جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتتولید محتوانمره 20 تولید محتوا با یادگیری درست نویسی

نمره 20 تولید محتوا با یادگیری درست نویسی

17 خرداد 1400
ارسال شده توسط شکوفه شفیع
تولید محتوا
درست نویسی در تولید محتوا

در مقاله قبلی در مورد این صحبت کردیم که چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که درست نویسی چه کمکی به تولید محتوای بهتر می‌کند؟! پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 🙂

هر نويسنده، موجودی دو شخصيتی است. شخصیت اول بازیگوش و آسوده خاطر است. مانند كودكی كه هر آنچه به ذهنش می‌رسد، می­‌نويسد و اعتنایی به قواعد و اصول ندارد. شخصیت دوم سخت‌گیر، ریزبین و منتقد است و اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین خطایی از نگاه تیزبینش دور بماند.

یک نویسنده چه زمانی باید بی‌­پروا و چه زمانی باید سختگیرانه بنویسد؟

ما در این مقاله به این سوال پاسخی مناسب داده ­ایم.

 

چطور درست‌نويسی را در تولید محتوا رعایت کنیم؟

در مرحله ی اول، یک خالق محتوا باید بدون توجه به قواعد و استانداردهای سخت­گیرانه کپی رایتینگ، بتواند آنچه را که در ذهن دارد، بر روی کاغذ بیاورد که اصطلاحا به آن آزادنویسی  گفته می‌شود.

سپس در مرحله ی دوم (بازنویسی) بررسی کند که تا چه حد نوشته­ اش از اصول معمول کپی رایتینگ پیروی میکند و برای ارتباط بهتر با مخاطب و تصویر سازی در ذهن او، چه تغییراتی را باید در متن خود به وجود آورد.

در مرحله ی اول، به صورت ناخودآگاه تمام درونیات و هرآنچه به ذهنتان می رسد را بر روی کاغذ جاری کنید. (هر آن چه دل تنگت می خواهد بنویس!)

اما در مرحله ی دوم، به صورت آگاهانه به دانش و آموخته ­های خود رجوع کرده و سعی کنید نوشته خود را به زیباترین و شیواترین حالت ممکن تبدیل کنید.

مثلا ممکن است در مرحله ی اول، عنوانی طولانی نوشته باشيد كه فعل، فاعل و همه چيز آن ايراد داشته باشد و يا تعداد زيادي كلمه اضافه و بي ربط در آن باشد. جای نگرانی نیست. زیرا در مرحله دوم، با سخت گیری و بازنویسی متن خود، میتوانید تمام این ایرادات را برطرف کنید. اما چگونه؟

شما باید کلمات و عباراتی كه به كارتان نمي آيند يا مناسب نيستند را حذف کرده و مواردي كه مي توانند به انتقال بهتر پيام كمك كنند، به متن اضافه کنید.

البته درک درست این نکته در عمل، چندان آسان نيست. معمولا زمانی که می خواهید محتوایی جدید خلق کنید، از همان ابتدا خود را درگیر جزئیات کرده و می خواهید تک تک کلمات دقیق، تاثیرگذار و خلاقانه باشد که گاهی منجر به دلسردی و ناامیدی خواهد شد و تفکرات منفی به شما هجوم آورده و تصور می کنید که به اندازه ی کافی نویسنده خوب و خلاقی نیستید.

سخت گیری بیش از حد در مرحله آزاد نویسی، خلاقیت و ذوق شما را در نوشتن نابود میکند. برای جلوگیری از وسواس در نوشتن در مرحله ی اول، این جمله طلایی را در ذهن خود حک کنید: “راحت بنويس و سخت بازنويسی كن.”

مقالات مرتبط  محتوای جذاب تری مینویسید، اگر این گروه کلمات را بشناسید

برای شکوفا کردن استعداد و خلاقیت خود در نوشتن، می­توانید برای خود قوانینی بگذارید و ذهن­تان را به چالش بکشید. برای مثال، اگر می­خواهید برای یک محتوا، عنوانی مناسب بنویسید، خود را مجبور کنید 20 الی 30 عنوان مختلف خلق کرده و سپس از بین آن­ها، بهترین و تاثیرگذارترین عنوان را انتخاب کنید.

با این روش، دیگر به اولین ایده­ای که به ذهن­تان می­رسد، رضایت نمی­دهید و برای خودتان حق انتخاب قائل می­شوید. به علاوه، می توانید قدرت تخیل خود را هم به کار بگیرید و تصور کنید که آیا محتوای خلق شده توسط شما قابلیت تبدیل شدن به یک اثر ماندگار و منحصر به فرد را دارد یا خیر.

بين مرحله آزاد نويسی و ویرایش سخت گیرانه، باید فاصله زمانی معقولی (حداقل یک روز) وجود داشته باشد. زیرا اگر بلافاصله بعد از اينكه افکار و ذهنیات خود را بر روی کاغذ جاری کردید، فرآیند بازنویسی را آغاز کنید، نمی‌توانید نگاه نقادانه و دقیقی به متن خود داشته باشید و گمان می­کنید هر آن چه نوشته ­اید کامل و بی نقص است!

کپی رایتینگ حرفه ای

 

چگونه محتوای خود را ویرایش کنیم؟

ممکن است در قدم اول، زمانی که متن خود را بازخوانی می­کنید، متوجه شوید که پر از غلط ­های املایی و نگارشی است و یا اینکه جملات بسیار طولانی یا بیش از حد کوتاه هستند. یکی از مهم­ترین نکاتی که در مرحله بازنویسی باید به آن توجه کنید، مختصرنویسی است. یعنی پیام خود را با استفاده از حداقل کلمات منتقل کنید و از اضافه گویی بپرهیزید.

اما چگونه می توانید کلمات را در دو گروه غیر قابل حذف و قابل حذف قرار دهید؟

هر کلمه و عبارتی که به بهتر منتقل کردن پیام مورد نظرتان به مخاطب و تاثیر گذاری متن کمک می کند و بدون وجود آن کلمه، جمله به نوعی ناقص به نظر می رسد، غیر قابل حذف است. در غیر این صورت، برای جلوگیری از زیاده­ نویسی و حشو، به راحتی می توانید آن کلمه را کنار بگذارید. با به کارگیری ایجاز (کوتاه / مختصر نویسی)، مفهومی کامل از نوشته شما برداشت می شود بدون آن که لازم باشد چیزی از متن حذف شود.

مثال:

  • عنوان کتابی از سوزان اندرسون ( ترجمه: بنیاد فرهنگ زندگی) : “رهایی از غم جدایی”

کلمات استفاده شده در این عنوان مانند رهایی، غم و جدایی همگی وجودشان لازم است و اگر حذف شوند، پیام نویسنده ناقص منتقل می شود.

  • یک پست وبلاگی با عنوان ” راز جوانی فاطمه گودرزی”:

با خواندن این عنوان، اولین چیزی که به ذهن یک نویسنده می­رسد، ایجاز این عبارت است. هیچ واژه ­ای در این عنوان اضافه نیست و کلمه “راز” کنجکاوی مخاطب را بر می­انگیزد. به علاوه، جوان ماندن دغدغه ­ای حیاتی برای عموم مردم است که باعث میشود مخاطب با شور و اشتیاق بیشتری این پست را بخواند.

  • “خداوندا مرا آن ده که آن به”
مقالات مرتبط  با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید

این مصرع از برجسته ­ترین آثار حافظ و متعلق به ادبیات کهن است. درست است که اندکی با زبان امروزی ما متفاوت است، اما به دلیل ایجاز و آهنگین بودن، به راحتی در ذهن می­ماند.

ایجاز و زیبایی متن، به شکل ناخودآگاه بر روی مخاطب تاثیر می­گذارد. زمانی که متنی را می­خوانید و احساس می­کنید دلنشین و زیباست و بیشتر در خاطرتان می ماند، به دلیل ایجاز است.

البته صرفا هر متن کوتاهی، موجز (مختصر و مفید) نیست. ممکن است یک کتاب 1000 صفحه ­ای کماکان موجز باشد. به دلیل اینکه حتی یکی از کلمات این کتاب را نمی­شود حذف کرد و همه چیز به اندازه و در نهایت دقت و تناسب در متن قرار گرفته است. در حالی که ممکن است یک متن 100 کلمه ای، کاملا دچار اضافه ­گویی شده باشد.

 

حشو در نگارش

 به­ عنوان یک خالق محتوای حرفه ­ای، بهتر است از حشو در جملات خود دوری کنید.

به ترکیبات زیر دقت کنید:

  • برتر و اعلی، اقرار و اعتراف، آسان و راحت، سن 30 سالگی، بازنویسی مجدد

وجه مشترک این عبارت­ها، اضافه­ گویی است. یعنی دو کلمه مشابه، پیام یکسانی را منتقل می کنند و وجود یکی از آنها برای فهم مطلب کافی است. معمولا زمانی که می­خواهیم روی چیزی تاکید اضافه کنیم و منظور خود را بی کم و کاست به مخاطب منتقل کنیم، در دام حشو گرفتار می شویم.

 

دلیل این همه تاکید بر روی بحث ایجاز چیست؟

مخاطب امروزی، مخاطب شتابزده ­ای است که مدام در حال جهش از جایی به جای دیگر است و آرام و قرار ندارد. خودتان را مجسم کنید در حالی که وارد اپلیکیشن اینستاگرام شده­ اید. چگونه عمل می­کنید؟ آیا با دقت و حوصله، تک تک پیام­ها، استوری­ها و پست­ها را می­خوانید و راجع به آن­ها نظر می­دهید، و یا نگاهی سطحی به مطالب انداخته و غالبا بی­تفاوت از کنار آنها رد می­شوید؟

برای این­که بتوانید مخاطب کم حوصله و عجول امروزی را با محتوای خود همراه کنید، لازم است از اضافه­ نویسی جدا خودداری کرده و مهارت موجزنویسی را در خود پرورش دهید.

 

جزئی نگاری

از جمله چیزهایی که باعث می­شود نوشته­ های­تان جان تازه­ای گرفته و روی مخاطب تاثیر بگذارند، جزئی­ نگاری است.

اما آیا جزئی­ نگاری و توجه به جزئیات در تضاد با  ایجاز است؟ خیر. به­ شرطی که فقط جزئیاتی را عنوان کنید که به جا و به اندازه هستند.

مقالات مرتبط  چگونه به کمک زیبانویسی محتوای جذاب تولید کنیم؟

جزئی ­نویسی باعث می­شود که متن محسوس­تر و زنده ­تر به نظر برسد. اگر بخواهید محتوایی را که در ذهن دارید، در قالب مفاهیم کلی بیان کنید، مخاطب نمیتواند با متن شما به خوبی ارتباط برقرار کند.

 

چگونه جزئی نگاری را در خود تقویت کنیم؟

با مثال زدن، ملموس و عینی کردن گفته­ های خود و تصویر سازی در ذهن مخاطب.

مثال از کتاب بیگانه نوشته آلبر کامو

“ستاره­ ها روی چهره­ ام بودند، صدایی از بیرون شهر تا سلولم بالا می­آمد، بوی شب و خاک و نمک شقیقه ­هایم را خنک می­کرد. صلح شگفت ­انگیز تابستان خفته مانند مد به درونم می­ریخت.”

شما بدون این که چیزی به جز این متن از کتاب خوانده باشید، دقیقاً می توانید تصویر آن مردی را که داخل سلول خود دراز کشیده و حال و هوای خاصی را تجربه میکند، در ذهن تان تصویر کنید.

پس در بازنویسی تا حد امکان باید قید­ها و صفت­ها را از متن خود کم کرده و بر روی تصویرسازی با کلمات تمرکز کنید.

“ارزش یک تصویر از هزاران جمله بیشتر است”

تبلیغ نویس معروف، جو ویتالی، این جمله را به گونه­ای دیگر بیان می کند:

 “تصویری که شما با کلمات خود در ذهن مخاطب می­سازید، میلیون­ها بار بیشتر از یک عکس تاثیرگذار خواهد بود”

زیرا شما با استفاده از کلمات مناسب، به مخاطب اجازه می­دهید تا تصویری دلخواه از متن شما تصور کند. چه بسا این تصویر ذهنی، از هزاران تصویری که به او نمایش می­دهید برایش دوست­داشتنی ­تر باشد. زیرا آن تصویر، ساخته و پرداخته ذهن خودش است.

برای نوشتن جملاتی که امکان تصویرسازی را بهتر برای مخاطب فراهم کنند، به جای کلمات ذهنی (مانند فداکاری، عشق، قدرت و …) از کلمات عینی (گل، درخت، کتاب و …) استفاده کنید.

 

تمرین

از آنجا که ما سعی در نوشتن مقاله­ های کاربردی داریم، به عنوان تمرین از شما میخواهیم با توجه به نکات موجود در این مقاله، خاطرات، افکار، ایده ­ها، احساسات و اتفاقات روزمره خود را در دفتری یادداشت کنید و تا حد ممکن اصول درست­نویسی را رعایت نمایید. این کار به شما کمک میکند انرژی خود را تخلیه کرده و مهارت نویسندگی خود را بهبود ببخشید.

 

شما چطور؟ فکر می‌کنید به اندازه کافی از اصول درست‌نویسی در تولید محتوای خود پیروی می‌کنید و یا لازم است از این به بعد بیشتر به این موضوع توجه کنید؟! قراره از این به بعد کلی مطالب آموزشی در مورد تولید محتوا تو سایت مون منتشر کنیم. خوشحال میشیم اگر شما هم نظرات ارزشمند خودتون رو با نوآفرین به اشتراک بگذارید.

 

مطالب پیشنهادی

  • esteratezhi mohtava new
    تدوین استراتژی محتوا در 10 قدم
  • زیبانویسی در تولید محتوا
    چگونه به کمک زیبانویسی محتوای جذاب تولید کنیم؟
درباره شکوفه شفیع

بعضی ها مدیر به دنیا می‌آیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار می‌گیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)

نوشته‌های بیشتر از شکوفه شفیع
بعدی چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟ (راهنمای کامل+مثال)
قبلی چگونه به کمک زیبانویسی محتوای جذاب تولید کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • فیلم استیو جابز را ببین و با دنیای خلاقیت و نوآوری آشنا شو
    دانلود فیلم استیو جابز با دوبله فارسی
  • تست شنوایی سنجی پُرسا
    تست شنوایی سنجی پُرسا
  • تولد مستر پُرسا
    مستر پُرسا کیست
  • چشم انداز سازمانی چیست؟ (+ نمونه چشم انداز سازمانی موفق)
    چشم انداز یک کسب و کار
  • پیامدهای منفی هدف نداشتن در زندگی
    پیامدهای منفی هدف نداشتن در زندگی
  • تاثیر باورنکردنی مطالعه و کتابخوانی در کپی رایتینگ (به همراه معرفی کتاب)
    کتابخوانی برای کپی رایترها
  • چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنیم؟
    پیدا کردن هدف
  • تکنیک شش کلاه تفکر چیست؟ (بررسی جامع)
    شش کلاه تفکر
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=2815
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.