انتخاب فونت مناسب برای یک کسب و کار
طراحی و یا انتخاب فونت، بخشی از طراحی هویت بصری است که بر روی انتخاب ترکیبهای مختلفی از سبکها و اندازههای فونت متمرکز است. متاسفانه یکی از موارد مهمی که طراحان هویت بصری اغلب به آن توجه نمی کنند، روانشناسی فونت ها و تاثیر آن بر روان و احساسات مخاطبان است که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر واکنش احساسی کاربران داشته باشد.
در این مقاله قصد داریم در ابتدا مفاهیم پایهای در مورد تایپوگرافی و روانشناسی فونتها را توضیح دهیم و در ادامه، به بررسی رایجترین فونتهای فارسی و انگلیسی بپردازیم تا به شما کمک کنیم فونت مناسب کسب و کار خود را طراحی و یا انتخاب کنید.
نگاهی به تعریف روانشناسی فونت بندازیم:
“روانشناسی فونت ها علمی است که به مطالعه چگونگی تاثیرگذاری فونتهای مختلف بر افکار، احساسات و روان افراد میپردازد.”
به زبان ساده تر می توان این طور گفت که اهمیت اصلی روانشناسی فونت ها در این است که به شما کمک می کنند بهترین فونت را برای طراحی برند خود انتخاب کنید.
فونتها قدرت و نفوذ زیادی در میان مردم دارند. ممکن است شما به عنوان یک طراح یا صاحب کسب و کار فونتی را نپسندید یا استفاده از آن را حرفهای ندانید اما نظر مردم با نظر شما کاملا متفاوت باشد.
برای مثال اگر نیاز باشد با نگاه کردن به یک فونت فقط نگاه کردن به یک فونت خاص به صورت غیرارادی احساسات قدرتمندی را ترغیب و یا حس نوستالژی به برند القا کند می بایست از فونت Comic Sans که مورد تنفر طراحان است، استفاده شود؛ چرا که این فونت القاکننده احساس سرگرمی و بازیگوشی است و این احساسی است که به سختی میتوان در برابر آن مقاومت کرد چون بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سمت مشتریان به این نتیجه دست یافته اند. اگر میخواهید فونتی را انتخاب کنید که سبب ایجاد ارتباط عاطفی بین مخاطبان و طرح شما شود، ابتدا باید روانشناسی فونت را درک کرده و در طراحی هویت بصری از آن استفاده کنید.
درک این موضوع باعث خواهد شد تا تصمیمات خود را به شیوه بهتر و کاراتری در پروژه تان اعمال نمایید و نظر و احساس کاربران را به سمت دلخواه خود هدایت کنید. برای مثال فرض کنید در حال طراحی یک پوستر تبلیغاتی، پست شبکه های مجازی و مانند آن با موضوع لباس کودکان هستید و می خواهید این طرح، احساس شور و نشاط و سرگرمی در مخاطبان ایجاد کند. در این حالت استفاده از یک فونت Script یا یک فونت گرافیکی بهتر از یک فونت رسمی سنس یا سنس سریف جواب خواهد داد.
فونتهای آشنا سبب ایجاد اعتماد میشود
هر اندازه که مخاطبان با فونتهایی که انتخاب میکنید بیشتر آشنا باشند، احتمال بیشتری دارد که به پیامی که تلاش میکنید نمایش دهید اعتماد کنند. به همین دلیل حتی با وجود اینکه فونتهای زیادی برای انتخاب وجود دارد، بسیاری از طراحان فقط از فونتهای کلاسیک استفاده میکنند.
انواع فونت ها
در ادامه برای کمک به شناخت شما از انواع فونت ها، به تحلیل برخی از رایج ترین آنها می پردازیم.
-
فونت B mitra
این فونت بسیار رایج و تغییر و بهبود یافته فونت نازنین می باشد و بیشتر برای نامه نگاری و متون رسمی مناسب است. فاصله حروف در این فونت نسبت به فونت نازنین کمتر بوده و زیبایی بیشتری را به بیننده القا می کند.
به نمونه فونت بی میترا توجه کنید.
-
فونت B yekan
فونتی بسیار رایج که رنگ و بوی مدرن و دیجیتالی تری نسبت به فونت میترا دارد و در بسیاری از سایت ها،اسلایدهای پاورپوینت و کارت های ویزیت مشاهده می شود.
نمونه ای از فونت بی یکان را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
-
فونت Adobe Arabic
اگرچه یک فونت عربی است ولی در زبان فارسی نیز قابل استفاده می باشد و زمانیکه با اعراب همراه می شود، گزینه مناسبی برای استفاده در متون ادبی می باشد.
نظر شما در مورد تصویر این فونت چیست؟
به نظر شما برای چه کسب و کارهایی بهتر است استفاده شود؟
-
فونت iranNastaligh
نسخه فونت بهبود یافته نستعلیق می باشد، که برای بسته آفیس (office) و فتوشاپ (Photoshop) قابل استفاده است البته بجز حالات کشیده حروف. کاربرد این فونت در اشعار و جملات ادبی است اما در محتوای پست های پیج های اینستاگرامی با موضوعات عاشقانه استفاده از این فونت به چشم می خورد.
همان طور که در تصویر این فونت می بینید، خواندن سریع این متون کمی سخت است پس بستگی به نوع دسته بندی مخاطب تان از این فونت استفاده کنید.
-
فونت های F_yekan و F_mitra
در مطالب بالا در مورد سری B این فونت ها صحبت کردیم، چه فرقی بین سری B و F وجود دارد؟
در نرم افزارهایی مانند اکسل و پاورپوینت که اعداد فارسی نمی شوند می توان از این فونت ها استفاده کرد و اعداد را فارسی نوشت. از این فونت استفاده کنید و مشکلتان در نوشتن اعداد فارسی را حل کنید.
-
فونت mj_talat
یک فونت خوب برای نوشتار پارسی که البته برای زبان عربی نیز مناسب و زیباست. فاصله و چینش کاراکترها در کنار اِعراب در این فونت بخوبی رعایت شده است. کاربر این فونت برای متون طولانی است چون باعث خستگی چشم نمی شود و خواننده تا پایان متن یا مقاله با شما همراه خواهد بود.
-
فونت vazir
این فونت که توسط آقای صابر راستی کردار طراحی شده است، فونتی زیبا و جایگزین مناسبی برای فونت ایرانسنس (طراحی شده توسط مسلم ابراهیمی ( می باشد.
در شکل زیر می توانید نمونه ای از این فونت را مشاهده کنید.
-
فونت yekan web
از این فونت می توانید در وب سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید. این فونت اصلاح شده فونت یکان برای اینترنت و مرورگر می باشد.
در بالا چند فونت پرکاربرد در زبان فارسی را معرفی کردیم، اما ممکن است شما در تولید محتوا نیازمند استفاده از عبارات انگیسی باشید، به همین جهت تصمیم گرفتیم چند نمونه از فونت های پرکاربرد انگیسی نیز معرفی کنیم تا با به کار گیری از آنها محتواهای نوشتاری جذاب تری خلق کنید .
-
فونت Infinity
فونت اینفینیتی، یک فونت ظریف انگلیسی است که می توان برای زیباسازی بیشتر طرح های خود از آن استفاده کنید.
-
فونت bebas
این فونت انگلیسی به نام بباس، فونتی کشیده بصورت عمودی است و انتخاب خوبی برای عنوان در پاراگراف، پوستر و … می باشد.
-
فونت kozuka Gothic Pro
از اسم عجیب و غریب این فونت می توان فهیمد که این فونت انگلیسی توسط یک طراح ژاپنی طراحی شده است. این فونت حالات بسیار متنوعی برای برجستگی حروف بولد (bold) دارد و می توانید ضخامت حروف را کاملا کنترل و بسته به کیفیت چاپ آن را نازک یا ضخیم کنید. استفاده ازین فونت در کارت ویزیت یا پوستر بسیار مناسب خواهد بود.
-
فونت HoneyScript
اگر بخواهید در انتهای یک مطلب امضای انگیسی بزنید بهتر است برای جلب توجه بیشتر از خط سرهم انگلیسی استفاده کنید. با فونت هانی اسکریپت (HoneyScript ) نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی بنویسید.
به نمونه تصویر توجه کنید.
تاثیر فونت بر روی احساسات
با توجه به نمونه فونت هایی که در بالا بررسی کردیم شاید این موضوع برای شما صاحبان کسب و کار جالب باشد که فونت میتواند چیزی بیشتر از حس بینایی مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد. اینکه چگونه فونت حواس مخاطبان را فعال میکند و حافظه را تحریک میکند و میتواند به بهتر رساندن پیام کمک کند. در زیر به چند مثال در صنعت رستوران داری ذکر شده است.
رستورانهای لاکچری
در طراحی منو یا حتی لوگوی رستوران، کافه و یا هر جایی که متن نقش حیاتی بازی میکند، باید توجه ویژهای به انتخاب فونت داشت.
برای اجتناب از هرج و مرج در صفحات منو، طراحان حرفه ای کاربرد بیش از سه فونت ساده را پیشنهاد نمیدهند.
اما اگر از طرح های ویکتوریایی در طراحی داخلی رستوران استفاده کرده باشید می توان از فونت های پیچیده در طراحی منو استفاده کنید.
شاید برای شما سوال باشد که طرح ویکتوریایی به چه نوع طراحی اطلاق میشود.
طراحی ویکتوریایی به طراحی های پر زرق و برق و شلوغ اطلاق می شود و برای جذب دسته مشتریان و افرادی که از تجمل و سبک های کلاسیک اشرافی لذت می برند مناسب است.
اصولا برای فروش محصولات گران قیمت و لاکچری از فونت های پیچیده استفاده می شود و زمانی باید از فونت های پیچیده استفاده کنیم که به خواننده تصوری القا کنید که تلاش و یا مهارت برای درک پیام لازم است. اگر یک فونت که برای خواندن دشوار باشد، مخاطب به نتیجه میرسد که آنچه میخواهید به فروش برسانید، لازم به طی کردن یک روند پیچیده و دشوار است. زمانیکه یک منو برای خواندن دشوارتر باشد، این تصور ایجاد می شود که غذای مورد نظر مشکلتر طبخ و آماده میگردد به همین دلیل است که برخی از رستورانهای گرانقیمت از فونت هایی که برای خواندن دشوارند در منوها استفاده میکنند.
فست فود ها
از آنجا که اکثر فست فود دارای محیط فانتزی هستند می توان از فونت های فانتزی در تهیه منو استفاده کرد. استفاده از فونت مناسب در طراحی منو می تواند به افزایش فروش شما کمک کند. برای مثال می توان اقلام و غذاهای پرسود تر را با فونت درشت تر و برجسته بنویسید تا در انتخاب مشتری تاثیر گذار باشد
رستوران های سنتی
رستوران های سنتی تداعی گر غذاهای سالم و اصیل ایرانی با حس نوستالژی می باشد که می توان برای القای این حس به مشتریان از فونت های خانواده نستعلیق استفاده کرد
خب خیلی ممنونیم که تا پایان مقاله ما را همراهی کردید. 🙂 امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید فونت مناسبی را برای برند خود انتخاب کنید. به نظر شما برای دسته مشتریها و کسبوکار شما فونتهای ساده و رسمی جذابتر هستند و یا فونتهای مدرن و فانتزی؟!
برای خواندن مقالات مربوط به طراحی هویت بصری سازمانی، روی لینک زیر کلیک کنید.
چگونه هویت بصری طراحی کنیم
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون از مقاله خوبتون
ممنون از همراهی شما