هدفگذاری به روش S.M.A.R.T
از این روش برای هدف گذاری های شخصی و یا کاری می توان استفاده نمود. اما چطور؟
S: Specific: مشخص
هدف باید واضح و مشخص و دارای جزئیات کامل باشد. هر چه جزئیات هدف بیشتر باشد رسیدن به آن و تدوین نقشه راه راحت تر می شود.
M: measurable: قابل اندازه گیری
هدف باید ملموس و قابل اندازه گیری باشد، یعنی این که بتوانیم عملکرد خود را بسنجیم و درک کنیم که چقدر به هدف مان نزدیک شده ایم. برای مثال: میخوام 10 کیلو لاغر / چاق کنم و یا درآمدم را 50 درصد افزایش دهم.
A: attainable: قابل دستیابی
هدف باید واقع بینانه و قابل دستیابی باشد. گاهی رویا و هدف را اشتباه می گیریم و همین مسئله باعث عدم تحرک مان می شود.
R: Relevant: مرتبط
هدف باید مطابق علائق و خواسته های ما باشد. به گونه ای که نیاز های اساسی ما را ارضا کند.
T: time-bound: محدود به زمان
هدف باید بازه زمانی مشخصی داشته باشد. برای مثال خریدن خودروی … تا 5 سال آینده. اهداف بلند مدت در قالب اهداف میان مدت و کوتاه مدت اجرا می شوند.
بررسی چند مثال:
Specific: S هدف باید مشخص و معین باشد. (مثلا یه پژو 206)
Measurable: M قابل اندازه گیری باشد. یعنی حتی مختصات آنرا هم بتوان از همین حالا تعیین کرد. (مثلا 206 تیپ 5 مدل 96)
Attainable: A هدف قابل دسترسی و در دسترس باشد. (یک عدد اتومبیل لامبورگینی مدل ۲۰۰۹ در ایران در دسترس نیست ولی یه تویوتا کمری مدل 2018 سفید توایران موجوده)
Relevant: R هدف مطابق با علاقه و خواست ما باشد. (من به اتومبیل سفید بیشتر علاقه دارم، از نوع 206) البته علاقه به مواردی که با خواست ما هم هماهنگه نه اینکه وسایلی را انتخاب کنیم که لازم نداریم. در نقطۀ مقابل، در مواردی که علاقه نداریم اما میدانیم برامون موثر و مفیده ، باید با کسب اطلاعات ایجاد علاقه کنیم.
Time-Bounded: T بازه زمانی مشخص برای رسیدن به هدف را برای خودمون تعیین کنیم. (می خواهم یک اتومبیل 206 مدل 98 تا 6ماه دیگر داشته باشم)– در بازۀ زمانی یک ماه تا حداکثر یک یا دو سال باشد و همچنین کمتر یا بیشتر نباشد. در زمان بندی خیلی دقت کنید و سعی کنید خیلی واقع بینانه شرایط رو بسنجین مثلا در مورد ترک سیگار میگن ما از فردا دیگه سیکار نمی کشیم و خب بعد یک هفته دوباده برمیگردن به جای اولیه ولی اگر به روش درست و اصولی بازه سه ماهه رو در نظر بگیرن با کم کردن تعداد می تونن به هدف ترک سیگار دست برسن.
اگر تمایل دارید مطالب بیشتری در مورد هدف گذاری مطالعه کنید روی کلمه توسعه فردی کلیک کنید.
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم
دیدگاهتان را بنویسید