با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
چند وقت پیش طنزی تصویری دیدم!
مولانا: سلام
دبیر ادبیات:
و عکس بالا را گذاشته بود!
شاید دوران دبیرستان، زیر خط به خط نثرها یا شعرها، جایی برای سوزن انداختن نبود چون با انواع آرایهها بمباران میشدند!
از هر کلمه و جمله، آرایههای مختلفی درمیآوردیم و مینوشتیم، اما خبر نداشتیم همین شعرها و آرایهها و جملات، چقدر میتواند در آینده به ما کمک کند. خصوصا اگر میخواستیم یک تولیدکننده محتوا یا یک کپی رایتر شویم!
در این مقاله در مورد 4 ترفند عالی که به تولید محتوای جذاب و کاربر پسند کمک میکند، توضیح دادهایم. این ترفندها عبارت اند از: استعاره، شعر، جملات قصار و عبارات عامیانه.
استعاره، اولین ترفند نوشتن محتوایی تاثیرگذار
استعاره چیست و چه کاربردی در نویسندگی و خلق محتوا دارد؟
طبق تعریفی که در دانشنامه ویکی پدیا آمده است:” استعاره یا مانندگویی به معنای بکاربردن یک واژه، عبارت، یا جمله به جای چیز دیگری براساس شباهت بین آنها است. استعاره اهمیت بسیاری در شعر و ادبیات جهان دارد بهطوری که شعر را کلامی مبتنی بر استعاره و اوصاف آن دانستهاند.”
وقتی دو کلمه را که بار معنایی کاملا متفاوتی دارند، پیدا میکنیم و اقدام به پیدا کردن شباهتهای آنها میکنیم در واقع از استعاره استفاده میکنیم. در لغتنامه معین استعاره را این طور تعریف کرده اند: “به عاریه گرفتن.”
به عبارت بهتر، ما کلمهای را که بار معنایی متفاوتی دارد قرض میگیریم تا مفهوم مورد نظر کلمه خودمان را بهتر منتقل کنیم. مثل زمانی که دو سنگ را بر هم میزنیم تا از بین آنها جرقهای حاصل شود.
یک صنعت استعاره درست میتواند یک متن خسته کننده را به وجد بیاورد. استعارهها به خواننده کمک میکنند تا یک متن خشک و بی روح را با مربوط کردنش به یک واقعه عینی شبیهسازی کنند. آنها به مردم کمک میکنند تا یک ایده جدید را با مربوط کردنش به چیزی که از قبل میدانند، بفهمند.
“تصویر سازی ذهنی” – هدف اصلی صنعت استعاره – خوانندگان شما را جذب، آگاه و وادار به ادامه میکند. به نحوی که یک متن راکد و بیروح نمیتواند این کار را بکند. زبان واضح، نوشته شما را از خطا و اشتباه باز میدارد، باعث میشود از یکنواختیها خبردار شوید و شما را تبدیل به فردی کمیاب در این زمانه میکند.
گزینههای استعارهای بیپایان هستند. از آنها برای سادهسازی، توضیح و زنده کردن متنهایتان استفاده کنید. از بذلیات و هجویات مانند جزئیاتی که به خواننده کمک میکند ایدههای شما را شبیه سازی کند، دوری کنید.
در خلق یک محتوای جذاب، به زبان تصویری پناه ببرید و رنگ استعاره به آن بزنید تا خلاقانهتر از همیشه به نظر برسد. خلاقیت حاصل از این تکنیک، انعطافی خارقالعاده به متن میدهد.
شما در بستر استعاره و تصاویر میتوانید موضوعات بسیار معمولی را جالب و شنیدنیتر بیان کنید، یعنی همان چیزی که برای تولید محتوای جذاب به آن نیاز دارید.
هر قدر استعاره و تشبیه شما بازیگوشانهتر و به دور از کلیشههای معمول باشد، محتوا جذابتر و تازهتر خواهد بود. باید با استفاده از این جنبه زبانی، بتوانید مفاهیم عادی و پیش پا افتاده را بارزتر و هیجانانگیزتر وصف کنید.
استعاره میتواند بیان کننده جهانبینی افراد و زاویه دید آنها به زندگی باشد. مثلا یک نفر که رنج زیادی از دنیا برده است و حس ناخوشایندی به جهان دارد، این طور بیان میکند که :”زندگی زندان است.” و دیگری که هیجان زندگی دارد، میگوید: “زندگی بازی است.”
استعاره بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما است و همه ما هر روز به طور آگاهانه یا نا آگاهانه از استعارههای مختلف در زندگی روزمره خود استفاده میکنیم. ما در موقعیتهای مختلف زندگی از استعاره استفاده میکنیم، گاهی حتی برای انتقال مفاهیم ساده هم از استعاره استفاده میکنیم.
در بررسیهای عملکرد مغز مشخص شده است که بهترین عملکرد آن برای زمانی است که تلاش میکند تا بین مفاهیم نامرتبط، ارتباط ایجاد کند. استعاره اساسا رفتاری غیر منطقی است، اما به عنوان یک رفتار خلاقانه بسیار مهم است.
استعاره باعث میشود که ما بتوانیم منظور و مفهوم ذهنی خودمان را به طور سادهتری به افراد منتقل کنیم؛ به عبارتی میتوانیم یک موضوع ذهنی را به یک موضوع عینی تبدیل کنیم. مثلا وقتی میگوییم: “زندگی مثل کوهنوردی است.” یعنی موضوع ذهنی “زندگی” را به موضوع عینی “کوهنوردی” تبدیل میکنیم.
استفاده از استعاره، ساده ترین روشی است که می توانیم با آن یک موضوعی را که در ذهن مخاطب بسیار غریبه است، به سادگی و سرعت به وی منتقل نماییم و یا حتی موضوعی را که مخاطب با آن آشنا است اما نگاه متفاوتی به آن ندارد بتوانیم به شکلی متفاوت به گونه ای به او منتقل کنیم که منجر به تاثیر در او شود. مثلا زمانی که شما یک محصول یا خدمتی دارید که مخاطب چندان با اهمیت آن آشنا نیست، به راحتی به وسیله ایجاد ارتباط بین آن موضوع و موضوع دیگری که در ذهن مخاطب حیاتی است، میتوانید بر مخاطب به گونهای اثر بگذارید که اساسا نتواند در مقابل پیشنهاد محصول یا خدمت شما، مقاومت کند.
در مقاله عنوان نویسی از الگوی رنج و لذت گفتیم که در اینجا هم میتوانیم از آن استفاده کنیم. مثلا گاهی زندگی را به بهشت و گاهی به جهنم تشبیه میکنیم که هر کدام از اینها میتواند تفاسیر متفاوتی به همراه داشته باشند.
یک مثال روزمره این عبارت است که: “دیروز سگ شده بود.” در اینجا عصبانیت یک انسان به یک حیوان تشبیه شده است.
فراموش نکنیم که یک متن تبلیغاتی خوب، متنی است که صرفا به موضوع اصلی نمیپردازد بلکه موضوعات فرعی را هم وارد میکند. چراکه اگر ما صرفا به یک موضوع توجه کنیم و بخواهیم فقط آن موضوع را گسترش دهیم، زمانی که مخاطب آن را میخواند احتمالا با یک نوشته خشک و بی روح مواجه میشود.
آنچه که باعث رنگ آمیزی کلمات و متن ما میشود، استفاده از سایر موضوعاتی است که حتی شاید در ظاهر با موضوع اولیه مرتبط نباشد. مثلا گاهی افراد از داستانگویی و یا مثالهای متفاوت در متن خود استفاده میکنند. البته همه اینها با موضوع استعاره کاملا در ارتباط هستند چرا که با استفاده از موضوعات به ظاهر بی ربط، بار مفهومی جدیدی را خلق کردهایم؛ یک چنین متنی باعث میشود تا افراد بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.
اساس استعاره تشبیه است بنابراین هر استعارهای در ذات خودش با یک تشبیهی شکل میگیرد. اما ما در هنگام ساخت استعاره از واژههای “مانند، مثل، شبیه” استفاده نمیکنیم.
مثلا وقتی میخواهیم بگوییم که “زندگی مانند سفر است.” در استعاره واژه “مانند” را حذف میکنیم و میگوییم: “زندگی سفر است.”
تمرین1
بهترین تمرین برای تقویت ذهن در استفاده از استعاره این روش است که بر روی یک کاغذ ده سطر ایجاد کنید و در ابتدای هر سطر بنویسید: “زندگی مثل …” و سپس جملات را با هر تشبیهی که به ذهنتان میآید،کامل کنید.
تمرین2
محصول یا خدمتی که دارید را بنویسید و سعی کنید برای آن موضوع، استعارههای مختلفی بنویسید. مثلا اگر شما در کار تولید محتوا هستید و میخواهید اهمیت تولید محتوا را به جامعه خاصی از مشتریان خود نشان دهید این طور مطرح میکنید که: “تولید محتوا، خونی است در رگهای کسب وکار.”
شعر، دومین ترفند نوشتن محتوایی تاثیرگذار
شاید پرداختن به بحث شعر در دوره خلق محتوا کمی عجیب به نظر برسد. اما فراموش نکنید که یکی از اصول خلق محتوا، بحث تسلط کلامی است و یکی از مواردی که باعث افزایش دامنه لغات ما میشود، بحث شیرین شعر است.
یکی از موضوعاتی که میتواند در ایجاد محتوایی جذاب و شگفتانگیز موثر باشد و همواره ذهن خواننده را به خود مشغول کند فرهنگ و ادب فارسی و نمونههای کامل و زیبا از گونههای ادبی است که با تنوع بالایی میتواند در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار بگیرد. میراث ادبی برخی عالمان ادب فارسی به اندازهای ارزشمند است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. چرا که میتواند به اندازه کافی در رساندن پیام و اثرگذاری فوقالعاده روی مخاطب از آن بهره برد. علاوه بر این، با استفاده از نمونههای دیدنی ادبی حاضر میتوان به راحتی به احساس مخاطب نفوذ کرد.
فضای کسب و کار امروز به طور فزایندهای نیازمند روشهایی است که در آن بتوانید به شیوههای منحصر به فردی بازاریابی کنید. روشهایی که توسط آن محتوای با کیفیت به منظور ارتباط با مخاطب تولید کنید.
استفاده از عناصری که بتوانند تازگی و زیبایی پیام و محتوا را چند برابر کند، مسئله ای است که ارتباط مستقیم به جذب یا عدم جذب مخاطب خواهد داشت. استفاده از ادبیات معاصر و کهن بهرهگیری از بیان و شیوههای انتقال مطالب سخنوران دیروز و امروز به خوبی میتواند نقش منحصر به فردی در ایجاد محتوای خلاقانه و بینظیر ایفا کند.
یک سری تصورات کلیشهای و رایج در مورد شعر وجود دارد. اغلب فکر میکنیم شعر نوشتهای موزون در مورد موضوعات احساسی است و چیزی است که صرفاً در کتابهای ادبیات مدرسه است و ممکن است صرفاً آدمهای احساساتی یا آدمهایی که سن و سالی از آن آنها گذشته، سراغ شعر بروند.
اما وقتی نوشتن، فکر کردن و مطالعه برای ما جدیتر شود از هر طرف که برویم به شعر میرسیم. اصولاً خوب نوشتن بدون خوب شعرخواندن محال به نظر میرسد.
فیلسوف معروف هایدیگرز میگوید:”شعر کمال زبان است .”
کتابی به نام سلوک شعر از دکتر محمود فلکی که یکی از نویسندههای خوشفکر ایرانی است وجود دارد که در آن تعریفی از شعر وجود دارد که چه بسا توجه به آن تعریف بتواند از ما نویسندههای بهتر و خلاقتری بسازد. در ابتدا بررسی میکنیم که دکتر فلکی چه نقدی به تعریفهای پیشین از شعر دارد.
در متن این کتاب میخوانیم: ” بسیاری از اساتید فکر میکنند که شعر تنها با عناصر سازنده آن تعریف میشود برای همین با دستیابی به یک فرمول معین خود را راحت کردهاند.”
البته ایشان تاکید دارند که شعر یک هنر بزرگ و چند بعدی است و ما نمیتوانیم یک تعریف نهایی از شعر ارائه دهیم. تعریف محمود فلکی از شعر، در افتادن مدام با اقتدار است. یعنی شعر با آن چیزی یا چیزهایی در میافتد که ازلی و ثابت مینماید. شعر از آنجا آغاز میشود که انسان نمیخواهد یا نمیتواند شیوه زیست و مناسبات بیرونی را بپذیرد و شاعر به عنوان آفرینشگر شعر، زمانی موجودیت مییابد که با ساخت جهانی دیگر برای آنچه که وجود دارد اقدام می کند و این اقدام به سامان نمیرسد مگر اینکه با ساختهای بیرونی و قراردادی درافتد. پس از آنجا که شعر هنری است کلامی، در نتیجه نخستین و مهمترین بنای آن زبان است.
شعر نخست با اقتدار زبان در میافتد تا درگیری با مفاهیمی که حامل خرد است به سامان برسد. همین که شاعر به زبانی ورای زبان معمولی و رسمی سخن میگوید از قدرت مسلط زبانی آن فراتر می رود. زیرا از زبان آنگونه که خود میخواهد یا بافت شعرش میپذیرد استفاده میکند نه آنگونه که مقرر شده است و چون زبان وسیلهای است در دست اقتدار خرد پس شعر با اقتدار خرد نیز در میافتد.
خرد مدام در پی تعیین مرزها در جهان مفاهیم است ولی هنر و در بحث ما شعر مرزها را میشکند. خرد در پی روشن کردن چیز ها است ولی شعر از روشنی میگریزد.
وقتی ما شروع به خواندن هر نوع شعری میکنیم از اشعار کلاسیک فارسی گرفته تا شعر نو، شعر سپید، غزل، قصیده و یا حتی شعرهای ترجمهای و در واقع هر نوعی از شعر به ما کمک میکند که به عنوان یک تبلیغنویس یا کپیرایتر چاه خلاقیت خود را پر کنیم و وقتی میخواهیم یک تبلیغ تازه بنویسیم با مهارت بیشتری میتوانیم ترکیبهای تازه و ایدههای خلاقانه خیلی بکری را بسازیم.
نکتهای که باید به طور ویژه در نظر داشته باشیم این است که ایرانیها به دلیل عقبه فرهنگی پررنگشان و ارتباط فرهنگ ایرانی با شعر و ادبیات، علاقه زیادی به شعر دارند. به طور کلی در روانشناسی و عصبشناسی هم این نکته را داریم که ذهن ما به موسیقی و قافیهپردازی علاقهمند است. تقریباً برای همه ما پیش آمده است که وقتی از خواب برمیخیزیم متوجه میشویم که آهنگی ناخودآگاه ورد زبان ما است. هر کاری میکنیم این آهنگ از ذهن ما خارج نمیشود. حتی ایدهای است تحت این عنوان که میگوید:” قافیه به مثابه استدلال”.
این جمله به این معنی است که شما میتوانید مزخرفترین و بدترین ایدهها را با یک وزن و یک قافیه خاص در ذهن افراد جا بیندازید. البته هدف ما سوء استفاده از این مدل نیست و فقط قصد بررسی یک جنبه از مواردی که شعر موزون میتواند به ما بدهد را داشتیم. تاکید میکنیم که یک کپی رایتر ایرانی با توجه به شعر به سراغ چیزی میرود که در خرد جمعی و تاریخی ما ایرانیها بسیار موثر بوده است و از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است. در نهایت میتوانیم بگوییم که در شعر است که ما کلمات را در بهترین و خلاقانه ترین حالت خودشان میبینیم.
جملات قصار، سومین ترفند نوشتن محتوایی تاثیرگذار
معروف ترین کپی رایتر دنیای تبلیغ نویسی یعنی “دیوید اگیلوی ” در عادات نویسندگی خود بیان میکند:
“هر بار قبل از آنکه شروع به نوشتن کنم، فرهنگ جملات کوتاه آکسفورد را برای نیم ساعت مطالعه میکنم، این کار انرژی لازم برای نوشتن را در من ایجاد میکند و سپس شروع به نوشتن یک تبلیغ میکنم.”
سوالی که ایجاد میشود این است که چرا جملات کوتاه به عنوان یک نویسنده به ما کمک می کند؟
شاید به این دلیل که این جملات مانند ضربالمثلها آنقدر جذاب و خلاقانه بودهاند که از نسلهای پیش مورد استفاده قرار گرفتهاند و اکنون به ما به میراث رسیدهاند و ما به عنوان یک کپی رایتر میخواهیم از آنها استفاده کنیم.
- آدمهای موفق کتابخانه دارند؛ بقیه تلویزیونهای بزرگ دارند.
- عادتها میتوانند انسان را نابود کنند، کافیست انسان به گرسنگی و رنج بردن عادت کند. به زیر ستم برود، تا دیگر هرگز به رهایی فکر نکند و ترجیح بدهد در بند بماند.
- ما ندرتا دربارۀ آنچه که داریم فکر میکنیم، درحالیکه پیوسته در اندیشه چیزهایی هستیم که نداریم.
- ثروتمند کسی است، که بتواند از ارزانترین چیزها لذت ببرد.
- مدتی باران و تاریکی را گوش کردم. چه لذتی دارد از فردای نیامده نترسیدن، گوش به باران دادن، چای درست کردن، پادشاه وقت خود بودن.
این جملات همگی با عناوینی مثل کلمات قصار، جملات کوتاه، نقل قول یا گزینگویه شناخته میشوند. بسیاری از این جملات از دل مصاحبهها، سخنرانیها، کتابها است و بعضی ها هم از ابتدا به همین صورت کوتاه نوشته شدهاند.
گاهی اوقات ما میتوانیم جملات قصار را به صورت مستقیم درمتن خود استفاده کنیم. جمله قصار خوب، یعنی جملهای که اعتبار کافی دارد و برای مخاطب آشنا است. وقتی که در متن استفاده میشود در واقع موجب بالا رفتن اعتبار و تاثیرگذاری بیشتر آن متن میشود.
عبارات عامیانه، چهارمین ترفند نوشتن محتوایی تاثیرگذار
خیلی از دوستان که میخواهند تبلیغی بنویسند همیشه این سوال را دارند که به زبان نوشتار یا اصطلاحاً زبان کتابی بنویسند یا به زبان گفتار یا اصطلاحاً زبان محاورهای تبلیغ را ارائه بدهند؟
باید بگوییم که هیچ فرمول مشخصی وجود ندارد. ولی به عنوان یک تولیدکننده محتوا و یا کپی رایتر، دست ما باز است که با زبان گفتاری یا زبان محاورهای را انتخاب کنیم و برای افزایش تاثیر نوشتههای خود از آن استفاده کنیم.
همانطور که میدانید بسیاری از رماننویسها یا حتی مترجمهای ادبیات برای ترجمه دیالوگها و ارائه دیالوگهای داستان، به سراغ شکستهنویسی میروند که باعث میشود لحن دیالوگها طبیعیتر شود. درواقع ما بهعنوان یک تبلیغنویس خیلی از مواقع میخواهیم متن یک ویدیو یا متن یک تبلیغ صوتی را بنویسیم، که طبعاً در این مواقع شکسته نویسی ممکن است خیلی بهتر جواب دهد.
کتابی را به شما معرفی می کنم، در واقع هدفم این است که از طریق این کتاب توجه شما را به فرهنگ عامیانه و کمکهایی که میتواند در کپیرایتینگ به ما داشته باشد جلب کنم.
کتابی با عنوان فرهنگ زبانزد فارسی که نشر مازیار آن را چاپ کرده است. در این کتاب اصطلاحات جالبی جمعآوری شده است. بعنوان مثال:
– آب روشناییه: در توضیح این زبانزد نوشته شده وقتی آب ناخواسته به زمین بریزد یا به کسی پاشیده شود میگویند عیب ندارد آب روشناییه.
-آب داشتی تخم داشتی تو بودی که نکاشتی: اشاره به این موضوع دارد که هر امکانی برایت فراهم بود، خودت از آنها استفاده نکردی.
-آب نمیبینه وگرنه شناگر قابلیه: اشاره به این موضوع دارد که نجابت و سر به زیری او به دلیل نداشتن فرصت و امکانات است وگرنه بسیار رند و ناقلا است.
-آتیش میباره: اشاره به این دارد که هوا بسیار گرم است.
البته خالی از لطف نیست که اشارهای هم به کتاب “کوچه” از احمد شاملو داشته باشیم که در چندین جلد تمام عبارات و اصطلاحات فرهنگ عامیانه را به تفصیل بررسی کرده است.
توجه کنیم گنج اصطلاحات عامیانه بسیار میتواند به عنوان یک تبلیغ نویس به ما کمک کند تا با زبان خود مردم با آنها صحبت کنیم. این زبانزدها در واقع آنقدر خلاقانه و هوشمندانه هستند که در فرهنگ ما ماندگار شدهاند و ما به عنوان یک کپی رایتر که باید تسلط کلامی بالایی داشته باشیم، با استفاده از این زبانزد ها میتوانیم به نوعی میانبر بزنیم تا منظور خود را با شیرینترین و بهترین شکل ممکن ارائه کنیم.
جمعبندی:
برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفهای، مثل همیشه نیاز به ابزار و تجهیزات دارید که ما در این مقاله، شما را به چهار ابزار مجهز کردیم. بعد از به کار گرفتن این مطالب، تاثیر شگفتانگیز آنها را خواهید دید، و برای همیشه مشتاق میشوید که بیشتر و بیشتر از آنها استفاده کنید.
برای استفاده از تجهیزات بیشتر یک تولیدکننده محتوا و کپی رایتر، میتوانید مقالات تولید محتوا را در سایت نوآفرین بخوانید.
درباره شکوفه شفیع
بعضی ها مدیر به دنیا میآیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار میگیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)
نوشتههای بیشتر از شکوفه شفیع
دیدگاهتان را بنویسید