چگونه یک لوگوی جذاب طراحی کنیم؟
طراحی لوگو اولین گام و سنگ بنای طراحی هویت بصری می باشد. یکی از اولین مواردی که افراد هنگام ورود به یک سایت یا شبکه اجتماعی برند و یا دیدن تبلیغات متوجه آن می شوند، لوگو آن است.
یک لوگو در نقش یک سمبل ساخته شده از متن یا تصاویر است که به ما در شناسایی برند ها کمک می کند. یکی از تصاویری که در مورد هر محصول در ذهن مخاطب شکل میگیرد، لوگوی شرکت است. بنابراین طراحی لوگو باید مطابق با هویت برند شکل بگیرد.
برای اینکه یک نماد لوگوی تاثیر گذاری باشد، باید قواعد زیر در آن رعایت شود
-
به یاد ماندنی باشد
-
سریعا قابل شناسایی باشد
-
حتی در اندازه کوچک هم واضح باشد
-
ذاتا توضیحی باشد، یا خلاصه یا محسوس
لوگوها را می توان در تم های رنگی مختلف ایجاد کرد، می توانند سیاه و سفید، تک رنگ یا چند رنگ باشند. اگرچه بهتر است لوگوی شما دارای نسخه رنگی مشخص و هم نسخه سیاه سفید باشد، از این رو در کاربرد آن در فضاها و رسانه های مختلف به مشکل بر نخواهید خورد.
همانطور که در اطراف خود مشاهده کرده اید، همه لگو ها نماد یا کلمات ندارند. برخی از آن ها از نام کامل شرکت، یک اختصار، نماد و یا ترکیبی از هر دو استفاده می کنند. تشخیص اینکه چه چیزی شرکت را به دقت تعریف میکند ، کلید طراحی لوگو است.
برای مشخص کردن این مفهوم، تصور کنید که لوگوها به مانند افراد معمولی در جامعه هستند. ما ترجیح میدهیم که برای صدا زدن همدیگر از نام ها استفاده کنیم. این روش ساده تر و بهتر از توضیح دادن خودمان و یا دیگران با توضیحات سردرگم کننده است. بطور مثال برای نامیدن علی از توضیح «مردی که همیشه لباس های رنگ روشن می پوشد و موهای بوری دارد» استفاده نمی کنیم.
به همین صورت لوگو ها نیز نمیتوانند توضیح دهند که واقعا شرکت چه کاری را انجام میدهد، بلکه ترجیحا هویت کسب کار را معرفی میکنند و به خاطر سپاری آن را ساده میکنند.
لوگوی شما اولین چیزی است که مشتریان جدید میبینند، لازم است مطمئن شوید که لوگوی شما بهترین نمونه ممکن برای بیزینس شماست البته ما در انتخاب و طراحی لوگو در هنگام شروع کسب و کار از ایده آل گرایی دست برمیداریم چون مبحثی به نام ریبرندینگ در کسب و کار وجود دارد . اگر قصد دارید با نام برند خود، لوگو را طراحی کنید لازم است تا با روانشناسی فونت بیشتر آشنا شوید. برای طراحی لوگو لازم است تا اسم، رنگ و فونت با یکدیگر هماهنگی مناسبی داشته باشند تا بتوانند ارزش و هویت برند را به مخاطب ابلاغ نمایند. این موضوع باعث می شود تا بتوانید خودتان با طراحی لوگو در گام اول کار و کسب تان، در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنید.
اگرچه همۀ انواع لوگو ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر هستند، هر گونه ای از لوگو برای برند شما حس متفاوتی ایجاد میکند. لوگوها نشان دهنده کمپانی شما هستند و باعث می شوند تا برند شما را با ایجاد ارتباطات دائمی میان مشتریان، تثبیت کنند. لوگوی شرکت شما نمادی است که نشان دهنده اهداف، توانایی ها و ارزشهای اصلی شرکت شماست. همینطور یک راهی است تا احساسات را در مشتریانتان برانگیزد و آنها را تحریک کند تا انتخاب های مشخصی مثل خرید محصولاتتان را انجام دهند.
برندهای معروف مانند نایک، کوکاکولا و مک دونالد را در نظر بگیرید، هر کدام از این لوگوها از طرح های ساده، واضح و حداقل رنگ استفاده کرده اند تا یک تصویر بصری که نشان دهنده هر شرکت است را نمایش دهند. مردم سرتاسر جهان این نمادها و شرکت های نمایش دهنده شان را بدون در نظر گرفتن زمینه فرهنگی و زبان مادری شان می شناسند.
در زیر چند مثال از برندهای معروف را با هم بررسی می کنیم:
در مورد لوگوی نایک، حاصل ملاقات بین یک شرکت تاسیساتی و دانشجوی دانشگاه ایالت پورتلند، کارولین دیویدسن، شکل گرفت. او یک لوگوی ساده و مشخص را به عمل آورد که اکنون در سطح جهان شناخته شده است. در واقع، تنها سه درصد جمعیت دنیا با این برند آشنایی ندارند.
برعکس نایک، لوگوی کوکاکولا بیشتر بر روی اسم شرکت متمرکز شده است که با استفاده از طرح امواج و خطوط منحنی قابل شناسایی است. به دلیل ظاهر ساده و ثبات آن از زمان تاسیس شرکت در سال 1886، 94 درصد از مردم لوگوی کوکاکولا را می شناسند.
لوگوی مک دونالد تشکیل شده از حروف، نشان دهنده اسم شرکت بدون نیاز به تلفظ کامل آن می باشد. 92 درصد از مردم این لوگو را می شناسند و این میزان نشان دهنده تاثیر این نوع لوگو را در ایجاد آگاهی از برند نمایان می سازد.
انواع لوگو
لوگوها انواع مختلفی دارند که در این قسمت مقاله به معرفی و شرح معروفترین آنها میپردازیم. پس با نوآفرین همراه باشید:
-
مونوگرام (Monogram)
این نمادها برای شما آشناست؟ IBM، CNN، HP، CIA
اینها حروف آغازین نام چند کسب و کار معروف با نامهای نسبتا طولانی هستند.
هرکدام از آنها جهت اهداف برند سازی به نامهایی مختصر با 2 یا 3 کلمه ای تبدیل شدهاند. بنابراین مونوگرام (علامت تجاری “Letter mark” نیز گفته میشود) برای کسانی که از آنها استفاده میکنند حسی عالی ایجاد میکند تا معرف سازمانهای آنها باشد.
اگر کسبوکار شما نامی طولانی داشته باشد، مونوگرام را در نظر بگیرید. مختصر کردن نام کسب و کار به حروف اول نام شرکت به ساده سازی طراحی میانجامد و به این ترتیب مشتریان برای یادآوری کسبوکار و لوگوی شما زمان کمتری نیاز خواهند داشت.
یک مونوگرام، لوگویی مبتنی بر تایپوگرافی است که شامل چند حرف است که معمولا حروف اول کلماتی است که شکل دهنده نام شرکت میباشند. در مورد استفاده از مونوگرام به عنوان لوگو، همه چیز در ارتباط با سادگی است. استفاده از فقط چند حرف به عنوان علامت تجاری، اثرگذاری بسیاری در بهینه سازی برند شرکتهایی دارد که نام طولانی دارند. برای مثال، چه قدر راحت تر است بگوییم ناسا در مقابل اداره ملی هواشناسی و فضا.
از آنجا که در این لوگو ها تمرکز بر روی حروف اول است و اصل موضوع کسب و کار مشخص نیست، انتخاب فونت بسیار مهم است، زیرا زمانی که بر روی کارت ویزیت نیز چاپ میشود می بایست قابل خواندن باشد. همچنین، اگر کسبوکار شما در حال حاضر شناختهشده نیست باید نام کامل کسبوکار خود را زیر لوگوی خود اضافه کنید تا مردم بدانند که شما در حال حاضر که هستید.
-
لوگوتایپ (نشانه نوشتاری)
همانند مونوگرام، لوگوتایپ نیز لوگویی مبتنی بر فونت است که بر نام یک کسبوکار بهتنهایی تمرکز دارد. لوگوتایپ زمانی که یک شرکت یک نام مختصر و متمایزی دارد، بسیار کاراست. لوگوی گوگل یک نمونه عالی از این دست است. هنگامی که نام برند به خودی خود جذاب و به یاد ماندنی است، در ترکیب با تایپوگرافی عالی، به برندسازی قدرتمندی منجر میشود.
تصمیم گیری در مورد به کارگیری تایپو گرافی مانند مونوگرام مهم است زیرا در این مورد هم تمرکز بر روی نام برند خواهد بود. در به عنوان مثال، شرکتهایی که در صنعت مد و پوشاک فعالیت دارند، تمایل به استفاده از فونتهای ظریف و نازک دارند که احساس تجملاتی را منتقل میکنند، در حالی که سازمان های رسمی یا دولتی تقریبا همیشه به فونتهای سنتی”بولد”، که احساس امنیت میدهند،تمایل دارند.
حتی اگر رنگ و آیکون لوگو با پیام برند شما یکسان باشد اما فونت نامناسبی را برگزینید؛ اعتبار شرکتتان زیرسوال خواهد رفت؛ هر یک از انواع فونت ها احساسات مختلفی را در مخاطب بر می انگیزد به همین دلیل رو انشناسی فونت ها برای طراحی لوگو اسم و هویت برند اهمیت بسیار زیادی دارد.
طراحی لوگوی والت دیزنی را در نظر بگیرید، از یک کودک هفت ساله بخواهید که لوگو را شناسایی کند: آنها دقیقا میدانند که این لوگو متعلق به چه کسب و کاری است. اما اگر از همان کودک بخواهید که حروف فونت اسکریپت را مشاهده کنند، آنگاه با مشکل مواجه میشوند. چگونه یک شرکت مانند دیزنی کاری کرده است که یک کودک هفت ساله قادر به شناسایی چنین فونت اسکریپت پیچیدهای شده است؟
این اتفاق به دلیل یک نظریه روانشناسی به عنوان «اصول طراحی گشتالت» است که میگوید ” مغز تمایل به تمرکز روی قطعه مجزایی از یک طراحی ندارد، بلکه یک فهم کلی را به تمامیت طراحی اعمال میکند”.در واقع مقدار اطلاعاتی که ذهن بشر توانایی پیگیری دارد محدود است و در نتیجه زمانی که مقدار اطلاعات بصری زیاد و پیچیده میشود، ذهن به صورت خودکار آنها را ساده میکند و در این شرایط ذهن اصول گشتالت را به کار میگیرد. با استناد به این اصول، اگرچه هر یک از اجزای یک مجموعه بصری میتوانند معنای واحدی داشته باشند، اما همگی بخشی از یک کل هستند که ذهن در ابتدا آن را درک میکند. این کل مجموعهای از اجزا است که بدانها معنای کامل میبخشد.
بنابراین در مورد لوگوی والت دیزنی، یک کودک هفت ساله در واقع حروف را به تنهایی نمیخواند، بلکه به کل کلمه نگاه کرده و معنی را به طور کامل به لوگو اعمال میکند. فونت ممکن است خوانایی نداشته باشد، اما دارای یک وزن احساسی بوده و یک پیام ناخودآگاه از علاقه و نوستالژی القا میکند. این مقادیر عاطفی، برای هویت بخشی به نام تجاری نسبت به خوانایی بسیار مهم تر هستند.
-
لوگوهای تصویری
لوگوی تصویری (گاهی اوقات نماد برند یا نماد لوگو نامیده میشود) آیکون یا طراحی برپایه گرافیک است.
آیکون لوگوی اپل، پرنده توییتر، سیبل قرمز را در نظر بگیرید. لوگوی هر یک از این شرکتها بسیار نمادین است و هر کدام از این برندها به گونهای گسترش یافتهاند که نشان آنها به تنهایی بلافاصله قابل تشخیص است. نشان یک برند حقیقی تنها یک تصویر است. به همین دلیل، این گونه لوگوها میتواند برای شرکتهای جدید یا افرادی است که هنوز برندسازی نکردهاند، بسیار هوشمندانه باشد. مهمترین نکتهای که هنگام تصمیم در بهکارگیری یک لوگوی تصویری باید در نظر بگیریم، این است که چه تصویری را انتخاب کنیم. این چیزی است که با شرکت شما تا آخر عمر باقی خواهد ماند.
-
لوگوهای انتزاعی
لوگوی انتزاعی یک نوع خاص از لوگو تصویری است، که به جای استفاده از یک تصویر قابل تشخیص مانند سیب یا پرنده، یک شکل هندسی انتزاعی به کار می برند که نشان دهندهی کسبوکار شماست. چند نمونه معروف شامل لوگو BP starburst-y، دایره دو نیم شده Pepsi و برگهای گل Adidas است. لوگوهای انتزاعی مانند همه لوگوهای نمادین واقعا خوب عمل میکنند، زیرا برند شما را به یک تصویر مرتبط میکنند. با این حال، به جای محدود شدن به یک تصویر از سوژهای قابل تشخیص، آرم انتزاعی اجازه میدهد تا شما تصویری خاص و منحصر به فرد برای نمایش هویت برند خود داشته باشید.
مزیت یک لوگوی انتزاعی این است که به صورت نمادین قادر به بیان کاری است که شرکت شما انجام میدهد، بدون تکیه بر مفاهیم فرهنگی یک تصویر خاص. از طریق فرم و رنگ، شما میتوانید معنی و احساسات را در اطراف برند خود گسترش دهید.
به عنوان مثال، فکر کنید که چگونه تیک لوگوی نایک جنبش و آزادی را بیان می کند.
-
لوگو کاراکترها (Mascots)
غالباً رنگارنگ، گاهی اوقات کارتونی و در بیشتر موارد سرگرم کننده؛ لوگو کاراکتر یک راه عالی برای ایجاد سخنگوی برند شما (spokes character) است. لوگو کاراکتر یک شخصیت تصویرسازی شده است که معرف شرکت شماست. آن را به عنوان سفیری برای کسبوکار خود در یاد داشته باشید. نمونه مشهور لوگو کاراکترها شامل مرد Kool-Aid، سرهنگ KFC و آقای Peanut Planter است. لوگو کاراکترها برای شرکت هایی که مایل به ایجاد یک فضای سالم و با جذابیت برای خانواده ها و کودکان میباشند بسیار عالی هستند. لوگو کاراکتر را در مسابقات ورزشی با تحرک بسیار در حال برقراری ارتباط با تماشاگران قابل مشاهده هستند به یاد بیاورید!
-
لوگوهای ترکیبی
در لوگوی ترکیبی تصویر و متن را میتوان در کنار هم جای داد. یک لوگوی ترکیبی از مونوگرام و یا لوگوتایپ با لوگوی تصویری، انتزاعی و یا نمادین، یا لوگو کاراکترها را با هم ادغام کرد و یا در بالای یکدیگر قرار میگیرد. برخی از لوگوهای ترکیبی شناخته شده عبارتند از Doritos، Burger King و Lacoste.
-
تمثال
آخرین نوع عمده لوگوها، لوگوی تمثیلی است. لوگوهای تمثیلی شامل فونت در داخل یک نماد یا آیکون است؛ مدالها، مهرها را در نظر بگیرید. این گونه لوگوها تمایل بر نمایش ظاهری سنتی دارند که میتوانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند.
بنابراین اغلب آنها برای بسیاری از مدارس، سازمانها یا سازمانهای دولتی انتخاب می شوند. شرکتهای فعال در صنعت خودروسازی نیز به استفاده از لوگوهای تمثیلی بسیار علاقمند هستند. در حالی که بسیاری از آنها سبک کلاسیک دارند، برخی از شرکتها به طور موثری در طراحی لوگوی سنت را با نوگرایی مناسب قرن بیست و یکم همراه نمودهاند ، مانند پری دریایی که نماد Starbucks است یا سپر معروف هارلی دیویدسون.
هویت بصری مک دونالد
اولین لوگوی شرکت مک دونالد در سال ۱۹۴۸ توسط موریس و ریچارد مک دونالد طراحی شد. لوگو بعدی مک دونالد توسط جیم شیندلر در سال ۱۹۶۱ میلادی بر اساس طاق های ساختمان رستوران طراحی شد و اولین طرح از لوگو طلایی ماندگار مک دونالد را ارائه نمود.
لوگوی رسمی شرکت مک دونالد در سال ۲۰۰۳ توسط Heye & Partner GmbH طراحی شده است ولی نکته مهم این است همان طور که در عکس تحول تاریخی این برند می بینید، همان طاق های طلایی در آن حفظ شده است؛ پس مک دولاند از سال ۱۹۶۱ به ثبات در برند خود رسیده است و تا امروز آن را حفظ نموده است.
سخن پایانی
نقش هویت برند در طراحی اسم لوگو با انتخاب رنگ، روانشناسی فونت و هر آنچه که لوگو شرکت را به مخاطب معرفی می کند، چشمگیر تر خواهد شد. اگر با روانشناسی فونت بیشتر آشنا شوید، طراحی لوگوی تاثیرگذارتری خواهید داشت.
می توان گفت لوگو ها برای بیان یک هویت استفاده میشوند اما توضیحی درباره اساس هویت را ارائه نمیکنند. به زبان ساده و خلاصه، آنگونه که صاحبان لوگو رفتار میکنند، بسیار مهمتر از آن چیزی است که در لوگو نمایش داده شده است.
برای خواندن مقالات مربوط به طراحی هویت بصری سازمانی، روی لینک زیر کلیک کنید.
چگونه هویت بصری طراحی کنیم
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂
مطالب پیشنهادی
- چگونه یک باشگاه مشتریان موفق راه اندازی کنیم؟
- چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟…
- چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنیم؟
- 3 نکته مهم در مورد طراحی هویت بصری
- چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
- کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
- طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟
- کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
دیدگاهتان را بنویسید