چرا هویت بصری برای هر سازمانی لازم است؟
با ظهور شخصیتهای حقوقی به جای اشخاص حقیقی در عرصه صنعت و تجارت نیاز به طراحی هویت بصری برای سازمانها از عوامل مهم در شکل گیری و نیاز به طراحی هویت بصری است شخصیت حقوقی یا سازمانها نیز برای شناخته شدن موثر و رقابت در صنعت خود نیاز به داشتن یک شخصیت یا هویت بصری دارند و نکته ای که باید در طراحی هویت بصری سازمان توجه کرد این است که سازمان شرکت یا موسسه نمیتواند با سلیقه فردی جهت طراحی هویت بصری پیش رود.
طراحی هویت بصری برای سازمان مانند شیوه لباس پوشیدن اشخاص محدودیت هایی دارد.
یک سازمان حقوقی با طراحی هویت بصری میتواند موقعیت خود را نیز در عرصه رقابت یا بازار کار به صورت ویژه مشخص کند.
چرا هویت بصری موضوعی با اهمیت جهانی است؟
همانطور که گفتیم برند را می توان رابطه بین کسب و کار و مخاطبین تعریف کرد و هویت برند نیز اینگونه توصیف می شود که سازمان از چه لحن، شخصیت، احساس و یا تجربه ای برای ارتباط با مخاطبان بهره می گیرد، بنابراین هویت بصری به عنوان چهره شرکت یا سازمان عمل می کند.
هویت بصری سازمان نقش مهمی در ارائه ی نمایشی از خود به ذینفعان داخلی و خارجی خود ایفا می کند. به طور کلی، هویت بصری سازمان، ارزش ها و اهداف یک سازمان، کسب و کار و ویژگی های آن را بیان می کند که عبارتند از:
- هویت بصری یک سازمان، دید و شناخت کافی از آن سازمان را مهیا می کند چراکه عموم مردم از حضور سازمان در جامعه مطلع می شوندو نام و هسته ی اصلی کاری آن را در زمان صحیح به خاطر آورند و موسسه یا سازمان به یادماندنی تر می شود.
- هویت بصری یک سازمان، آن سازمان را برای ذینفعان خارجی به یک سمبل تبدیل می کند.
- هویت بصری یک سازمان، ساختار آن سازمان و انسجام و همچنین روابط بین بخش ها و واحد های آن را به ذینفعان خارجی نشان می دهد.
- تابع داخلی هویت بصری سازمان مربوط به شناسایی کارمندان با تمام سازمان یا بخشی از سازمان که در آن کار میکنند می باشد.
- اعتماد کارکنان به سازمان بیشتر می شود.
- سازمان برای کسانی که می خواهند به استخدام درآیند، جذاب تر می شود.
با توسعه ناگهانی تجارت و ظهور روز های خدماتی در سطح جهان ابتدا سازمان های بزرگ و به دنبال آن ها شرکت های متوسط و حتی کسب و کارهای کوچک دریافتند که داشتن یک نشانه بر روی محصولات یا خدمات شان باعث میشود که یک هویت شاخص است برای خود ایجاد کنند و در ذهن مشتریان خود ماندگارتر شوند.
چرا هویت بصری برای کسب و کارهای آنلاین حیاتی است؟
ما انسانها %۷۵ ادراکات خود را از طریق بینایی دریافت می کنیم و از شنوایی ۱۳% و کلا باقی حواس روی هم ۱۲% بهره می بریم لذا همه جا به مفهوم هویت بصری برند توجه بیشتری می شود.
اینستاگرام، شبکه اجتماعی جادویی است که کسب و کارهای زیادی در آن فعالیت می کنند. در این شبکه اجتماعی به راحتی می توان عکس و فیلم اشتراک گذاری کرد و شبکه ای بصری می باشد. از آنجا که بیزینس ها و رقبای زیادی در این شبکه فعالیت می کنند لازم است کاری کنیم تا از بقیه متمایز باشیم و مهمتر اینکه در بین رقبا شناخته شویم و برای مخاطبان قابل شناسایی باشیم.
مثلا در همین حوزه کسب و کار اکثر پیج ها به رنگ بنفش و زرد و نارنجی هستند با مطالب مشابه هم…. همان طور که گفتیم %۷۵ افراد بصری هستند و از طریق بینایی اطلاعات اطراف را درک می کنند، پس در دنیای پر زرق و برق امروزی باید با کمک ترسیم درست هویت بصری تمایزی در بین رقبا ایجاد کرد که در ادامه مفصل در مورد عناصر بصری صحبت خواهیم کرد.
کسب و کاری که هویت بصری قوی داشته باشد، در دید عموم شاخص می شود و نیز چهره سازمان به راحتی در یاد مخاطبان و ذی نفعان می ماند.
وقتی هویت بصری طراحی می شود، کسب و کار می تواند آن را به عنوان ارزش افزوده بر سرمایه و دارایی هایش در نظر بگیرد چون در طولانی مدت بر روی برندینگ آن کسب و کار و استارتاپ اثر می گذارد.
اگر به نشانه های تاریخی باستان نشانه های خانواده و خاندان ها و مالکان بزرگ نگاهی بیندازیم بر روی دارایی های سال مثل دام ها نشانههایی مثل داغ کردن دیده می شود و این ها نشانه های بصری اند که برای ایجاد هویت بصری و تشخیص صاحب اموال بوده است. حتی در برخی اقوام نوعی پوشش خاص مثل طلا و جواهر و پارچه های زربافت برای نشان دادن رده خانوادگی شان استفاده می کنند.
برای خواندن مقالات مربوط به طراحی هویت بصری سازمانی، روی لینک زیر کلیک کنید.
چگونه هویت بصری طراحی کنیم
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂
مطالب پیشنهادی
- چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
- موسیقی چه تاثیری در هویت برند بصری دارد؟
- چشم انداز سازمانی چیست؟ (+ نمونه چشم انداز سازمانی موفق)
- 3 نکته مهم در مورد طراحی هویت بصری
- مفهوم اشکال هندسی در طراحی هویت بصری
- چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
- انتخاب رنگ مناسب در طراحی هویت بصری
- هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
دیدگاهتان را بنویسید