هر آنچه باید از ارکان تبلیغات بدانید (+ بررسی نمونه های موفق)
شاید تا کنون اصطلاحاتی از قبیل تیزر، تیزینگ، شعار تبلیغاتی، اسلوگان، تگ لاین و جینگل را شنیده باشید اما به درستی ندانید که هر کدام از آنها دقیقا چه هستند و در مدیریت بازاریابی چه کمکی به ما میکنند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه شوید تا تک تک این اصطلاحات مهم بازاریابی را که در واقع ارکان تبلیغات ما هستند، با هم بررسی کنیم.
تیزینگ (تیزر اد) چیست؟
تیزر اد (teaser ad) عبارت خبری و یا وعده ای است که اطلاعات اندکی راجع به تبلیغ اصلی و یا محصول ارائه می کند و اولین گام در برپا کردن یک کمپین تبلیغاتی است. هدف تیزینگ ایجاد حس هیجان و کنجکاوی در مخاطب است. موفقیت یک تیزینگ به گستردگی انتشار آن بستگی دارد. بهتر است از بیشترین فضاهای فیزیکی و مجازی ممکن اعم از شبکه های اجتماعی و بیلبود ها برای نشر تیزینگ استفاده شود. در تیزینگ معمولا از عبارت هایی از این قبیل استفاده می شود:
- به زودی … Coming soon
- در حال بار گذاری Loading
- واقعه ای عظیم در پیش است Ssomething big is coming
- آماده یک تغییر باش Be ready for a change
- انتظار تقریبا به پایان رسیده است The wait is almost over
- بالاخره رسید It’s finally here
- منتظر باش و ببین Wait and see
- دوران جدیدی در حال ظهور است A new era is emerging
- محصول جدیدی در راه است A new product is coming
نمونه تیزینگهای خارجی
همانطور که در نمونههای زیر مشاهده میکنید، تیزینگها کمترین اطلاعات ممکن را به مخاطبن میدهند.
هر خودرویی نیاز به یک شروع تازه دارد.
هی … میتونی یه رازی رو پیش خودت نگه داری؟
اتفاق تازه ای در مدیریت هتل در حال رقم خوردن است. با ما همراه باشید.
ما برای شما یک سوپرایز داریم.
سه روز دیگر مانده است …
از گوشی خود رونمایی کنید. (تیزینگ شرکت سامسونگ)
در تصویر سمت چپ تیزینگ فقط تاریخ ورود به بازار را ذکر کرده است اما نوع محصول و برند آن مشخص است.
نمونه تیزینگهای ایرانی
همانطور که در نمونه های داخلی و خارجی مشاهده کردید، تیزینگ کمترین اطلاعات ممکن را درباره ی محصول، خدمت و تولید کننده می دهد و اصلی ترین هدف آن به یاد ماندنی تر کردن تبلیغ اصلی و برانگیختن کنجکاوی عموم افراد است.
در مرحله ی اجرای کمپین تبلیغاتی، تیزر اد و تبلیغ اصلی (دارای اطلاعات کافی و جزئیات) در کنار هم می آیند. به مثال زیر توجه کنید:
شعار (motto) چیست؟
Motto یا شعار، عبارت کوتاهی است که نشان دهنده عقاید، ارزش ها، باور ها و فرهنگ یک مجموعه است و کاربرد تبلیغاتی ندارد و معمولا طولانی تر از شعار تبلیغاتی است. هدف شعار بیشتر امید و انگیزه دادن به افراد است. مثال:
-
شعار نیروی دریایی: تنها روز آسان دیروز بود.
-
المپیک: سریع تر، بالاتر، قوی تر
-
یک مهندس: اگر کاملا از کار نیفتاده، تعمیرش کن.
-
یک سیاست مدار: صداقت بهترین سیاست دنیا است.
تگ لاین (tagline)
تگ لاین، خلاصه بیانیه ماموریت یک سازمان و معرفی کننده ارزش ها و خدمات یک برند فارغ از محصولات آن است. تگ لاین باید به گونه ای باشد که با شنیدن آن، اسم کمپانی در ذهن تداعی شود. وظیفه اصلی تگ لاین، افزایش آگاهی از برند با کمترین کلمات ممکن است. شعار یک برند مانند دی ان ای و هویت آن است که و سازمان باید به آن متعهد باشد.
بیشتر شرکت های بزرگ، تگ لاین خود را زمانی تدوین می کنند که کمی به شهرت و موفقیت رسیده باشند و از اهداف و استراتژی سازمان خود کاملا آگاه باشند. زیرا تگ لاین تبلیغاتی اصولا تغییر نمی کند. مگر زمانی که بخواهیم بازسازی برند (re-branding) انجام دهیم. معمولا در آگهی های تبلیغاتی و سایت ها، تگ لاین زیر لوگو و اسم سازمان نوشته می شود. مثال:
-
نایک: فقط انجامش بده (just do it)
-
اورآل: چون لایقش هستید (because you are worth it)
-
مک دونالد: عاشقشم / دارم عاشقش میشم (I’m loving it)
-
بنز: مثل هيچ كدام (unlike any other)
-
شركت اپل: متفاوت فكر كنيد (think different)
-
ال جی: زندگی خوبه (life is good)
-
کوکاکولا: (در های) شادی را باز کنید. (open happiness)
-
مک دونالد: انقدر خوبه که انگشت هات رو هم میلیسی!(It’s finger lickin’ good)
-
وال مارت: پول بيشتري ذخيره كنيد، زندگي بهتري داشته باشيد. (save money. Live better)
-
ديزني لند: شادترين جاي دنیا (the happiest place in the world)
-
آديداس: غير ممكن وجود ندارد. (impossible is nothing)
-
همراه اول: هیچ کس تنها نیست
-
تاژ: هميشه كيفيت، هميشه تاژ
-
بيمه دانا: بيمه دانا، مطمئن و توانا
-
مز مز: هم مزه ی هر لحظه
-
ایران خودرو: راه تو را می خواند
-
یخچال فریزر امرسان: زیبا، جادار، مطمئن
در شکل زیر چند نمونه لوگوی معروف به همراه شعار برند آن ها آورده شده است.
شعار تبلیغاتی (slogan)
عنوان / شعار تبلیغاتی و یا slogan عبارت و یا جمله ای بسیار کوتاه و مختصر است که برای معرفی و تبلیغ یک محصول، خدمت و یا برند به کار می رود و باید کوتاه، ساده، جذاب، گیرا، متقاعد کننده، همه جانبه، به یاد ماندنی و حتی الامکان ریتمیک و آهنگین باشد به گونه ای که بر سر زبان ها افتاده و به راحتی نتوان آن را فراموش کرد. هدف از شعار تبلیغاتی جلب توجه مخاطب است.
Slogan بخشی از یک کمپین تبلیغاتی است. برای مثال کمپانی اپل برای اولین بار که می خواست تلفن همراه آیفون خود را به بازار عرضه کند، تصور می کرد این محصول مورد استقبال کسانی قرار می گیرد که به دنبال راه متفاوتی برای زندگی کردن هستند. به همین دلیل شعار تبلیغاتی خود را “این همه چیز را تغییر می دهد” قرار داد. در حالی که تگ لاین اپل “متفاوت بیاندیش” است.
یک شعار تبلیغاتی می تواند با لحن های مختلفی نوشته شود. مانند:
-
خنده دار و سرگرم کننده
-
جدی و رسمی
-
امری و دستوری
-
جزئی و ریز بینانه
-
غم انگیز (دوری از رنج)
در اکثر موارد شعار یا عنوان تبلیغاتی و تگ لاین را با هم اشتباه می گیرند و یا به علت موفقیت و محبوبیت یک شعار تبلیغاتی آن را به جای تگ لاین به کار می برند.
اگر شما قصد راه اندازی یک بیزینس شخصی دارید، نیازی نیست هم تگ لاین و هم شعار تبلیغاتی را به طور جداگانه طراحی کنید. اولویت با تدوین تگ لاین یا شعار برند است. در آینده با توسعه و گسترش کسب و کارتان می توانید برای کمپین های تبلیغاتی مختلف، شعار های مختلفی (slogan) طراحی کنید.
Jingle یا موسیقی تبلیغاتی چیست و چه کاربردی دارد؟
جینگل یک متن تبلیغاتی است که در قالب یک آهنگ نوشته شده است و یا آگهی ای است که موسیقی خاصی است در پس زمینه آن به کار رفته است.
در جینگل هر نوع اطلاعاتی در مورد سازمان و یا محصول از جمله شعار تبلیغاتی، وعده یا قول برند، اطلاعات تماس، آدرس وبسایت، مزیت رقابتی محصول و … می توان ارائه نمود.
از جمله مزایای جینگل می توان به ماندگار تر کردن آگهی در اذهان عمومی، برانگیختن احساسات مخاطب، ایجاد حس و حال نوستالژیک و مفرح تر کردن تبلیغ اشاره کرد. قدرت و تاثیر گذاری یک تبلیغ آهنگین تا حدی است که میتوان آن را در رسانه های صوتی مانند پادکست و رادیو و بدون درگیر کردن حس بینایی به کار برد.
نمونه هایی از معروف ترین جینگل ها:
1) مک دونالد: عاشقشم
2) ایران رادیاتور: پشتم گرمه
3) گلرنگ: سرت رو با چی میشوری؟ با شامپو گلرنگ
نکاتی که در این مقاله مطالعه کردید، همان ارکانی است که برای ساختن تبلیغات به آن نیاز دارید. اگر این مقاله برایتان مفید و کاربردی بوده است حتما نظر خود را برای مان کامنت کنید و این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چنانچه می خواهید مفاهیم و نکات منتشر شده در حوزه بازاریابی در سایت نوآفرین را بخوانید روی مدیریت بازاریابی کلیک کنید.
مطالب پیشنهادی
- چشم انداز سازمانی چیست؟ (+ نمونه چشم انداز سازمانی موفق)
- آمیخته بازاریابی چیست؟ (بررسی مدل save , 4v , 4c , 4p)
- تکنیک شش کلاه تفکر چیست؟ (بررسی جامع)
- بیانیه ماموریت چیست؟ (+ چند نمونه بیانیه ماموریت موفق)
- تحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)
- استارت آپ چیست؟ (+ مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق)
- 5 مرحلۀ راه اندازی کسب و کار اینترنتی، اگر بدانید…
- چگونه یک باشگاه مشتریان موفق راه اندازی کنیم؟
دیدگاهتان را بنویسید