جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتکارآفرینی و استارت آپتکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ (+مثال های کاربردی)

تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ (+مثال های کاربردی)

18 اسفند 1399
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
کارآفرینی و استارت آپ
تکنیک اسکمپر

تکنیک اسکمپر، روشی برای تفکر خلاقانه و نوآورانه می باشد که به ما امکان می‌دهد طراحی محصولات و خدمات جدید را راحت‌تر و بهتر انجام دهیم، برای محصولات و روش های موجود نوآوری خلق کنیم و از زوایای مختلفی به مسائل و موضوعات نگاه کنیم. این راهکار توسط نویسنده کتاب‌های پرورش خلاقیت در کودکان، باب ابرل (Bob Eberle)، ابداع شده است.

تکنیک اسکمپر (SCAMPER) از 7 بخش تشکیل شده است.

  • جایگزین کردن (Substitute)
  • ترکیب کردن (Combine)
  • انطباق دادن و سازگار کردن (Adapt)
  • تغییر دادن و اصلاح کردن (Modify )
  • استفاده برای کاربرد دیگر (Put to another use)
  • حذف کردن (Eliminate)
  • معکوس یا وارونه کردن (Reverse)

 

مراحل عملی پیاده سازی تکنیک اسکمپر

1) جایگزین کردن 

در این مرحله از تکنیک اسکمپر باید به این فکر کنید که چه چیزهایی را در مورد محصول، خدمت یا فرآیند مورد نظر شما قابل تغییر و یا جایگزینی است. می توانید از سوالات راهنمای زیر استفاده کنید:

• چه چیزی را می توانم جایگزین کنم تا پیشرفت کنم؟
• چگونه می توانم مکان، زمان، مواد اولیه و یا افراد را جایگزین کنم؟
• آیا می توانم بخشی را جایگزین قسمت دیگری کنم یا قطعاتی را تغییر دهم؟
• آیا می توانم شخصی را جایگزین شخص دیگری کنم؟
• آیا می توانم قوانین را تغییر دهم؟
• آیا باید نام محصول را تغییر دهم؟
• آیا می توانم از مواد اولیه و یا اجناس دیگری استفاده کنم؟
• آیا می توانم از فرآیندها یا روش های دیگری استفاده کنم؟
• آیا می توانم شکل، رنگ، زبری، صدا یا بوی محصول را تغییر دهم؟
• آیا می توانم از این ایده برای پروژه های دیگر استفاده کنم؟
• آیا می توانم احساسات یا نگرش خود را نسبت به محصول مورد نظر تغییر دهم؟

مثال:

هنگامی که روسیه برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز کرد، با مشکل کوچکی روبرو شدند. آنها دریافتند که خودکارهای موجود در فضا بدون جاذبه کار نمیکند و جوهر خودکار به سمت پائین جریان نمی یابد و روی سطح کاغذ نمی ریزد. روسیه برای حل این مسئله به جای استفاده از خودکار از مداد استفاده کرد و به همین سادگی مشکل حل شد!

به جای استفاده از گازوئیل برای روشن کردن تنور نانوایی، می توان از انرژی خورشیدی استفاده نمود.

استفاده از پوست کن به جای چاقو در آشپزخانه برای سریع تر کردن روند آشپزی

تکنیک اسکمپر

2) ترکیب کردن

تفکر خلاق عبارت است از ترکیب ایده ها، محصولات و یا خدمات غیر مرتبط جهت ایجاد چیزی جدید و نو. در مرحله ترکیب کردن در تکنیک اسکمپر، باید پاسخ این سوالات را بیابید: چگونه می توانم دو یا چند قسمت از محصول، خدمت یا فرآیند خود را با هم ترکیب کنم تا بتوانم یک محصول، خدمت یا فرآیند متفاوت خلق کنم؟

مقالات مرتبط  مراحل ساخت یک MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی

سوالات تکمیلی:
• چه ایده ها، اجناس، ویژگی ها، فرآیندها، افراد، محصولات یا اجزای سازنده ای را می توان با هم ترکیب کرد؟
• آیا می توانم یک محصول یا خدمت را با محصول یا خدمتی دیگر ترکیب یا ادغام کنم؟
• چه چیزهایی را می توانم ترکیب کنم تا کارآمدی و یا میزان استفاده به بیشترین حد خود برسد؟
• برای کاهش هزینه‌های تولید چه چیزهایی را می توانم با هم ترکیب کنم؟
• کدام مواد یا اجناس را می توانم با هم ترکیب کنم؟
• برای رسیدن به بهترین نتیجه در یک زمینه خاص بهتر است کدام عناصر را با هم ترکیب کنم؟

مثال: تولید محصولات جدید با استفاده از ترکیب کردن مزه ها: دوغ و شاتوت، بستنی تند، بستنی نان خامه ای، شیر و توت فرنگی و …

تکنیک اسکمپر

3) انطباق دادن و سازگار کردن

در این مرحله از تکنیک اسکمپر، باید بررسی کنید چه چیز هایی را بر طبق چه اصولی باید هماهنگ و یا سازگار کنید؟

سوالات تکمیلی:
• کدام قسمت از محصول را می توانم تغییر دهم؟
• آیا می توانم مشخصات یک جزء را تغییر دهم؟
• آیا می توانم از محصولات یا روش کار دیگران الگوبرداری کنم؟
• آیا در تاریخ گذشتگان نمونه هایی برای الگو گرفتن وجود دارد؟
• کدام ایده ها را می توانم از محصولات دیگران اقتباس و یا کپی کنم؟

مثال: برای مثال اپلیکیشن هایی مانند اسنپ و تپ سی با الهام گرفتن از اپلیکیشن خارجی و موفق اوبر یاخته شده اند.

تکنیک اسکمپر

4) تغییر دادن و اصلاح کردن

به طور کلی، سوالاتی که باید روی آن تمرکز کنید این ها هستند: چه چیزی را در محصول، خدمت و یا فرآیند خود می توانم اصلاح کنم و یا تاکید کمتر یا بیشتری روی آن کنم؟ آیا می توانم به نوعی محصول را تغییر دهم؟ آیا می توانم مفهوم، رنگ، حرکت، صدا، بو، فرم و یا شکل آن را تغییر دهم؟

سوالات تکمیلی:
• چه چیزهایی را می توانم بزرگ تر کنم؟
• چه چیزهایی را می توان کاهش داد یا حذف کرد؟
• آیا می توانم در به کارگیری دکمه ها، رنگ ها، اندازه ها و … اغراق یا بزرگنمایی کنم؟
• آیا می توانم مشتریان هدف را افزایش دهم؟
• چه چیزی می تواند بهتر و یا قوی تر شود؟
• آیا می توانم سرعت یا فرکانس چیزی را افزایش دهم؟
• آیا می توانم ویژگی های بیشتری به محصول اضافه کنم؟
• چگونه می توانم ارزش افزوده بیشتری تولید کنم؟
• چه چیزهایی را می توانم کوچکتر، متراکم تر، کوتاه تر و یا سبک تر کنم؟
• برای دستیابی به یک نتیجه خاص چه چیزهایی را می توانم تغییر دهم؟

مقالات مرتبط  جریان های درآمدی در بوم مدل کسب و کار

مثال: نمونه هایی از بزرگتر شدن محصولات عبارت اند از: ساخت پیتزای خانواده به جای پیتزای معمولی، ماشینهای ون به جای خودروهای سواری، نوشابه خانواده به جای نوشابه کوچک، ساندویچ های دو نفره (مدل ساندویچ های عطاویچ)

تکنیک اسکمپر

و در مقابل برخی محصولات برای استفاده گروه جدیدی از مشتریان کوچک شدند: برای مثال کوچک کردن سایز چتر ها برای کودکان و یا ساخت موتور و ماشین های کوچک مخصوص بازی بچه ها

تکنیک اسکمپر

5) استفاده برای کاربرد دیگر

پرسش های اصلی که در این مرحله باید در نظر گرفت عبارت اند از : چگونه می توان از این محصول برای کار های دیگر نیز استفاده نمود؟ روش های جدید استفاده از محصول یا خدمات من چیست؟ آیا اگر محصول را اصلاح کنم، می توانم با دسته مشتریان جدیدی ایجاد کنم؟ آیا بازار دیگری برای محصول وجود دارد؟

سوالات تکمیلی:
• از محصول من برای چه کار های دیگری می توان استفاده کرد؟
• کودک چگونه از محصول مذکور استفاده می کند؟ – یک فرد مسن چطور؟
• افراد دارای معلولیت چگونه از آن استفاده می کنند؟
• آیا دسته مشتری دیگری به محصول من نیاز دارد یا آن را می خواهد؟
• آیا این محصول می تواند توسط افراد دیگری به غیر از افرادی که در ابتدا به عنوان مشتری در نظر گرفته شدند، استفاده شود؟
• آیا روش های جدیدی برای استفاده از این محصول وجود دارد؟
• آیا با اصلاح محصول می توان کاربرد های دیگری برای آن به وجود دارد؟

مثال: تبدیل شال و روسری به پانچو و پیراهن های زنانه، تبدیل کردن قوطی های کنسرو مصرف شده به جامدادی با اندکی تزئین کردن و به طور کلی استفاده از وسایل دور ریختنی برای کاربرد های تازه

تکنیک اسکمپر

6) حذف کردن

سوالات کلی شما که باید در این مرحله در نظر بگیرید: چه چیزی از محصول، طرح و یا خدمات خود را می توانم حذف یا ساده کنم؟ باید به این فکر کنید که اگر بخواهید بخش هایی از ایده خود را حذف کنید، ساده کنید، کاهش دهید و یا به حداقل برسانید چه اتفاقی می افتد؟

سوالات تکمیلی:
• چه چیزی را بدون تغییر در عملکرد محصول می توانم حذف کنم؟
• آیا می توانم زمان انجام کارها و یا اجزای تشکیل دهنده را کاهش دهم؟
• اگر یک جزء یا بخشی از آن را حذف کنم چه اتفاقی می افتد؟
• آیا می توانم زحمت و تلاش لازم برای انجام کارها را کاهش دهم؟
• آیا می توانم هزینه ها را کاهش دهم؟
• چگونه می توانم فرآیندها را ساده سازی کنم؟
• چه چیز هایی غیر ضروری هستند؟
• آیا می توانم برخی از قوانین را حذف کنم؟
• آیا می توانم محصول را کوچکتر کنم؟
• آیا می توانم محصول خود را به قسمت های مختلف تقسیم کنم؟

مقالات مرتبط  بخش های مشتری در بوم مدل کسب و کار

مثال: حذف قسمت سی دی رام از لپتاپ برای سبک تر کردن آن

  • حذف شدن سیم از هدفون ها با بلوتوثی کردن آن ها

تکنیک اسکمپر

  • حذف کردن قسمت پشت تلویزیون ها با تبدیل آن ها از حالت CRT به LCD

تکنیک اسکمپر

7) معکوس یا وارونه کردن

به طور کلی، باید از خود بپرسید: چگونه می توانم محصول و یا فرآیند خود را معکوس کنم و با وارونه کردن چه اتفاقی می افتد؟

سوالات تکمیلی:
چه چیزهایی را می توانم به بازنگری و یا بازسازی کنم؟
آیا می توانم اجزا، الگو ها یا طرح ها را با یکدیگر تعویض کنم؟
آیا می توانم نقشه راه و یا سرعت انجام کار ها را تغییر دهم؟
اگر بخشی از محصول و یا فرآیند برعکس عمل کند، چه اتفاقی رخ می دهد؟

مثال:

  • تعمیر گاه سیار اتومبیل
  • به جای این که شما به مطب دکتر بروید، دکتر به منزل شما بیاید.

تکنیک اسکمپر

  • رانندگان تاکسی همیشه مرد بوده اند، اما اکنون بانوان نیز بر روی تاکسی ها کار می کنند.

تکنیک اسکمپر

  • به جای اینکه شما به نانوایی بروید و در صف بایستید تا نان تهیه کنید، نان را به درب منزل شما می آورند.

پس به کمک هر کدام از 7 بخش تکنیک اسکمپر (جایگزین کردن، ترکیب کردن، انطباق دادن و سازگار کردن، تغییر دادن و اصلاح کردن، استفاده برای کاربرد دیگر، حذف کردن و معکوس یا وارونه کردن) میتوانیم به ایده‌های جدیدی برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود دست یابیم.

نظر شما در مورد تکنیک اسکمپر چیست؟ آیا تا به حال از این تکنیک در کسب‌وکار خود استفاده کرده اید؟ نتیجه آن چطور بود؟! بی‌صبرانه منتظر کامنت‌ها و نظرات شما هستیم. 🙂

برای خواندن سایر مطالب آموزشی سایت نوآفرین در زمینه مدیریت و کسب‌وکار روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش مدیریت و کسب‌وکار

 

بیشتر بخوانید

تکنیک شش کلاه تفکر

 

گردآوری: تیم نوآفرین

 

 

مطالب پیشنهادی

  • هویت بصری سازمان
    هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
  • بوم مدل کسب و کار چیست
    بوم مدل کسب و کار چیست؟ + دانلود pdf فرم خام بوم مدل
  • عنوان نویسی حرفه ای
    چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟…
  • ماتریس BCG
    ماتریس BCG چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • چشم انداز یک کسب و کار
    چشم انداز سازمانی چیست؟ (+ نمونه چشم انداز سازمانی موفق)
  • کپی رایتینگ چیست
    کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
  • طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی
    کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
  • رها نکردن هدف
    5 تکنیک برای رها نکردن هدف
بعدی مراحل ساخت یک MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی
قبلی تکنیک شش کلاه تفکر چیست؟ (بررسی جامع)

8 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • نیما گفت:
    25 اردیبهشت 1401 در 12:42 بعد از ظهر

    آره مداد رو جای خودکار جایگزین کرد به همین راحتی
    حالا اگه نوک مداد بشکنه و معلق بمونه چی میشه ؟ هیچی میگیرش به همین راحتی ….
    کلا همه چیز به همین راحتی حل میشه
    آفرین

    پاسخ
    • فهیمه رمضانی گفت:
      18 خرداد 1401 در 7:35 بعد از ظهر

      سلام اگر قرار به شکستن نوک مداد باشد هر وسیله دیگری هم به راحتی می شکند – بهتر است این داستان را مطالعه بفرمایید چون واقعا ناسا این جایگزینی را انجام دادو این صرفا یک مثال نیست بلکه واقعیت است.

      پاسخ
    • روشنا گفت:
      3 آبان 1403 در 6:02 بعد از ظهر

      منگل

      پاسخ
  • بهروز بدری گفت:
    20 مرداد 1401 در 4:26 بعد از ظهر

    خیلی خوب توضیح دادید ممنون

    پاسخ
    • فهیمه رمضانی گفت:
      18 شهریور 1401 در 1:49 بعد از ظهر

      سلامت باشید

      پاسخ
  • فهیمه رمضانی گفت:
    20 مهر 1401 در 7:12 بعد از ظهر

    سلام در این سایت در خدمت تون هستیم.
    http://www.womanestan.com

    پاسخ
  • کسری کلهر گفت:
    24 تیر 1403 در 5:55 بعد از ظهر

    درود خیلی کامل و جامع بود ممنون از توضیحاتتون

    پاسخ
    • فهیمه رمضانی گفت:
      5 شهریور 1403 در 5:39 بعد از ظهر

      خواهش میکنم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
    طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی
  • انواع روش های طراحی شغل
    انواع روش‌های طراحی شغل
  • همه چیز در مورد حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP
    حداقل محصول پذیرفتنی
  • همه چیز درباره ویژگی نسل های بیبی بومر، ایکس، وای، زد
    ویژگی نسل های ایکس وای زد و بیبی بومر
  • افعال پرکاربرد در زبان انگلیسی (1)
    افعال پرکاربرد در زبان انگلیسی (1)
  • هدف گذاری به روش ساختمان 5 طبقه
    هدف گذاری به روش ساختمان 5 طبقه
  • منابع کلیدی در بوم مدل کسب و کار
    منابع کلیدی
  • مهم ترین مشکلات اخلاقی زمانه ما
    مشکلات اخلاقی زمانه ما
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=1796
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.