جستجو برای:
سبد خرید 0
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
  • Home 7
  • smart navigation
  • suncode visual composer addons
  • آرشیو ویدیوها
  • آموزش
  • استارت آپ
  • اعضا
  • بازگردانی رمز عبور
  • بازنشانی رمز عبور
  • برگه قبل از پاورقی – طرح 1
  • بهبود و توسعه فردی
  • پادکست
  • تحقیقات دانشجویان
  • تسویه حساب
  • تماس با ما
  • تولید محتوا
  • تیکت های من
  • ثبت تیکت
  • ثبت نام
  • ثبت نام
  • جداول قیمت
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • خدمات
  • خروج
  • درباره ما
    • شراره لطفی کارشناس تولید محتوا و سئوی سایت
    • شکوفه شفیع هم بنیانگذار نوآفرین
    • فهیمه رمضانی بنیان گذار نوآفرین- مشاور کسب و کار
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • رویدادها
    • تگ ها
    • ثبت نام های من
    • دسته بندی ها
    • مکان ها
  • سبد خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • علاقمندی ها
  • فراموشی رمز عبور
  • قوانین سایت
  • کاربر
  • معرفی فیلم و کتاب
  • مقالات
    • داستان کارآفرینان
  • نوآفرین مشاور استارتاپ ها و کسب و کارهای سنتی
  • ورود
  • ورود کاربر
  • ویژگی های عمومی دوره
0
نوآفرین
  • نوآفرین
  • مقالات
    • کارآفرینی و استارت آپ
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت استراتژیک
    • مدیریت منابع انسانی
    • بهبود و توسعه فردی
    • داستان کسب و کار
    • تولید محتوا
    • آموزش زبان انگلیسی
    • معرفی فیلم و کتاب
    • داستان کارآفرینان
    • مستر پُرسا
    • تحقیقات دانشجویان
  • پورتفو
  • آرشیو ویدیوها
  • مشاوره
  • نوآفرین TV
  • درباره ما
  • تماس با ما
ثبت نام کنید

وبلاگ

نوآفرینمقالاتتولید محتواچگونه به کمک زیبانویسی محتوای جذاب تولید کنیم؟

چگونه به کمک زیبانویسی محتوای جذاب تولید کنیم؟

19 خرداد 1400
ارسال شده توسط شکوفه شفیع
تولید محتوا
زیبانویسی در تولید محتوا

یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در نوشتار، بحث زیبانویسی است. زیبانویسی به زبان ساده، یعنی پیام مورد نظر را طوری بیان کنیم که به ساده­ ترین و شیوا­ترین روش ممکن بتواند به مخاطب منتقل شود. همه بار انتقال پیام به عهده کلمات است و همانطور که اشاره کردیم کلمات می­توانند تصویر بسازند و حال و هوای ذهنی مخاطب را به طور کامل تغییر دهند.

دقت داشته باشید که زیبانویسی به معنی احساسی نوشتن نیست. در بسیاری از اوقات، متون تبلیغاتی آنقدر احساسی به نگارش درآمده­اند که باعث دل­ آزردگی افراد می­شود؛ در اینجا هدف نویسنده زیبا نوشتن بوده اما در دام احساسات افتاده و کنترل احساسات را از دست داده است.

زیبانویسی یعنی چیدمان صحیح واژه ­ها و عبارت­ها و نه الزاما احساساتی نوشتن!

لازم به یادآوری است که صرف درست بودن یک موضوع نباید باعث شود که ما آن موضوع را در هر جایی به کار ببریم. مثلا همه قواعدی که در اینجا مطرح شد را نمیتوانیم با هم در یک جا به کار ببریم. تفاوت زیادی است بین فردی که با آگاهی به قواعد، در جای مناسب با کمرنگ و پررنگ کردن آنها به جلب رضایت مخاطب می­پردازد با کسی که بدون آگاهی به این قواعد، اقدام به نوشتن می کند.

خیلی از قواعد صرفا جهت آگاهی افراد عنوان می­شوند تا در شرایط لزوم از آنها استفاده شود و یا از آنها عبور شود و امکان اجرای ایده و احساسات در متن را به افراد ببخشد. به عنوان یکی از مباحث مهم در زیبا نویسی باید به موضوع تناسب و مراعات نظیر بپردازیم.

 

تناسب چیست؟

تناسب یعنی سازگاری واژه­ ها. یعنی دقت داشته باشیم که اگر از واژه­ه ایی در یک جمله استفاده میکنیم، این واژه ­ها باید از نظر مفهومی و تصویرسازی، به هم نزدیک باشند. مثلا: قلم، نوشتن، کتاب، دفتر. این­ها کلماتی هستند که در ذهن افراد در یک دسته قرار می­گیرند.

گروه اول تناسب، تناسب آوایی است. یعنی واژه ­هایی که از نظر آوایی به هم نزدیک هستند. مثل: تشنه، دشنه/ فکر، بکر/ باد، یاد/ این واژه­ ها با هم تناسب دارند و دارای وزن یکسانی هستند.

گروه دوم تناسب، واژگانی مثل روز، روشن، خورشید و روشنایی است که یک مفهوم مشخص را در ذهن تداعی میکنند.

 

مزیت استفاده از تناسب

تناسب، باعث آهنگین شدن جمله می­شود و وزن، به نگهداشت جمله در ذهن کمک میکند. این همان دلیلی است که باعث می شود ذهن، اشعار را راحت تر از نثر به حافظه بسپارد.

تناسب کمک دهنده به خلاقیت است. مثلا زمانی که شروع به استفاده از تناسب در یک متن میکنیم، یک گروه واژه را در کنار هم قرار میدهیم که باعث می شود بطور ناخوداگاه، خلاقیت ما شکوفا شود و متن مورد نظر را با کلمات بهتری کامل کنیم.

مزیت بسیار ارزشمند آن در ویرایش مشخص میشود. یعنی زمانی که ما در حین نوشتار از جملات خیلی احساسی به صورت ناخواسته استفاده کرده باشیم، در زمان ویرایش به دلیل هم وزن نبودن با سایر کلمات متن، برجسته خواهند شد و به سادگی قابل تشخیص و تغییر می­شوند. مثلا: کتابی که ذهن شما را آبیاری می کند.

مقالات مرتبط  چطور مانند یک کپی رایتر کتاب بخوانیم؟

این جمله ­ای است که اساسا کلمات آن هیچ تناسبی با هم ندارند و دقیقا از این ویژگی برای پررنگ نمودن تیتر استفاده شده است.

در نهایت اینکه هر کلمه مانند لباسی برای کلمه کناری خود است. اگر اینطور باشد بدون اینکه مخاطب بداند زیباشناسی چیست و یا متوجه استفاده از موضوع زیبا نویسی در متن شما شود، حس خوبی به دست خواهد آورد.

در بحث زیبانویسی علاوه بر اینکه باید بر تک تک واژه ­ها تمرکز کنیم، روی گروه واژه­ ها هم باید تمرکز نماییم، یعنی آیا واژه در جای مناسب و در مفهوم مناسب استفاده شده است و آیا باعث ایجاد یک معنای مناسب در جمله شده است؟

مثلا: “با نگاه تکیده لغزان در پی یافتن جایی برای لختی بار تن از دوش نهادن و از فشار جاذبه گریختن”

شاید فکر کنید که چه تناسبی بین این واژه­ها وجود دارد؟ مثلا تن، دوش / فشار، جاذبه، بار/  گروه کلماتی هستند که در نگاه اول متوجه آنها نخواهیم شد اما دقیقا این همان دلیلی است که باعث زیبا شدن این عبارت شده است.

مثال دیگر: “در تن زن، دیگر فقط زبان میجنبد و چشم و به زحمت سر و دیگر هیچ” در این عبارت تن، سر، زبان، چشم گروه کلمات زیبایی است که انتخاب شده و در ابتدای جمله، استفاده از کلمات تن و زن تناسب آوایی تشکیل داده است.

مثال دیگر: “بذر هر عظمت، کوچک است.”

در این جمله نیز کلمات عظمت و کوچک دارای تناسب واژگانی هستند.

تناسب در بسیاری از اشعار قابل تشخیص است. مثلا :

“مرغیست بی دریچه، درختی است بی هوا            در این سه کنج ماندن و این تنگنای تن”

در این عبارت کلمات تنگنای و تن با هم، دریچه و هوا با هم و مرغ و درخت با هم تناسب واژگانی دارند.

تناسب واژگانی

تا اینجا راجع به نوشتن، زیبانویسی، تناسب و ایجاز موضوعات مختلف حرف زدیم، اما اجرای همه این­ها نیاز به چیزی دارد که به نظر ما باید اولویت اول یک تبلیغ نویس باشد و آن افزایش دامنه واژگان فعال است.

با یک مثال شروع می کنیم:

 برای واژه “نوشتن” چه واژه­های جایگزینی را می‌توانیم انتخاب کنیم؟

مثلا می‌توانیم بگوییم: قلم­فرسایی، نگاشتن و بازی کلامی روی کاغذ.

حتی جالب است مثلاً نویسنده‌ای مانند محمد قائد که بسیار نثر خوبی دارد واژه کیبورد فرسایی را درست کرده است.

هرچقدر دامنه واژگان نویسنده بیشتر می شود، می‌تواند ترکیب­‌های تازه‌ای بسازد و مخاطب به تدریج شیفته همین ترکیب­‌های خلاقانه میشود. حالا یک تبلیغ نویس اگر چنین قدرتی داشته باشد مشخص است که برنده است.

مثلاً برای واژه­ای مثل “تبلیغ” می‌توانیم بگوییم: فروش فکر، صدای محصول یا حضور برند.

مقالات مرتبط  کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟

این­ها واژه­ هایی هستند که همان معنی را منتقل می­کنند اما با احساس و شکل و شمایلی متفاوت.

برایتان مثالی از کتاب ادبیات علیه استبداد را مطرح می‌کنم:

“اقتدار اخلاقی پاسترناک به قدری تابناک است که او وجدان یک روسیه که هتك حرمت شده را نمادین می کند “

ببينيد كه چند واژه تازه دارد، مثلاً می گوید:

تابناک، نمی‌گوید درخشان

یا می‌گوید هتک حرمت شده، نمی‌گوید لگدمال شده

یا می‌گوید نمادین می‌کند، نمی‌گوید نشان می‌دهد یا نمایش می‌دهد.

اینها یکسری واژه­ های تازه­ تر است که بطور ناخودآگاه، زیبایی یک متن را بیشتر می‌کند. واژه­ های جدید، به متن ما خون تازه می­دهد. یک تبلیغ نویس حرفه‌ای و کاربلد نویسنده‌ای است که به اولین واژه ­هایی که به ذهنش می‌رسد رضایت نمی‌دهد. همیشه واژه‌­ها و ترکیب­‌های مختلفی را بررسی می­کند تا ببیند کدام یک بیشترین تاثیر را روی مخاطب می‌گذارد.

به اين مثال توجه کنید:

تا این کتاب تمام نشده است من به طرز شگفت انگیز و جنون آسا انسانی نا آزادم.

مثلاً به جای ناخوشایند، از کلمه جنون آسا استفاده شده است. یا انسانی نا آزادم یک ترکیب خیلی جدید و دلنشین ساخته است.

شاید این مثال­‌های ادبی در خیلی از مواقع به کار یک تبلیغ نویس نیاید، یا وقتی ما به شعر یا متن کهن اشاره می­کنیم ممکن است در نگاه اول بگوییم به زبان عامیانه نیست و درک آن برای مخاطب سخت است.

یک تصور دیگر هم وجود دارد که وقتی از تسلط کلامی و غناي واژگان صحبت مي­شود، همه فکر می­کنند منظور، استفاده از کلمات عجیب و غريبي است که شاید در متن­هاي هزار سال پیش دیده شوند. درحالیکه منظور این نیست.

 ما وقتی سراغ شعر و آثار ادبی می‌رویم، یاد میگیریم که چطور با کلمات بازی کنیم و تسلط­مان را به واژه ­ها بیشتر می‌کنیم. سپس با استفاده از این دانش (يعني تسلط به پايه ها)، با واژگان روزمره و کاربردی، ترکیبات ملموس­تر و جذاب­تري می توانیم بسازیم.

بنابراین یکی از کارهای ما خواندن شاهکارهای اصیل و ادبی است و طرف دیگر کار، آشنایی با زبان عامیانه و روزمره است. از جمله، فرهنگ کوچه كه در مقالات قبلی به آن‌ اشاره شد چقدر مي تواند مفيد و جذاب باشد و يا ضرب المثل ها که چقدر می‌توانند به ما کمک کنند.

حتما برای شما پیش آمده است که وقتی میخواهید یک جمله را مطرح کنید میتوانید با لحن و حال و هوا و حس‌­های مختلفی آن را بیان کنید.

این بحث را در کپی رایتینگ هم داریم و اتفاقا یکی از مباحث خیلی جدی است. بدلیل اینکه کپی رایتینگ، ذاتا یعنی ارتباط برقرار کردن و خیلی مهم است آن چیزی که میخواهید بگویید، با حال و هوای ذهنی مخاطب هماهنگی داشته باشد.

هماهنگی با ذهن مخاطب

 

از چه لحن هایی در تولید محتوا میتوانیم استفاده کنیم؟

از لحن دوستانه، نصیحت‌­گونه، شوخی، هشدار یا بدتر از همه لحن تبلیغاتی میتوان استفاده کرد. این بدترین لحن است که از حال و هوای جمله شما بوی تبلیغات به مشام برسد. اگر خیلی از تبلیغات را زیر و رو کنید، میبینید که متاسفانه بیشتر لحن­ها تبلیغاتی است.

مقالات مرتبط  نکاتی درباره تسلط کلامی که هر کپی رایتری باید بداند

حال یک مثال را پیش ببریم تا ببینیم چطور میتوانیم یک جمله را در لحن­های مختلف بیان کنیم.

مثلا فرض کنید راجع به آموزش زبان انگلیسی میخواهیم یک تبلیغ با لحن­های مختلف بنویسیم و ببینیم که چه حسی را منتقل میکند.

لحن هشدار: تعداد شرکت­هایی که نیاز به افراد دو زبانه دارند، 10 برابر شده است.

سرزنش: اگر زبان نمی­خوانید پس چه کار مهم دیگری میکنید؟

دوستانه: راحت­ترین راه دو برابر شدن درآمدتان، تعهد در یادگیری زبان است.

شوخی: دیگه الان بچه 2 ساله هم زبان انگلیسی بلده، بهتره فرانسه رو یاد بگیری!

تبلیغاتی: دوره آموزش زبان انگلیسی در 5 ماه، فقط در کمتر از 5 ماه زبان انگلیسی را کامل فرا بگیرید.

در پایان این مقاله کاربردی، میتوانید تمرین‌های زیر را انجام دهید تا بصورت عملی زیبانویسی را تجربه کنید.

  • کتاب یا فایل­های صوتی قدیمی با متن فارسی را انتخاب کنید و از روی آن بلند بخوانید.

به لحن، زیبایی، هماهنگی، نگارش و تاثیری که خوانده­ ها و شنیده ­ها، روی شما می­گذارند، مثل محل قرارگیری کروشه ([])، ممیز(/)، ستاره(*)، گیومه («»)، علامت تعجب(!)، نقطه ویرگول(؛)، دونقطه(:)، و همچنین غلط املایی که معنی جمله را تغییر می­دهد، دقت کنید تا ملکه ذهنتان شود.

  • چند متن با موضوع متفاوت، کوتاه و منظم که از قبل خوانده ­اید و با آن راحت ارتباط میگیرید را انتخاب کنید و نکته­ های آنها را در نوشته ­های خود به کار برید.
  • در طول زندگی خود، روزی را که در آن احساس میکنید حرف­های زیادی برای گفتن دارید، با جزئیات و تصاویر ذهنی که از آن رو زبرای خود ساخته ­اید، در دو صفحه بنویسید و بعد از نوشتن، متن را خلاصه، ساده و موثرتر نمایید.

از آنجایی که دو مبحث زیبانویسی و درست نویسی کاملا درهم‌تنیده و مرتبط هستد، توصیه می‌شود حتما مقاله نمره 20 تولید محتوا با یادگیری درست نویسی را هم مطالعه کنید.

 

حالا نوبت شماست! فکر می‌کنید به اندازه کافی از اصول زیبانویسی در تولید محتوای خود پیروی می‌کنید و یا لازم است از این به بعد بیشتر به این موضوع توجه کنید؟! قراره از این به بعد کلی مطالب آموزشی در مورد تولید محتوا تو سایت مون منتشر کنیم. خوشحال میشیم اگر شما هم نظرات ارزشمند خودتون رو با نوآفرین به اشتراک بگذارید.

 

مطالب پیشنهادی

  • کپی رایتینگ چیست
    کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
  • درست نویسی در تولید محتوا
    نمره 20 تولید محتوا با یادگیری درست نویسی
  • عنوان نویسی حرفه ای
    چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟…
  • akhlagh dar mahale kar
    چگونه انگیزه کارمندان خود را افزایش دهیم؟
  • کلمات مفید برای تولید محتوای جذاب
    محتوای جذاب تری مینویسید، اگر این گروه کلمات را بشناسید
  • طراحی هویت بصری سازمان
    چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
  • اصول طراحی لوگو
    چگونه یک لوگوی جذاب طراحی کنیم؟
  • طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی
    کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
درباره شکوفه شفیع

بعضی ها مدیر به دنیا می‌آیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار می‌گیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)

نوشته‌های بیشتر از شکوفه شفیع
بعدی نمره 20 تولید محتوا با یادگیری درست نویسی
قبلی تاثیر باورنکردنی مطالعه و کتابخوانی در کپی رایتینگ (به همراه معرفی کتاب)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:

پربازدیدترین مقالات

  • چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
    طراحی هویت بصری سازمان
  • هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
    هویت بصری سازمان
  • 5 مرحلۀ راه اندازی کسب و کار اینترنتی، اگر بدانید سرتان کلاه نمی‌رود!
    راه اندازی کسب و کار اینترنتی
  • نمره 20 تولید محتوا با یادگیری درست نویسی
    درست نویسی در تولید محتوا
  • مدل پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟ (+ مثال های کاربردی)
    تحلیل پورتر
  • چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟ (راهنمای کامل+مثال)
    عنوان نویسی حرفه ای
  • استارت آپ چیست؟ (+ مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق)
    استارتاپ چیست
  • معرفی 27 ایده پولساز برای راه اندازی کسب و کار‌ اینترنتی
    ایده های پولساز کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین
دسته‌ها
  • آموزش زبان انگلیسی
  • اخلاق کسب و کار
  • بهبود و توسعه فردی
  • پورتفو
  • تحقیقات دانشجویان
  • تولید محتوا
  • داستان کارآفرینان
  • داستان کسب و کار
  • کارآفرینی و استارت آپ
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مستر پُرسا
  • معرفی فیلم و کتاب
  • نوآفرین TV
ویدیو ها

آرشیو ویدیوها

آرشیو ویدیوها نوآفرین
 

لوگو نوآفرین

هدف نوآفرین، ارائه‌ی مشاوره و آموزش کاربردی در حوزه کسب و کار و استارتاپ، مطابق با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران است.

ما هفته‌ای چندین مقاله در مورد مسائل روز دنیای کسب‌وکار در سایت مان منتشر می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر در سایت مان ثبت‌نام کنید.

 

 

  • تهران، اقدسیه، بلوار ارتش، خیابان وزارت امور خارجه، برج صبا
  • 09355369748
  • info@nowafarin.ir
خبرنامه
جدیدترین مقالات
  • با این 4 ترفند محتوایی تاثیرگذار بنویسید
  • شرکت باربری تهران و بین شهری
  • چرا استراتژی برای هر کسب و کاری لازم است؟
  • داستان زندگی محمد فروزانفر و محمد پیروز حمیدی
تمام حقوق برای سایت نوآفرین محفوظ می باشد. 1399
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nowafarin.ir/?p=2817
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

کتاب

[1 دوره]

دوره های من

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.