مسئولیت اخلاقی و زیست محیطی شرکت آبجوسازی نیوبلژیک (NBB)
مسئولیت اخلاقی و زیست محیطی
اگرچه بیشتر شرکتهایی که اغلب به عنوان نمونه شرکتهای اخلاقی و دارای مسئولیت اجتماعی ذکر می شوند، شرکتهای بزرگ هستند، اما این ابتکارات مشاغل کوچک در قبال مسئولیت اجتماعی است که اغلب بیشترین تأثیر را بر جوامع محلی دارند. این مشاغل اشتغال ایجاد می کنند و در بازارهای کوچکتر کالاها و خدماتی را برای مشتریان فراهم می کنند که شرکتهای بزرگ اغلب علاقه ای به ارائه آنها ندارند. علاوه بر این، آنها همچنین پول، منابع و وقت خود را داوطلبانه برای اهداف محلی صرف می کنند. صاحبان آنها غالباً به عنوان رهبر آن جامعه فعالیت می کنند و مهارتها و منابع خود را برای حل مشکلات و موضوعات محلی به نفع کل جامعه به کار می گیرند. مدیران و کارمندان به الگویی از نظر اخلاق و مسئولیت پذیری اجتماعی تبدیل می شوند. یکی از این مشاغل کوچک، شرکت تولید آبجوی بلژیکی، واقع در فورت کالینز، کلرادو است.
تاریخچه شرکت تولید کننده آبجوی بلژیکی
ایدة این شرکت با یک سفر دوچرخه سواری در بلژیک در سال 1988 آغاز شد. مسلما بلژیک خانه بعضی از بهترین آبجوهای جهان است که برخی از آنها قرنها در صومعه های کشور درست شده است.
هنگامی که جف لِبِش، مهندس برق آمریكایی، با دوچرخة كوهستانی خود در بلژیك گشت و گذار می كرد، از خود پرسید كه آیا می تواند چنین آبجوهای با كیفیت بالا را در كلرادو در خانه خود تولید كند؟ جف لبش پس از به دست آوردن نژاد مخصوص مخمر مورد استفاده برای تولید آبجو به سبک بلژیکی، به خانه بازگشت و شروع به آزمایش در زیرزمین خود در کلرادو کرد. وقتی تائیدیة آبجوهای خود را از دوستانش گرفت، جف لبش تصمیم گرفت که آنها را به بازار عرضه کند.
شرکت آبجوسازی جدید بلژیک(NBB) در سال 1991 به عنوان یک کسب و کار زیرزمینی کوچک در خانة لِبِش در فورت کالینز افتتاح شد. همسر لیبش در آن زمان، کیم جردن، مدیر بازاریابی شرکت شد. آنها اولین محصول خود را به افتخار دوچرخه سواری لِبِش در بلژیک ، Fat Tire Amber Ale نامگذاری کردند. در ابتدا آوردن آبجوی NBB به قفسه های فروشگاه ها آسان نبود. کیم جردن غالباً آبجوها را درعقب استیشن تویوتای خود می گذاشت و به فروشگاهها تحویل می داد. با این حال آبجوهای نیوبلژیک به سرعت یک مشتری کوچک اما اختصاصی پیدا کردند، ابتدا در فورت کالینز و سپس در کلرادو. به زودی کارخانه آبجوسازی زیرزمینی این زوج، قبل از استقرار در تأسیسات کنونی ساخته شده در سال 1995 ، به یک انبار قدیمی راه آهن نقل مکان کرد. این کارخانه آبجو سازی شامل دو ساختمان تولید آبجو، چهار آزمایشگاه تضمین کیفیت، تاسیسات تصفیه فاضلاب، خط تولید قوطی های کنسرو و بطری سازی و بسیاری از نوآوری های فناوری بود که برای آنها نیوبلژیک به عنوان “الگوی کارایی محیط” شناخته شده است.
تحت مدیریت کیم جردن، که از آن زمان مدیر عامل شده بود، شرکت آب میوه گازدار نیویورک و انواع مختلف آبجوهای دائمی و فصلی را تولید می کرد. خط استاندارد این شرکت شامل Sunshine Wheat ، Blue Paddle ، 1554 ، Ranger IPA ، Abby ، Trippel و Fat Tire اصلی Amber Ale بود که همچنان پرفروش ترین می باشند. برخی از مشتریان از این شرکت با عنوان Fat Tire Brewery یاد می کنند. همچنین این آبجوسازی دارای آبجوهای فصلی Dig و Rolle Bolle (آلی تابستانی) است. علاوه بر این، این شرکت یک برنامه Lips of Faith را آغاز کرد، جایی که گروههای کوچک مانند Biere de Mars و Chocolate Stout و La Folie برای جشن های داخلی یا رویدادهای مهم جمع می شدند. نیوبلژیک با همکاری دیگر تولید کنندگان آبجوی دست ساز به تولید محصولات جدید پرداخت. از این طریق آنها امیدوار بودند که کارآیی بهتری را همراه با قدم های مشترک در جهت آینده تولید آبجوی دست ساز آمریکایی ایجاد کنند. محصولات حاصل از این همکاری ها Ranger IPA و Biere de Garde هستند.
موثرترین شکل تبلیغات NBB ، دهان به دهان است. در واقع قبل از اینکه آبجوهای جدید بلژیک به طور گسترده در کلرادو توزیع شود، یکی از صاحبان فروشگاه های مشروبات الکلی در تلوراید به مردم پیشنهاد می کرد در صورت توقف در آنجا و گرفتن آبجو، بنزین را مجانی دریافت می کنند. اگرچه نیوبلژیک توزیع خود را به بخش قابل توجهی از بازار ایالات متحده گسترش داد، این كارخانه تولید كننده هر روز ایمیل و تماس تلفنی زیادی دریافت می كرد که می پرسیدند چه زمان آبجوهای شما در سایر مناطق این كشور در دسترس خواهد بود.
NBB اگرچه در مقایسه با بسیاری از شرکت های تولید آبجو، مانند Coloradan Coors ، هنوز یک کارخانه آبجو سازی کوچک است اما با تخمین فروش بیش از 100 میلیون دلار رشد چشمگیری داشته است (زیرا New Belgium یک شرکت خصوصی است، لذا فروش دقیق و تعداد درآمد آن در دسترس نیست). اکنون وبلاگ، توییتر و صفحات فیس بوک خود را دارد. این سازمان بیش از 700000 بشکه آبجو در سال می فروشد و فرصتهای زیادی برای رشد مداوم دارد. به عنوان مثال، در حالی که کل مصرف آبجو ثابت مانده است، سهم بازار آبجو در صنعت در حال حاضر 6 درصد است. از آنجا که به نظر می رسد نسل جدید مصرف کنندگان آبجو از آبجوهای محلی طرفداری می کنند، رشد آبجوی دستی ادامه خواهد یافت.
در حال حاضر محصولات جدید بلژیک در 30 ایالت به علاوه منطقه کلمبیا توزیع می شود، با برنامه ریزی برای توزیع در فلوریدا. متخصصان آبجو که از کیفیت بالای محصولات NBB و همچنین اقدامات تجاری اخلاقی و زیست محیطی این شرکت قدردانی می کنند، که باعث این رشد شده است. به عنوان مثال، هنگامی که این شرکت توزیع را در مینه سوتا آغاز کرد، آبجوها بسیار محبوب بودند و یک فروشگاه مشروبات الکلی به سرعت باز شد و مکان های دیگری را نیز برای تعداد زیادی از مشتریان ایجاد کردند. فروشگاه در اولین ساعتی که باز شد 400 مورد Fat Tire فروخت.
با گسترش توزیع، کارخانه آبجوسازی نیاز به دستیابی به مشتریان دوردست خود داشت. آنها دکتر داگلاس هالت، استاد دانشگاه آکسفورد و کارشناس برند فرهنگی را استخدام کردند. پس از مطالعه در مورد شرکت، هالت، همراه با مدیر سابق بازاریابی، گِرِگ اوسلِی، یک “بیانیة” 70 صفحه ای تهیه کرد که در آن مشخصات، شخصیت، ارتباط فرهنگی و تعهدات تجاری را توصیف می کرد. به طور خاص ، هولت در New Belgium اخلاقی را دنبال کرد که فعالیت های خلاقانه را صرفاً برای لذت انجام کارخوب و هماهنگ با محیط طبیعی انجام می داد.
با تعریف برند، نیوبلژیک با آژانس تبلیغاتی نیویورک آمالگامِیتِد همکاری کرد تا یک کمپین تبلیغاتی 10 میلیون دلاری ایجاد کند. این کمپین آبجو مصرف کنندگان سطح بالای آبجو(مردان 25 تا 44 ساله) را هدف قرار داد و تصویر واقعی زیرزمینی آبجوسازی را برجسته کرد. این تبلیغات روی مردی به نام چارلز تینکرر تمرکز داشت که یک دوچرخه کروزر را از قسمتهای فرسوده و دست دوم بازسازی می کند و سپس آن را در جاده های روستایی شبانگاهی میراند. این محصول فقط در پنج ثانیه از هر تبلیغ ظاهر می شد، “دنبال احمق خود برو … آبجو مال ما است.” با پخش موسیقی نوستالژیک در پس زمینه، این تبلیغات باعث رشد نام تجاری به عنوان عجیب، متفکر و بازتابنده شد. NBB بعداً تبلیغات خود را در جریان چالشی در آمریکا دوباره منتشر کرد. در تبلیغات بازنشر شده صحنه ای با یک سوارکار که در كنار یك مسابقه دهنده حرفه ای دوچرخه سوار قرار گرفته بود اضافه شد و موسیقی Sean Hayes از علاقه مندان به Tour de Fat پخش شد. این تبلیغات در NBC پخش شد.
علاوه بر کمپین تبلیغاتی، این شرکت استراتژی تبلیغات خود را از طریق حمایت از رویدادها و رسانه های دیجیتال حفظ می کند. نیوبلژیک برای راه اندازی آبجو Ranger IPA خود، یک میکروسایت و یک ویدیوی آنلاین از نیروهای فروش NBB خود که لباس محیط بانان را پوشیده بودند آواز هیپ هاپ می خواندند تهیه کرد. محیط بانان NBB به جای اسب دوچرخه سواری می کردند. هدف از این ویدئو ایجاد یک تصویر جذاب و شاد از برند آبجو جدید آنها بود، با موضوع “برای محافظت. برای جاری شدن. برای سهیم بودن. “
فرهنگ اخلاقی NEW BELGIUM
به گفته New Belgium، این شرکت اهمیت زیادی به فرهنگ اخلاقی برند میدهد. این شرکت می دانست که اگر شهروند جامعه ای که در آن خدمت می کند او را بپذیرد، پیوندهای ماندگار با مشتریان ایجاد میگردد. بیش از هر زمان دیگری، آنچه یک برند می گوید و آنچه یک شرکت انجام می دهد باید هماهنگ شود.NBB بر این باور است که هرچه وظیفه و مسئولیت اجتماعی شرکتها شتاب بیشتری می گیرد، مدیران کسب و کار باید بدانند که اخلاق کسب و کار نه تنها مربوط به ضوابط بهداشتی و استانداردهای است، بلکه مربوط به روحیه و نفس یکپارچه سازی ضوابط و استانداردها نیز می باشد. ناظر برند مدرن( که معمولاً بیشترین تمرکز بر تیم مدیریت بازرگانی دارد) باید به عنوان یک قهرمان داخلی برای رفتار اخلاقی و ارزش مدار شرکت باشد.
در New Belgium، هم افزایی برند و ارزشها به طور طبیعی اتفاق افتاد، زیرا فرهنگ اخلاقی شرکت (در قالب ارزشها و باورهای اصلی) مدت ها قبل از اینکه NBB یک بخش بازاریابی داشته باشد، برقرار بود.
در اوایل سال 1991 ، زمانی که New Belgium فقط یک کار نوپای خانگی بود، جف لبش و کیم جردن با یک قلم و یک دفتر یادداشت در پارک ملی راکی مونت پیاده روی کردند. اگر آنها در این کار پیش بروند، آرزوهای آنها فراتر از سودآوری چیست؟ آرزوی قلبی آنها چیست؟ آنچه آنها در آن روز بهار نوشتند، ویرایش(با کمی ویرایش)، ارزشها و باورهای اصلی است که می توانید امروز در وب سایت NBB بخوانید.
از ابتدا NBB رویکرد سه گانه (TBL) را برای کسب و کار اتخاذ کرد. در حالی که رویکرد خط پایین برای اندازه گیری موفقیت در تجارت اقتصادی است، TBL شامل فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی است. به عبارت دیگر ، NBB به جای بررسی اطلاعات مالی برای ارزیابی موفقیت شرکت، به بررسی تأثیر آن سود بر مردم و کره زمین می پردازد. یکی از راههای پیشرفت روش TBL ، ایجاد فرهنگ سازمانی با مشارکت بالا است. انتظار می رود که کلیه کارمندان NBB در رویای آن سهیم باشند و مسئولیت پذیری در کل سازمان گسترش یافته باشد. تقریباً هر کارگر در نیوبلژیک می تواند بسیاری از این ارزشهای مشترک را ذکر کند. از نظر NBB ، استراتژیهای برند در ارزشهای شرکت ریشه دارد.
باورها و اهداف اصلی New Belgium
ارادت New Belgium به کیفیت، محیط، کارمندان و مشتریانش در بیانیه ماموریت آن بیان شده است: “برای راه اندازی یک آبجوسازی سودآور که عشق و استعداد ما را آشکار می کند.” ارزشها و اعتقادات اصلی این شرکت در مورد نقش آن به عنوان یک آبجو ساز از نظر محیط زیستی و مسئولیت اجتماعی شامل موارد زیر است:
1. به یاد داشته باشید که ما فوق العاده خوش شانس هستیم که تولیدات خوبی داریم که زندگی مردم را بهتر می کند در حالی که فراتر از انتظارات مصرف کنندگان می باشیم.
2. تولید آبجوهای در کلاس جهانی
3. ترویج فرهنگ آبجو و لذت بردن از اعتبار آبجو
4. قرار دادن مسئولیتهای اجتماعی زیست محیطی و فرهنگی به عنوان الگوی کسب و کار
5. دوستدار محیط زیست: به حداقل رساندن مصرف منابع، به حداکثر رساندن بهره وری انرژی و بازیافت
6. بلفعل نمودن پتانسیل ها از طریق یادگیری، مدیریت مشارکتی و جستجوی فرصتها
7. متعادل سازی نیازهای بیشمار شرکت، کارمندان و خانواده های آنها
8. به یکدیگر اعتماد کرده و خود را به روابط، ارتباطات و وعده های معتبر متعهد می کنیم.
9. بهبود مداوم ، نوآورانه کیفیت و کارایی
10. سرگرم کردن
کارمندان معتقدند بیانیه ها، دقیقا روابط نیوبلژیک با مشتریان و سایر سهامداران می باشد. این مفاهیم ساده، به همان اندازه برای شرکت و مشتریان امروزی معنی دار هستند که تقریباً 20 سال قبل بوده اند، حتی اگر شرکت رشد زیادی کرده باشد.
دغدغه های کارمندان
نیوبلژیک با درک نقش کارکنان در موفقیت شرکت، مزایای سخاوتمندانه ای را برای کارمندان خود فراهم می کند. علاوه بر برنامه های معمول درمانی و دندانپزشکی و بازنشستگی، کارمندان هر ماه یک ناهار را برای جشن تولد کارمندان و همچنین یک بار ماساژ رایگان در سال دریافت می کنند و می توانند فرزندان و سگهای خود را به محل کار خود بیاورند. کارکنانی که به مدت پنج سال در این شرکت می مانند، یک سفر با پرداخت تمام هزینه هایش به بلژیک خواهتد داشت برای “مطالعة فرهنگ آبجو”. همچنین به ازای هر دو ساعت کار داوطلبانه کارکنان، یک ساعت مرخصی استحقاقی بازپرداخت می شود. شاید از همه مهمتر، کارمندانی که در شرکت دارای سهام باشند به آنها حق رأی در تصمیمات شرکت می دهد. کارمندان در حال حاضر 100 درصد سهام شرکت را در اختیار دارند. مدیریت کتاب باز به کارمندان اجازه می دهد تا هزینه های مالی و عملکرد شرکت را مشاهده کنند. به کارمندان آموزش مالی داده می شود تا بتوانند مسائل مالی را درک کنند و درباره اعداد و ارقام سوال کنند.
نیوبلژیک سعی دارد کارمندان خود را نه تنها در شرکت بلکه در تلاشهای پایدار خود نیز مشارکت دهد. برای کمک به تلاشهای پایدار خود، پس از یک سال اشتغال به کارمندان یک دوچرخه کروزر داده می شود تا بتوانند به جای رانندگی به محل کار خود از آن استفاده کنند. یک مرکز بازیافت در محل نیز برای کارمندان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، هر تابستان در نیوبلژیک تور Tour de Fat برگزار می شود، جایی که کارمندان می توانند لباس های خاص بپوشند و مردم محلی را در تور دوچرخه سواری همراهی کنند. از دیگر مزایای شرکت می توان به کلاسهای ارزان قیمت یوگا، آبجو رایگان در زمان استراحت و صخره نوردی اشاره کرد. برای اطمینان از شنیدن صدای کارمندان، NBB یک گروه دموکراتیک منتخب از کارمندان به نام پاسی POSSE دارد. POSSE به عنوان رابط بین هیأت مدیره، مدیران و کارمندان عمل می کند.
دغدغه های پایداری انرژی
استراتژی بازاریابی نیوبلژیک شامل پیوند کیفیت محصولات و همچنین برند تجاری آن با فلسفه سازگاری با محیط زیست این شرکت است. نیوبلژیک از ابزارهای پیشرفته زیست محیطی و پیشرفت های صنایع تا برنامه های مالکیت کارمندان و اعتقاد راسخ به پاسخگو بودن به جامعه، تمایل خود را برای ایجاد یک جامعه پویا و یادگیرنده نشان می دهد. برای مصرف کنندگان کنجکاو درمورد اینکه NBB از کجا مواد لازم خود را برای آبجو تهیه می کند، این شرکت نقشه ای ارائه می دهد که نشان می دهد ایالات مختلف از کجا مواد خود را تهیه می کند.
NBB برای انجام امورات خود و کاهش تأثیر آن بر محیط زیست به دنبال گزینه های کم مصرف در مصرف انرژی است. برای وفادار ماندن به ارزشها و اعتقادات اصلی شرکت، صاحبان کارخانه آبجوسازی به اتفاق آرا موافقت کردند که در توربین بادی سرمایه گذاری کنند و این باعث می شود که نیوبلژیک اولین کارخانه تولید آبجو کاملاً بادی در ایالات متحده باشد.
NBB در فناوری های زیر برای صرفه جویی در انرژی سرمایه گذاری کرد:
• نصب شبکه هوشمند که به NBB اجازه می دهد تا با برق خود برای صرفه جویی در انرژی ارتباط تامین کند. به عنوان مثال ، شبکه هوشمند NBB عملکردهای غیر ضروری را هشدار می دهد و به شرکت اجازه می دهد آنها را خاموش و در مصرف برق صرفه جویی کند.
• نصب یک آرایه فتوولتائیک 20 کیلوواتی در بالای سالن بسته بندی. این آرایه سه درصد برق شرکت را تولید می کند.
• یک کتری brew (مثل سماور است که برای مخمر آبجو استفاده می شود)، دومین نوع از آن در کشور نصب شده است که یکباره تمام کتری را گرم می کند. در این روش صرفه جویی در انرژی گرمایش کتری بیش از کتری های استاندارد می باشد.
• لوله های خورشیدی که روشنایی روزانه طبیعی را در طول سال در سراسر محیط کار ایجاد می کنند.
• سیستمی برای گرفتن فاضلاب و استخراج متان از آن. این می تواند ضمن کاهش فشار در تأسیسات محلی با تصفیه آب شهرداری، تا 15 درصد از انرژی مورد نیاز آبجو را تأمین کند.
• یک خازن بخار که آب داغی را که جو و رازک رادر فرآیند تولید می جوشاند برای شروع دم کردن بعدی می گیرد و مجددا استفاده می کند. بخار جهت گرمایش کاشی های کف و یخ زدایی اسکله های بارگیری در هوای سرد بکار گرفته می شود.
نیوبلژیک همچنین تلاش می کند تا از طریق بازیافت و استراتژی های خلاقانه استفاده مجدد، ضایعات را کاهش دهد. این شرکت بیش از 94 درصد زباله های خود را بازیافت می کند. این شرکت تلاش می کند تا جایی که ممکن است از جمله جعبه های مقوایی، درپوش های شیشه ها، مواد اداری و شیشه هایی که در بطری سازی استفاده می شود، بازیافت کند. این کارخانة آبجوسازی همچنین نخاله های دانه های جو و رازک مصرف شده را در یک سیلوی اختصاصی ذخیره می کند و از کشاورزان محلی دعوت می کند که غلات را به صورت رایگان برای تغذیه خوک های خود برداشت کنند.
در ادامه مسیر زنجیره تولید محصولات غذایی، NBB با شرکای خود همکاری می کند تا همان باکتری هایی را که از فاضلاب NBB متان جمع می کند، آنها را به یک ماده غذایی با پروتئین برای ماهی تبدیل کند. NBB همچنین محصولات بازیافتی را در صورت امکان خریداری کرده و کارمندان را به استفاده از حمل و نقل جایگزین برای کاهش آلودگی هوا تشویق می کند. کاهش، استفاده مجدد و بازیافت( سه بخش نظارت بر محیط زیست) در NBB جدی گرفته می شود. شکل 5.1 تلاش های بازیافت نیوبلژیک 2011 را نشان می دهد:
علاوه بر این نیوبلژیک مدتهاست که در تکنیکهای ساختمان سبز شرکت کرده است. با هر توسعه امکانات، این فناوریها را در خود گنجانده و در این راه تحصیلاتی کسب کرده است. در سال 2002 ، NBB توافق کرد که در برنامه آزمایشی طراحی انرژی محیط زیست ساختمانهای موجود (LEED-EB) در شورای رهبری ساختمان سبز ایالات متحده شرکت کند.NBB از لوله های خورشیدی و روشنایی روزانه در سراسر تاسیسات گرفته تا استفاده مجدد از گرما در خانه، به جستجوی روشهای جدید برای بستن حلقه ها و صرفه جویی در منابع می پردازد.
نیوبلژیک، در مقایسه با سایر شرکتهای صنعت، در پایداری انرژی، دستاوردهای چشمگیری داشته است. به عنوان مثال، نیوبلژیک فقط 4.2 گالن آب برای تولید 1 گالن آبجو استفاده می کند و قصد دارد تا سال 2015 این مقدار را به 3.5 گالن کاهش دهد. این شرکت در تلاش است تا یک سیستم حلقه بسته برای کارخانه تصفیه آب فاضلاب خود، که در آن از میکروبها برای تمیز کردن فاضلاب استفاده می شود، ایجاد کند. امروز 100 درصد برق آبجوسازی از طریق انرژیهای تجدیدپذیر تأمین می شود و این شرکت قصد دارد از سال 2008 تا 2018 شدت انرژی خود را 10 درصد کاهش دهد. علی رغم این دستاوردها، نیوبلژیک قصد ندارد تلاشهای پایداری خود را متوقف کند. تا سال 2015 ، این شرکت امیدوار است با استفاده از فرایندهای تولید بهتر ، مقدار آب مورد استفاده برای تهیه آبجو را 10 درصد کاهش دهد و تأثیر کربن خود را 25 درصد در هر بشکه کاهش دهد. برای تشویق به پایداری در سراسر زنجیره تأمین، NBB دستورالعملهای خرید پایدار را تصویب کرد. این دستورالعملها به آنها امکان می دهد تا تأمین کنندگان سازگار با محیط زیست را مشخص کنند و از نزدیک برای ایجاد پایداری در کل زنجیره ارزش با آنها همکاری کنند.
دغدغه های اجتماعی
فراتر از استفاده از فناوریهای سازگار با محیط زیست و نوآوریها، نیوبلژیک تلاش می کند تا جوامع را بهبود بخشد و زندگی مردم را از طریق دادن مشارکتهای بزرگ، حمایت مالی از رویدادها و مشارکتهای بشردوستانه ارتقا بخشد. از بدو تأسیس، NBB بیش از 2.5 میلیون دلار به اهداف بشردوستانه کمک کرده است. به ازای فروش هر بشکه آبجو در سال گذشته، NBB، 1 دلار به اهداف بشردوستانه در مناطق توزیع خود اهدا می کند. کمکهای مالی به نسبت درصد کل فروش آنها بین ایالتها تقسیم می شود. این روش بقای شرکت را تضمین می کند و مقداری از سود را به جوامعی که محصولات NBB را پشتیبانی و خریداری می کنند، بازمی گرداند. NBB همچنین 1 درصد از سود خود را در ازای فروش یک شبکه، به انجمنهای خیرخواهانه اهدا می کند.
تصمیمات بودجه سالانه، توسط کمیته نیکوکاری نیوبلژیک؛ متشکل از کارمندان آبجوسازی، صاحبان، کارمندان، رهبران منطقه و کارگران تولید، گرفته می شود. نیوبلژیک به دنبال سازمانهای غیرانتفاعی است که خلاقیت، تنوع و رویکردی نوآورانه در رسالت و اهداف خود را نشان دهند. کمیته نیکوکاری همچنین به دنبال گروههایی از جامعه است که برای رسیدن به اهدافشان به آنها کمک کند.
علاوه بر این، NBB یک تابلوی اعلانات انجمن را در مرکز خود نصب کرده، به طوریکه مجموعه ای از فعالیتها و پیشنهادات مربوط به جامعه رؤیت می شود. هیأت مدیره به گردشگران و کارمندان این اجازه را می دهد تا روشهای مختلفی را که می تواند در جامعه به آنها کمک کنند مشاهده کنند و به سازمانهای غیر انتفاعی فرصتی می دهد تا نیازهای خود را اعلام کنند. سازمانها می توانند از طریق وب سایت NBB، درخواست کمک مالی کنند. این شرکت با تأکید بر صرفه جویی در مصرف آب، حمل و نقل معقول و حمایت از دوچرخه سواری، کشاورزی پایدار و آموزش زیست محیطی به جوانان، اهداف خود را پیگیری می کند.
NBB ، همچنین با تمرکز ویژه بر ورزشهایی که با نیروی انسانی انجام می شوند و حداقل آسیب به محیط طبیعی را وارد می کنند، برنامه های مختلفی را برگزار می کند. NBB از طریق حمایتهای مالی، رویدادهایی مانند Tour de Fat از سازمانهای غیرانتفاعی مختلف زیست محیطی، اجتماعی و دوچرخه سواری پشتیبانی می کند. در Tour de Fat ، یک شرکت کننده در ازای دریافت دوچرخه و تریلر رفت و آمد NBB ، کلیدهای اتومبیل و وسیله نقلیه خود را تحویل می دهد. سپس از شرکت کننده فیلم برداری می شود تا جهانیان ببینند که چگونه حمل و نقل پایدار را از طریق رانندگی ارتقا می دهد. نیوبلژیک همچنین با سازمانهای غیر انتفاعی برای حمایت از Skinny Dip for Aause شریک است، کمپینی که در آن افراد عریان شنا می کنند، که برای افزایش آگاهی از مسائل مربوط به آب و حفاظت از آن استفاده می شود. در طول یک سال، نیوبلژیک را می توان در 150 تا 200 جشنواره و رویداد در سراسر کشور مشاهده کرد.
موفقیت سازمانی
تلاشهای شرکت آبجو سازی نیوبلژیک در راستای دنبال کردن استانداردهای بالای خود با مشتریان وفادار نتیجه داد. در حقیقت این شرکت به دلیل تقاضای زیاد بازدید، تعداد تورهای ارائه شده در مکانهای خود را گسترش داده است. این شرکت دریافت کننده جوایز متعددی بوده است. جوایز NBB شامل جایزه اخلاق کسب و کار مجلة اخلاق تجارت به دلیل “تعهد به تعالی محیط زیست در هر بخش از فرآیند تولید نوآورانه”، گنجاندن آن در بین 15 کسب و کار کوچک برتر در ژورنال وال استریت و جایزه بهترین شرکت آبجوسازی سال و بهترین تولید کننده در جشنواره آبجو بزرگ آمریکا. نیوبلژیک برای سه آبجو مختلف مدال دریافت کرد:
Abbey Belgian Style Ale ، Blue Paddle Pilsner و La Folie special ale
به گفته دیوید ادگار، مدیر سابق انستیتوی مطالعات تولید آبجو در انجمن تولیدکنندگان آبجو در کلرادو، “آنها با تصمیم گیری هوشمندانه تصویر بسیار مثبتی برای شرکت خود در مصرف آبجو ایجاد کرده اند.” اگرچه برخی از افراد جامعه اعتقاد دارند شرکتی که محصول اصلی آن الکل است نمی تواند از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشد، نیوبلژیک اثبات کرد، کسانی که تصمیم به نوشیدنی های الکلی با مسئولیت شخصی دارند، این شرکت برای کمک به جامعه آنها هر کاری ممکن باشد، انجام می دهد. نیوبلژیک همچنین به دلیل حمایت از هنر آشپزی، مورد قدردانی قرار گرفته است. به عنوان مثال، مهمانی شام آبجو نیوبلژیک را برگزار می کند، که در آن هر پرس از غذا با یک نوشیدنی سرو می شود.
اگرچه نیوبلژیک در ایجاد تصویر کسب و کار با مسئولیت اجتماعی گامهای بلندی برداشته است، اما این امر هنوز پایان نگرفته است. نیوبلژیک باید به طور مداوم مسئولیت های اخلاقی، اجتماعی و زیست محیطی خود را بررسی کند. در سال 2004 ، نیوبلژیک جایزه دستاورد زیست محیطی آژانس حفاظت از محیط زیست را دریافت کرد. این جایزه افتخار و انگیزه ای برای شرکت برای ادامة اهداف مسئولانه اجتماعی آن بود. از این گذشته، هنوز روشهای زیادی برای بهبود NBB به عنوان یک شهروند سازمانی وجود دارد. به عنوان مثال، اگرچه تمام نیروی الکتریکی از منابع تجدید پذیر حاصل می شود، اما نیروگاه هنوز تا حدی با استفاده از گاز طبیعی گرم می شود. همیشه نیاز به گفتگوی عمومی در مورد جلوگیری از سوء مصرف نوشیدنی های الکلی وجود دارد. علاوه بر این، گسترش مداوم برای توزیع محصول، نیاز به طی کردن مسافتهای دورتر دارد که باعث افزایش استفاده از سوختهای فسیلی می شود. برای روشهای مقابله با توزیع محصول به مسافتهای طولانی تر، نیوبلژیک اعلام کرد که برای گسترش ظرفیت NBB ، کارخانه تولید آبجوسازی دوم را در کارولینای شمالی افتتاح خواهد کرد. کارخانه آبجوسازی جدید در سال 2015 افتتاح شد. به طور عملی، این شرکت لیست کارهای پایان ناپذیری دارد. مدیران NBB اذعان می کنند که با افزایش فروش سالانه آن، چالشها برای باقی ماندن در معیار انسانی و اصالت فرهنگی همچنان افزایش می یابد. نحوه رشد جسورانه برند با حفظ احساس فروتنانه آن همیشه یک چالش بوده است. کاهش ضایعات حتی به میزان بیشتر از الان، نیاز به کار بیشتر مدیران و کارمندان دارد و نیاز به یک فرایند مشترک و فداکاری هر دو طرف برای پایداری را ایجاب می کند.
نیوبلژیک با افزایش رقابت با کارخانه های آبجوسازی دستی روبرو گردیده است. در خصوص سهم بازار، از شرکت آبجوی بوستون (سازنده آبجو سام آدامز) و Sierra Nevada عقب است. همانند نیو بلژیک، شرکت آبجو بوستون و Sierra Nevada قصد توسعه دارند. آبجوی بوستون در سال 2012 ، 35 میلیون دلار برای پروژه های کارخانه های تولید آبجو در ماساچوست، پنسیلوانیا و اوهایو اختصاص داد. نیوبلژیک با آبجوسازی های سنتی دست ساز مانند MillerCoor’s New Moon Belgian White رقابت می کند. نیوبلژیک باید دائماً درگیر پایش محیط و تجزیه و تحلیل رقابتی باشد تا در این فضای رقابتی فزاینده باقی بماند.
هر بستة شش تایی آبجوی نیوبلژیک این عبارت را نمایش می دهد: “عشق کار ما در این جعبه است. ما فوق العاده خوش شانس هستیم که می توانیم چیز خوبی تولید کنیم که زندگی مردم را بهتر می کند.” اگرچه جف لبش و کیم جردن از هم جدا شدند و لبش شرکت را ترک کرد تا به کسب و کار دیگری بپردازد، اما بنیانگذاران نیوبلژیک امیدوارند که این بیانیه روح شرکت را تصرف کند. به گفته کارمند دیو کمپ، مسئولیتهای اجتماعی NBB یک مزیت رقابتی به شرکت می دهد، زیرا مصرف کنندگان می خواهند به کالاهایی که خریداری می کنند اعتقاد داشته و احساس خوبی داشته باشند. مهمترین دارایی NBB وجهه آن است( یک برند تجاری که تصویری از کیفیت، مسئولیت و نگرانی برای جامعه است). این شرکت بیشتر از اینکه خودش را یک شرکت آبجوساز معرفی کند، خود را یک سازمان می داند که دغدغه همه سهامداران و ذی نفعان را دارد.
سوالات
خود را محک بزنید! آیا مقاله را به درستی مطالعه کرده اید؟!
-
شرکت تولید آبجو در بلژیک برای حل چه موارد زیست محیطی کار می کند؟ چگونه NBB یک رویکرد استراتژیک برای پرداختن به این مسائل اتخاذ کرده است؟ فکر می کنید چرا این شرکت در قبال پایداری چنین موضع گیری جدی کرده است؟
-
آیا شما موافق هستید که تمرکز نیوبلژیک بر مسئولیت اجتماعی یک مزیت رقابتی مهم برای شرکت ایجاد می کند؟ و چرا؟
-
برخی از اقشار جامعه ادعا می كنند شركتهایی كه مشروبات الكلی و محصولات دخانی می فروشند به دلیل ماهیت محصولات اصلی خود، نمی توانند از نظر اجتماعی مسئولیت اجتماعی داشته باشند. آیا اعتقاد دارید اقدامات و ابتکارات نیوبلژیک نشان دهنده یک شرکت با مسئولیت اجتماعی است و چرا؟
گردآوری: بهار دبیر زاده، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، رشته مدیریت کسب و کار، گرایش بازاریابی
امیدواریم که داستان کسب و کار شرکت آبجوسازی نیوبلژیک (NBB) برای تان مفید و آموزنده بوده باشد. برای این که مطالب به روز دنیای مدیریت را از دست ندهید، حداقل هفتهای سه بار به سایت نوآفرین سر بزنید. خوشحال میشویم نظرات خود در مورد این مقاله را برایمان کامنت کنید.
اگر تمایل دارید مقالهتان را با مشخصات کامل شما (نام، رشته تحصیلی، آدرس سایت و صفحه اینستاگرام و بیوگرافی کوتاه) در سایتمان منتشر کنیم، مقاله خود را (ترجیحا با فرمت Word) به آدرس زیر ایمیل نمایید. پس از بررسی مقاله، در صورت تایید شدن آن توسط تیم نوآفرین، در اولین فرصت مقاله شما در سایت منتشر خواهد شد.
آدرس ایمیل: info@nowafarin.ir
درباره شکوفه شفیع
بعضی ها مدیر به دنیا میآیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار میگیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)
نوشتههای بیشتر از شکوفه شفیع
دیدگاهتان را بنویسید