جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتبهبود و توسعه فردیتست شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI

12 بهمن 1399
ارسال شده توسط تیم نوآفرین
بهبود و توسعه فردی

سالانه ۲٫۵ میلیون نفر تست شخصیت شناسی MBTI را برای آشنایی با تیپ شخصیتی خود، تمایلات کاری، نوع برقراری ارتباط در محل کار و انتخاب شغل مناسب انجام می‌دهند. طبق تحقیقات انجام شده، محبوبیت این تست به اندازه‌ای است که از ۱۰۰ شرکت برتر آمریکایی، ۸۹ شرکت در آزمون‌های استخدامی خود از تست MBTI استفاده می‌کنند.

آزمون MBTI که با عنوان آزمون شخصیت شناسی مایرز-بریگز نیز شناخته می‌شود، دارای ۴ بُعد اصلی است که از ترکیب این ابعاد، ۱۶ تیپ شخصیتی شکل می‌گیرد؛ هر فرد به یکی از این تیپ‌ها تعلق دارد و بر اساس آن علایق، استعدادها، خصوصیات رفتاری و توانایی‌هایش متفاوت است.

برای شرکت در تست شخصیت شناسی MBTI روی لینک زیر کلیک کنید:

تست شخصیت شناسی MBTI

 

4 قطب اصلی تست MBTI کدامند؟

1  -برونگرایي (E) – درونگرایی (I)

هر فرد در برخی اوقات حسی و در برخی اوقات شهودی است. این بعد از تیپ شخصیتی مربوط به مکانیسم ترجیحی افراد در نوع اطلاعاتی است که دریافت می کنند و به کدام نوع اطلاعات، بیشتر اعتماد دارند. از آنجا که اطلاعات مبنای تصمیمات انسان است، برخی این بعد از شخصیت را مهمترین بخش می دانند. در واقع این ترجیح می تواند جهان بینی انسان را نیز نشان دهد.

البته از نظر بسیاری از افراد تشخیص حسی یا شهودی بودن، نسبت به سه ترجیح دیگر سخت تر است. ضمنا در حالیکه نسبت سه ترجیح دیگر (درونگرا/برونگرا)، (فکری/احساسی)، (داوری کننده/ملاحظه کننده) در جامعه تقریبا ۵۰/۵۰ است، اما ۷۰ درصد جامعه حسی هستند و ۳۰ درصد باقیمانده شهودی هستند.

 

 2  -احساس کردن (S) – کشف کردن (N)

این مقیاس شامل بررسی چگونگی جمع آوری اطلاعات از دنیای اطراف خود است. درست مثل برونگرایی و درونگرایی ، همه افراد بسته به موقعیت ، مدتی را صرف حس کردن و کشف کردن می کنند. براساس MBTI ، مردم تمایل دارند در یک ویژگی غالب باشند. افرادی که احساس کردن را ترجیح می دهند توجه زیادی به واقعیت دارند ، به ویژه به آنچه که می توانند از حواس خود بیاموزند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه کار های دستی لذت ببرند. کسانی که کشف کردن (شهود) را ترجیح می دهند بیشتر به مواردی مانند الگو ها و نشانه گذاری ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره احتمالات ، تصور کردن درباره ی آینده و نظریه های انتزاعی لذت می برند.

مقالات مرتبط  4 قدم اساسی در رسیدن به هدف

 

  3 – تفکر (T) – حس درونی (F)

این مقیاس به نحوه تصمیم گیری افراد بر اساس اطلاعاتی که از حواس عملکردی یا کشفیاتشان جمع آوری می شود ، متمرکز شده است. افرادی که تفکر را ترجیح می دهند بیشتر بر واقعیت ها و داده های عینی تأکید می کنند. آنها هنگام سنجش و ارزیابی یک تصمیم ، ثابت قدم ، منطقی و بدون تعصب و جهت گیری هستند. کسانی که حس درونی را ترجیح می دهند ، هنگام رسیدن به نتیجه به احتمال زیاد مردم و احساسات را در نظر می گیرند.

 

4  – قضاوت (J) – ادراک (P)

مقیاس نهایی شامل نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که به قضاوت تکیه می کنند ، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. افرادی که به ادراک تمایل دارند ، گشوده تر ، انعطاف پذیر تر و سازگار تر هستند. این دو گرایش با مقیاسهای دیگر در تعامل است. به یاد داشته باشید ، همه مردم حداقل مدتی را صرف برونگرایی می کنند. مقیاس ادراک- قضاوت به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا در هنگام گرفتن اطلاعات جدید (احساس کردن و کشف کردن) ، یا هنگام تصمیم گیری (تفکر و حس درونی) برونگرا هستید یا نه..

 

16  – مولفه تست MBTI  کدامند؟

تست MBTI  با توجه به 8 مولفه خود و ترکیب آن ها کدهای چهار حرفی شخصیتی را می سازد که نتیجه آن 16 تیپ شخصیتی است. هریک از این تیپ های شخصیتی ویژگی های خاص خود را دارند که باعث می شود به گونه متفاوتی از دیگر تیپ ها رفتار نمایند.

گروه 1- مشهور به رئیس خانواده

این گروه مشهور به رئیس خانواده هستند که اعتماد خود را بر اقتدار و اعتقاد به نظام سلسله مراتبی نشان می دهند. آنها استعداد ذاتی برای رعایت روش ها، پروتکل ها و قوانینی دارند که به نظم امور کمک می کند. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:

  • ISTJ
  • ISFJ
  • ESTJ
  • ESFJ
مقالات مرتبط  خودمان را بهتر بشناسیم (دسته بندی 4 گانه شخصیت)

گروه 2- مشهور به عالمان

این افراد پراگماتیست هستند و به افرادی گفته می شود که بیش از هر چیز به منطق اعتماد دارند. به همین دلیل، آنها به طور طبیعی با شک به پدیده ها نگاه می کنند. آنها نیاز اصلی به تسلط بر مفاهیم، شایستگی و دانش دارند. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:

  • INTJ
  • INTP
  • ENTP
  • ENTJ

گروه 3- مشهور به درونگرای قاطع

این افراد که درونگرایان قاطع می باشند به نظر انعطاف ناپذیرند و در برابر تغییر مقاوم اند. آن ها به دلیل ماهیت پایدارشان قاطعانه با مسائل برخورد کرده و شاید به سختی بتوان تصمیم هایی که بر اساس قواعد خود می گیرند را تغییر داد. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:

  • ISTJ
  • ISFJ
  • INFJ
  • INTJ

گروه 4- مشهور به درونگرای سازگار

این افراد درونگرا بوده و از انعطاف پذیری خوبی برخوردارند. آن ها فقط در موضوعات مهم قاطع هستند. آن ها انعطاف پذیری خود را از ماهیت ادراکی بودن خود می گیرند. ادراکی بودن باعث می شود تا آن ها بتوانند با دیگران به خوبی سازگار شوند. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:

  • ISTP
  • ISFP
  • INFP
  • INTP

 

کاربردها و مزایای آزمون تیپ شناسی MBTI

  • بهبود مهارت‌های ارتباطی.
  • ایجاد روابط پایدار و منسجم.
  • شناسایی نقاط قوت منحصر به فرد و توسعه آنها.
  • شناسایی نقاط ضعف و رفع آنها.
  • تدوین برنامه‌های توسعه شخصی.
  • پرهیز از درگیری و رفع کدورت‌ها.
  • افزایش هوش هیجانی.
  • شناسایی شکاف‌های موجود در تیم‌های کاری.
  • ارائه بازخورد موثر با توجه به شناختی که از افراد به دست آورده‌اید.
  • انتخاب شغل مناسب.
  • تدوین برنامه‌ریزی مسیر شغلی؛ MBTI به عنوان یک آزمون شخصیت شناسی به شما کمک می‌کند که با علایق و مهارت‌هایتان بیشتر آشنا شوید و برنامه‌ریزی مسیر شغلی بهتری داشته باشید.
  • یکی از مهارت‌های رهبر، مدیر یا متخصص منابع انسانی، باید خودآگاهی و شناخت دیگران برای چگونگی انتخاب افراد متناسب با موقعیت‌های شغلی باشد. تست شخصیت شناسی این فرصت را فراهم می‌کند که خودآگاهی مدیران منابع انسانی افزایش یابد و شناخت بهتری نسبت به کارجویان پیدا کنند و از آنها در جایگاه‌های شغلی مناسب استفاده کنند.
مقالات مرتبط  پیامدهای منفی هدف نداشتن در زندگی

 

کاربرد تست  MBTI در شخصیت شناسی

تست شخصیت شخصیت شناسیMBTI در مشاوره های ازدواج مشاوره‌های شغلی منابع انسانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چند سال اخیر رویکردهای استفاده از این تست در استخدام کاهش یافته و بیشتر در حوزه نگهداشت نیرو و تیم سازی از تست mbti استفاده می شود به هر حال اين تست یکی از شناخته‌شده‌ترین تست های شخصیت شناسی است که افراد می‌توانند از آن برای خودشناسی نیز استفاده کنند. می‌توان با بکارگیری نتیجه چندین تست روانشناسی معتبر در کنار یکدیگر پاسخ های ناشی از رویکرد نادرست در پاسخ دادن به گزینه ها از جمله من ایده‌آل یا من گذشته را کشف و به شناخت واقعی نزدیک‌تر شد. توانایی شناخت من واقعی، تیپ شخصیتی و مشرب فرد مقابل در مذاکرات کارهای تیمی و توسعه روابط فردی و بین فردی در حوزه کسب و کار تحول شگرفی ایجاد خواهد نمود. در محیط سازمانی یکی از عوامل اثرگذار بر روی عملکرد فردی و سازمانی شخصیت فرد است. آزمون(MBTI) یکی از بهترین مدل‌های مبتنی بر شخصیت است که با بهره‌مندی از آن، می‌توانیم انتخاب بهتری در بدو استخدام یا ارتقای کارکنان داشته باشیم. 89 شرکت از 100 شرکت برتر فورچون از تست MBTI برای تشخیص تیپولوژی کارکنان خود استفاده می‌کنند. یکی از ابزارهای بررسی، سنجش و شناسایی متقاضیان استخدام یا افرادی که به دنبال شناخت شخصیت آن‌ها هستیم، آزمون‌های روانشناختی MBTI است.

 

گردآوری: تیم نوآفرین

 

ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂

 

مطالب پیشنهادی

  • خودمان را بهتر بشناسیم / شخصیت شناسی
    خودمان را بهتر بشناسیم (دسته بندی 4 گانه شخصیت)
  • تست شخصیت‌شناسی دیسک
    تست شخصیت شناسی دیسک DISC
  • تست شخصیت‌شناسی هالند
    تست شخصیت شناسی شغلی هالند
برچسب ها: تست شخصیت شناسی برای انتخاب رشتهتست شخصیت شناسی چیستتست شخصیت شناسی شغلیچند نمونه تست شخصیت شناسی
قبلی آمیخته بازاریابی چیست؟ (بررسی مدل save , 4v , 4c , 4p)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • چگونه یک لوگوی جذاب طراحی کنیم؟
    اصول طراحی لوگو
  • تنوع در مديريت کسب و کار
    تنوع منابع انسانی
  • چگونه یک باشگاه مشتریان موفق راه اندازی کنیم؟
    باشگاه مشتریان
  • چگونه انگیزه کارمندان خود را افزایش دهیم؟
  • کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار
    کانال های توزیع
  • تست شخصیت شناسی شغلی هالند
    تست شخصیت‌شناسی هالند
  • هر آنچه باید از ارکان تبلیغات بدانید (+ بررسی نمونه های موفق)
    تیزينگ، شعار، شعار تبلیغاتی، تگ لاین و جینگل
  • تغییر مدل کسب و کار دیجیکالا
    تغییرات دیجیکالا
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=2215
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.