاریابی الکترونیکی
– توسعه سیستم های اطلاعاتی مدیریت
– میزان استفاده از سیستم های اتوماسیون در صنعت و خدمات
– تفاوت سطح فناوری داخلی نسبت به متوسط جهان

در بررسی محیط از نظر تکنولوژیک، بهتر است عوامل بالا را در نظر داشته باشید.

 

5) عوامل زیست محیطی (Environmental Factors)

به طور دقیق تر می توان گفت که تحلیل اطلاعاتی در مورد شرایط آب و هوایی، بارش برف و باران، آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای و هر نوع مسئله زیست‌محیطی و طبیعی که به کسب‌وکار شما مربوط باشد در این بخش از پستل انجام می‌شود.

عوامل زیست محیطی در تحلیل PESTEL
برخی کسب‌وکارها به شدت تحت تاثیر عوامل زیست محیطی قرار دارند. یکی از این کسب‌وکارها تورهای گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی هستند. آن‌ها گاهی به دلیل وضعیت بد هوا یا بارش برف و باران سفرهایشان لغو می‌شود. در فصل تعطیلات و مناسبت‌ها، تقاضای بیشتری دارند و در ماه‌های سرد فروششان کمتر می‌شود.

پس نتیجه می‌گیریم که شناخت عوامل زیست محیطی برای آن‌ها از واجبات است! آن‌ها می‌توانند با یک تحلیل ساده پیش‌بینی کنند که در صورت یخبندان و مساعد نبودن هوا، چه تورهایی را می‌توان جایگزین کرد تا دچار خسارت نشوند.

اما موضوع اصلی تهدیدات و بحران های زیست محیطی است که به واسطه فعالیت های انسان به وجود می آید و سبب آلودگی هایی زهر محیط زیست میشود که اثرات سوئی بر روی کره زمین خواهد داشت و زندگی موجودات زنده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گرم شدن زمین، از دست رفتن تنوع حیات موجودات، آلودگی های آب، آلودگی هوا و سوراخ شدن لایه اوزون جزو بحران های زیست محیطی است که انسان ها باعث پدید آمدن آنها شدند.

اما امروزه دولت ها برای کنترل این موارد و اهمیت سلامت محیط زیست تدابیر ویژه‌ای اندیشیده اند و کسب و کار ها نیز موظف به اجرای این الزامات میباشندبرای مثال شرکت‌های خودروسازی وجود دارند که در جهت کاهش آلودگی‌های هوا اقدام به ساخت خودروی برقی کرده‌اند و بازار خود را دارند.

پارامترهایی از عوامل زیست محیطی که می بایست به آنها توجه شود:

– وضعیت تنوع اقلیمی کشور
– وضعیت منابع طبیعی ایران
– وضعیت مراتع کشور
– تخریب محیط زیست بر اثر فعالیت‌های اقتصادی
– آلودگی هوا
– آلودگی صوتی
– وضعیت عرضه و تقاضای جهانی انرژی
– مصرف سوخت های فسیلی
– مدیریت انرژی
– توسعه شهرها و روستاها
– وضعیت بازیافت و دفن ضایعات
– دسترسی به منابع آب سطحی و زیرزمینی
– وضعیت گازهای گلخانه‌ای
– بلایای طبیعی

 

6) عوامل قانونی (Legal Factors)

می توان گفت بعضی از قوانین کشور مثل قانون کار، قانون مالیات، تأمین اجتماعی، قانون تجارت، قانون کپی‌رایت و قانون حمایت از مصرف‌کننده و یا هر قانونی که مربوط به کسب‌وکار است و در گروه عوامل سیاسی جای نمی‌گیرد، جزء عوامل قانونی است.

حتی اگر می‌خواهید با یک کشور دیگر کار کنید یا محصولات خود را به جای دیگری صادر کنید، باید قوانین آن کشور را به‌خوبی بدانید. در ضمن قانون‌هایی که در حال تصویب است و یا احتمال تصویب شدن شان هست را فراموش نکنید.

عوامل قانونی در تحلیل PESTEL

شناسایی این قوانین، فرصت ها و تهدیدهایی برای کسب و کار ایجاد می کند.

نمونه ای از این عوامل قانونی عبارت است از:

– تحلیل چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران
– اساسنامه و آیین نامه های مختلف
– وضعیت اصلاح قوانین حاکم بر اقتصاد ایران
– وضعیت معاهدات بین المللی محیط زیست و تجاری
– تاثیرات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی
– قانون کار
– قوانین تجارت داخلی
– قوانین ویژه هر صنعت
– تاثیرات عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی

برای نمونه، یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که تمام فعالیت‌هایش را از طریق اینستاگرام انجام می‌دهد. اگر روزی قانون فیلترینگ اینستاگرام تصویب شود، همه یا بخشی از مخاطبان خود را از دست می‌دهد و باید فعالیت خود را در شبکه اجتماعی دیگر، از نو شروع کند. اما از قبل، با در نظر گرفتن این احتمال، می‌تواند در کنار اینستاگرام، سایتی نیز طراحی کند و از دردسرهای احتمالی جلوگیری کند.

 

چگونه تحلیل پستل PESTEL را انجام دهیم؟

تا این‌جای کار با PESTEL و ویژگی‌های آن آشنا شدید. اکنون وقت عمل است.

استفاده از این تحلیل اصلاً سخت نیست فقط کافی است گام هایی که در نوآفرین گردآوری شده را مرحله به مرحله انجام دهید.

گام اول: فکر کنید

چگونه تحلیل PESTEL را انجام دهیم؟ گام اول

در هر 6 بخش پستل، عواملی را که فکر می‌کنید اثری بر کسب‌و‌کارتان دارد، پیدا کنید. بی‌نهایت فاكتور وجود دارد که می‌توانید برای تجزیه‌وتحلیل پستل PESTEL خود استفاده کنید. ولی فقط عواملی را در نظر بگیرید که فکر می‌کنید به کسب و کار شما مرتبط است.

در ادامه لیستی از سوالات را برایتان جمع آوری کرده‌ایم که برای شروع کار به شما کمک زیادی می‌کند. از این عوامل می‌توانید در تجزیه‌وتحلیل پستل خود استفاده نمایید.

1) عوامل سیاسی

  • سیاست‌های تجاری چیست و چقدر پایدار است؟
  • آیا تغییرات در دولت، محیط کسب‌وکار شما را تغییر خواهد داد؟
  • منافع سهامداران و تقاضاهای آن‌ها چیست؟
  • منابع مالی چقدر است و چه تغییری خواهد کرد؟
  • فشارهای خارجی چه تأثیری بر کار شما دارد؟
  • آیا تعارض‌هایی در فضای سیاسی وجود دارد؟ چه تاثیری دارد؟
  • آیا تغییرات در حداقل دستمزد و زمان کار وجود خواهد داشت؟
  • تغییرات در قوانین ایمنی صنعتی چه تأثیری دارد؟

 

2) عوامل اقتصادی

  • آیا اقتصاد رکود، رشد و یا کاهش می‌یابد؟
  • نرخ تورم چه روندی دارد؟
  • نوسانات اقتصادی چقدر است؟
  • نوسانات ارز در کشور چگونه است؟
  • آیا احتمال دارد دولت در بازار دخالت کند؟
  • وضعیت اشتغال چگونه است؟
  • هزینه‌های فعلی چیست و چطور انتظار می‌رود تغییر کند؟
  • چشم‌انداز بلند مدت برای سرانه تولید ناخالص داخلی چیست؟
  • روند رشد جمعیت چگونه است؟

 

3) عوامل اجتماعی

  • نگرش محلی نسبت به محصولات یا خدمات خارجی چیست؟
  • آیا در استفادده از محصولات یا خدمات شما تفاوت جنسیتی وجود دارد؟
  • آیا تفاوت فرهنگی بین محصول و خدمات و افراد جامعه وجود دارد؟
  • آیا مذهب نقش اساسی در مصرف محصولات شما دارد؟
  • سطح تحصیلات و سلامت مردم چگونه است؟ به چه شیوه‌ای این عوامل در طول زمان تغییر می‌کنند؟
  • آیا نگرش‌های اجتماعی فروش و کسب‌وکار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
  • آیا رفتار جامعه در نسل‌های مختلف متفاوت است؟
  • آیا ساختار طبقاتی در جامعه اطراف شما وجود دارد و چگونه کار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

 

4) عوامل تکنولوژیک

  • آیا فناوری‌هایی وجود دارد که کسب‌وکار شما باید برای ایجاد محصولات یا ارائه محصولات از آن استفاده کند؟
  • چگونه ممکن است تکنولوژی جدید محصول شما را تحت تأثیر قرار دهد؟
  • چگونه فناوری جدید می‌تواند هزینه کسب‌وکار شما را تحت تأثیر قرار دهد؟
  • چگونه فناوری جدید می‌تواند مشتری شما را تحت تأثیر قرار دهد؟
  • آیا فناوری‌های جدید ارزش شما را تغییر می‌دهد؟
  • فناوری های جدید در ارتباطات و تبلیغات شما چه تاثیری می گذارد و به چه سمتی می‌رود؟
  • در صنعت شما تکنولوژی یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود؟ چگونه کار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
  • آیا مراکز تکنولوژیکی در داخل کشور وجود دارد؟ آیا می‌توانید از یکی از این مراکز به نفع خود استفاده کنید؟

 

5) عوامل زیست‌محیطی

  • تغییرات آب و هوایی و شرایط اقلیمی چگونه است؟
  • آیا برای آلودگی هوا و آلاینده‌های محیطی قوانینی وجود خواهد داشت؟
  • قوانین بازیافت مواد چه خواهد بود؟
  • آیا کار شما بر مسئله آلودگی محیط اثر می‌گذارد؟
  • ارزش‌های مردم در حوزه محیط‌ زیست چه تغییراتی کرده است؟
  • تاثیر بازایابی سبز در کسب و کار شما و جلب نظر مشتریان چگونه است؟

 

6) عوامل قانونی

  • قانون‌های در حال تصویب مرتبط به کسب‌وکار شما چیست؟
  • آیا تغییرات در دستورالعمل‌های حداقل دستمزد و زمان کار وجود خواهد داشت؟
  • با توجه به شرایط موجود آیا احتمال وضع قانون‌های جدید هست؟
  • قوانین تجارت چیست و چگونه تغییر می کند؟
  • قوانین بیمه چگونه است؟
  • قوانین استخدام و اخراج کارمندان چگونه است؟

 

گام دوم: تحقیق کنید

چگونه تحلیل PESTEL را انجام دهیم؟ گام دومحالا باید درباره هر عامل تحقیق کنید و اطلاعات آن‌ها را یادداشت کنید. مثلاً تحقیق کنید که سبک زندگی مردم به عنوان یک عامل اجتماعی چگونه است و به چه سمتی می‌رود؟ یا مثلاً جمعیت به‌عنوان یک عامل اقتصادی چگونه است و در حال چه تغییراتی است؟

 

گام سوم: تحلیل کنید

چگونه تحلیل PESTEL را انجام دهیم؟ گام سوم

در دو مرحله قبلی کلی اطلاعات مفید جمع کردیم. حالا وقت آن است که از بین آن‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب و کارمان را پیدا کنیم. دقت کنید که بعضی از فرصت‌ها ممکن است همان اول به چشم نیایند یا فرصت‌هایی باشد که در دل تهدیدها قرار دارند. پس دقت کنید و آن‌ها را از قلم نیندازید.

توصیه می‌شود برای این مرحله، یک جلسه طوفان فکری با همکارانتان ترتیب دهید. این گونه می‌توانید از ریز بینی و ایده‌های همه در ساختن فرصت‌ها استفاده کنید.

 

گام چهارم: تصمیم بگیرید

چگونه تحلیل PESTEL را انجام دهیم؟ گام چهارم

زمانی که کار تجزیه‌وتحلیل پستل PESTLE تمام شد، وقت برنامه‌ریزی است. شما می‌توانید اطلاعات و نتایجی را که از تحلیل پستل به‌دست آورده‌اید در آنالیز SWOT، تدوین استراتژی بازاریابی، برنامه‌ریزی برای کمپین‌ها و … استفاده کنید.

 

ترکیبِ تحليل PESTLE و SWOT

آنچه که باید بدانید این است که تحلیل های مختلف در واقع با هم در ارتباط هستند و به شما کمک می کنند که با همپوشانی آن ها با یکدیگر بتوانید کار خود را آسان تر کنید.

دقت داشته باشید که شما با استفاده از تحلیل SWOT می توانید تهدیدها و همچنین فرصت های بیرونی را شناسایی کنید. پس این به این معنی است که شما در تحلیل SWOT می توانید هم با محیط داخلی سروکار داشته باشید و هم محیط خارجی.

قسمتی که برای محیط خارجی فعالیت می کند در واقع در تحلیل PESTEL به شما کمک خواهد کرد که کار خود را آسان تر کنید و با استفاده از دو تحلیل به آسانی اقدام به شناسایی فرصت ها کنید.

اینکه چگونه تحلیل PESTEL را انجام دهید در واقع کار آسانی نخواهد بود. شما باید بدانید که برای انجام هر یک از قدم های تحلیل PESTEL باید فکر کنید و بتوانید تمامی عواملی را که مورد نیاز شماست شناسایی کنید. دقت داشته باشید که عوامل سیاسی و همچنین عوامل اقتصادی مختلف را نیز در این تحلیل مورد بررسی قرار دهید.

تفاوت عمده بین تجزیه و تحلیل SWOT و PESTEL در این است که PESTEL برای تجزیه و تحلیل محیط خارجی یک شرکت استفاده می شود در حالی که SWOT می تواند برای هم برای ارزیابی های داخلی و هم ارزیابی های خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند برای شناسایی موقعیت فعلی بازار شرکت مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که PESTEL برای شناسایی تأثیر عوامل محیطی خارجی که ممکن است بر فعالیتهای تجاری تأثیر بگذارد، بخصوص هنگام گسترش عملیات تجاری به مناطق مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

اما با داشتن اطلاعات تکنیک پستل می‌توان تهدیدات و فرصت های احتمالی و همچنین نقاط قوت و ضعف مان را، به راحتی شناسایی کنیم و استراتژی های مربوط برای سازمان را بچینیم.

نوآفرین برای تدوین و جمع آوری این مقاله زحمت زیادی کشیده است، لطفا برای دوستان به اشتراک بگذارید و دیگر مقالات ما را نیز مطالعه بفرمایید. برای اطلاع از مطالب روز علم مدیریت در خبرنامه سایت نوآفرین ثبت نام کنید.

 

/corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/strategy/pestel-analysis/

 

گردآوری: تیم نوآفرین

 

ما در سایت نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂

بیشتر بخوانید

تدوين استراتژی برای كسب و كار

تحلیل سوات SWOT چیست؟

تحلیل پورتر چیست؟

مطالب پیشنهادی

  • استارتاپ چیست
    استارت آپ چیست؟ (+ مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق)
  • کپی رایتینگ چیست
    کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
  • تحلیل شغل چیست
    6 کاربرد و فواید تجزیه و تحلیل شغل در سازمان (به…
  • تکنیک اسکمپر
    تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ (+مثال های کاربردی)
  • چشم انداز یک کسب و کار
    چشم انداز سازمانی چیست؟ (+ نمونه چشم انداز سازمانی موفق)
  • آمیخته بازاریابی
    آمیخته بازاریابی چیست؟ (بررسی مدل save , 4v , 4c , 4p)
  • تحلیل سوات SWOT
    تحلیل سوات SWOT چیست؟ (+ مثال و پرسشنامه SWOT)
  • بوم مدل کسب و کار چیست
    بوم مدل کسب و کار چیست؟ + دانلود pdf فرم خام بوم مدل
برچسب ها: تجزیه و تحلیل استراتژیکتحلیل استراتژی چیستتحلیل استراتژیک چیستتحلیل استراتژیک شرکتروش تحلیل استراتژیک
بعدی تحلیل سوات SWOT چیست؟ (+ مثال و پرسشنامه SWOT)
قبلی استارت آپ چیست؟ (+ مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • تست شخصیت شناسی دیسک DISC
    تست شخصیت‌شناسی دیسک
  • تدوین استراتژی محتوا در 10 قدم
  • مشاوره کسب و کار و وظایف بهترین مشاور کسب و کار در ایران
  • چگونه یک باشگاه مشتریان موفق راه اندازی کنیم؟
    باشگاه مشتریان
  • اشتباهات رایج در زبان انگلیسی (1)
    اشتباهات رایج در زبان انگلیسی
  • مدل پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟ (+ مثال های کاربردی)
    تحلیل پورتر
  • خودمان را بهتر بشناسیم (دسته بندی 4 گانه شخصیت)
    خودمان را بهتر بشناسیم / شخصیت شناسی
  • 11 تکنیک برای افزایش بهره وری کارمندان
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=1675
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.