تست شخصیت شناسی MBTI
سالانه ۲٫۵ میلیون نفر تست شخصیت شناسی MBTI را برای آشنایی با تیپ شخصیتی خود، تمایلات کاری، نوع برقراری ارتباط در محل کار و انتخاب شغل مناسب انجام میدهند. طبق تحقیقات انجام شده، محبوبیت این تست به اندازهای است که از ۱۰۰ شرکت برتر آمریکایی، ۸۹ شرکت در آزمونهای استخدامی خود از تست MBTI استفاده میکنند.
آزمون MBTI که با عنوان آزمون شخصیت شناسی مایرز-بریگز نیز شناخته میشود، دارای ۴ بُعد اصلی است که از ترکیب این ابعاد، ۱۶ تیپ شخصیتی شکل میگیرد؛ هر فرد به یکی از این تیپها تعلق دارد و بر اساس آن علایق، استعدادها، خصوصیات رفتاری و تواناییهایش متفاوت است.
برای شرکت در تست شخصیت شناسی MBTI روی لینک زیر کلیک کنید:
4 قطب اصلی تست MBTI کدامند؟
1 -برونگرایي (E) – درونگرایی (I)
هر فرد در برخی اوقات حسی و در برخی اوقات شهودی است. این بعد از تیپ شخصیتی مربوط به مکانیسم ترجیحی افراد در نوع اطلاعاتی است که دریافت می کنند و به کدام نوع اطلاعات، بیشتر اعتماد دارند. از آنجا که اطلاعات مبنای تصمیمات انسان است، برخی این بعد از شخصیت را مهمترین بخش می دانند. در واقع این ترجیح می تواند جهان بینی انسان را نیز نشان دهد.
البته از نظر بسیاری از افراد تشخیص حسی یا شهودی بودن، نسبت به سه ترجیح دیگر سخت تر است. ضمنا در حالیکه نسبت سه ترجیح دیگر (درونگرا/برونگرا)، (فکری/احساسی)، (داوری کننده/ملاحظه کننده) در جامعه تقریبا ۵۰/۵۰ است، اما ۷۰ درصد جامعه حسی هستند و ۳۰ درصد باقیمانده شهودی هستند.
2 -احساس کردن (S) – کشف کردن (N)
این مقیاس شامل بررسی چگونگی جمع آوری اطلاعات از دنیای اطراف خود است. درست مثل برونگرایی و درونگرایی ، همه افراد بسته به موقعیت ، مدتی را صرف حس کردن و کشف کردن می کنند. براساس MBTI ، مردم تمایل دارند در یک ویژگی غالب باشند. افرادی که احساس کردن را ترجیح می دهند توجه زیادی به واقعیت دارند ، به ویژه به آنچه که می توانند از حواس خود بیاموزند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه کار های دستی لذت ببرند. کسانی که کشف کردن (شهود) را ترجیح می دهند بیشتر به مواردی مانند الگو ها و نشانه گذاری ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره احتمالات ، تصور کردن درباره ی آینده و نظریه های انتزاعی لذت می برند.
3 – تفکر (T) – حس درونی (F)
این مقیاس به نحوه تصمیم گیری افراد بر اساس اطلاعاتی که از حواس عملکردی یا کشفیاتشان جمع آوری می شود ، متمرکز شده است. افرادی که تفکر را ترجیح می دهند بیشتر بر واقعیت ها و داده های عینی تأکید می کنند. آنها هنگام سنجش و ارزیابی یک تصمیم ، ثابت قدم ، منطقی و بدون تعصب و جهت گیری هستند. کسانی که حس درونی را ترجیح می دهند ، هنگام رسیدن به نتیجه به احتمال زیاد مردم و احساسات را در نظر می گیرند.
4 – قضاوت (J) – ادراک (P)
مقیاس نهایی شامل نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که به قضاوت تکیه می کنند ، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. افرادی که به ادراک تمایل دارند ، گشوده تر ، انعطاف پذیر تر و سازگار تر هستند. این دو گرایش با مقیاسهای دیگر در تعامل است. به یاد داشته باشید ، همه مردم حداقل مدتی را صرف برونگرایی می کنند. مقیاس ادراک- قضاوت به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا در هنگام گرفتن اطلاعات جدید (احساس کردن و کشف کردن) ، یا هنگام تصمیم گیری (تفکر و حس درونی) برونگرا هستید یا نه..
16 – مولفه تست MBTI کدامند؟
تست MBTI با توجه به 8 مولفه خود و ترکیب آن ها کدهای چهار حرفی شخصیتی را می سازد که نتیجه آن 16 تیپ شخصیتی است. هریک از این تیپ های شخصیتی ویژگی های خاص خود را دارند که باعث می شود به گونه متفاوتی از دیگر تیپ ها رفتار نمایند.
گروه 1- مشهور به رئیس خانواده
این گروه مشهور به رئیس خانواده هستند که اعتماد خود را بر اقتدار و اعتقاد به نظام سلسله مراتبی نشان می دهند. آنها استعداد ذاتی برای رعایت روش ها، پروتکل ها و قوانینی دارند که به نظم امور کمک می کند. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:
- ISTJ
- ISFJ
- ESTJ
- ESFJ
گروه 2- مشهور به عالمان
این افراد پراگماتیست هستند و به افرادی گفته می شود که بیش از هر چیز به منطق اعتماد دارند. به همین دلیل، آنها به طور طبیعی با شک به پدیده ها نگاه می کنند. آنها نیاز اصلی به تسلط بر مفاهیم، شایستگی و دانش دارند. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:
- INTJ
- INTP
- ENTP
- ENTJ
گروه 3- مشهور به درونگرای قاطع
این افراد که درونگرایان قاطع می باشند به نظر انعطاف ناپذیرند و در برابر تغییر مقاوم اند. آن ها به دلیل ماهیت پایدارشان قاطعانه با مسائل برخورد کرده و شاید به سختی بتوان تصمیم هایی که بر اساس قواعد خود می گیرند را تغییر داد. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:
- ISTJ
- ISFJ
- INFJ
- INTJ
گروه 4- مشهور به درونگرای سازگار
این افراد درونگرا بوده و از انعطاف پذیری خوبی برخوردارند. آن ها فقط در موضوعات مهم قاطع هستند. آن ها انعطاف پذیری خود را از ماهیت ادراکی بودن خود می گیرند. ادراکی بودن باعث می شود تا آن ها بتوانند با دیگران به خوبی سازگار شوند. این دسته شامل تیپ های زیر می شوند:
- ISTP
- ISFP
- INFP
- INTP
کاربردها و مزایای آزمون تیپ شناسی MBTI
- بهبود مهارتهای ارتباطی.
- ایجاد روابط پایدار و منسجم.
- شناسایی نقاط قوت منحصر به فرد و توسعه آنها.
- شناسایی نقاط ضعف و رفع آنها.
- تدوین برنامههای توسعه شخصی.
- پرهیز از درگیری و رفع کدورتها.
- افزایش هوش هیجانی.
- شناسایی شکافهای موجود در تیمهای کاری.
- ارائه بازخورد موثر با توجه به شناختی که از افراد به دست آوردهاید.
- انتخاب شغل مناسب.
- تدوین برنامهریزی مسیر شغلی؛ MBTI به عنوان یک آزمون شخصیت شناسی به شما کمک میکند که با علایق و مهارتهایتان بیشتر آشنا شوید و برنامهریزی مسیر شغلی بهتری داشته باشید.
- یکی از مهارتهای رهبر، مدیر یا متخصص منابع انسانی، باید خودآگاهی و شناخت دیگران برای چگونگی انتخاب افراد متناسب با موقعیتهای شغلی باشد. تست شخصیت شناسی این فرصت را فراهم میکند که خودآگاهی مدیران منابع انسانی افزایش یابد و شناخت بهتری نسبت به کارجویان پیدا کنند و از آنها در جایگاههای شغلی مناسب استفاده کنند.
کاربرد تست MBTI در شخصیت شناسی
تست شخصیت شخصیت شناسیMBTI در مشاوره های ازدواج مشاورههای شغلی منابع انسانی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در چند سال اخیر رویکردهای استفاده از این تست در استخدام کاهش یافته و بیشتر در حوزه نگهداشت نیرو و تیم سازی از تست mbti استفاده می شود به هر حال اين تست یکی از شناختهشدهترین تست های شخصیت شناسی است که افراد میتوانند از آن برای خودشناسی نیز استفاده کنند. میتوان با بکارگیری نتیجه چندین تست روانشناسی معتبر در کنار یکدیگر پاسخ های ناشی از رویکرد نادرست در پاسخ دادن به گزینه ها از جمله من ایدهآل یا من گذشته را کشف و به شناخت واقعی نزدیکتر شد. توانایی شناخت من واقعی، تیپ شخصیتی و مشرب فرد مقابل در مذاکرات کارهای تیمی و توسعه روابط فردی و بین فردی در حوزه کسب و کار تحول شگرفی ایجاد خواهد نمود. در محیط سازمانی یکی از عوامل اثرگذار بر روی عملکرد فردی و سازمانی شخصیت فرد است. آزمون(MBTI) یکی از بهترین مدلهای مبتنی بر شخصیت است که با بهرهمندی از آن، میتوانیم انتخاب بهتری در بدو استخدام یا ارتقای کارکنان داشته باشیم. 89 شرکت از 100 شرکت برتر فورچون از تست MBTI برای تشخیص تیپولوژی کارکنان خود استفاده میکنند. یکی از ابزارهای بررسی، سنجش و شناسایی متقاضیان استخدام یا افرادی که به دنبال شناخت شخصیت آنها هستیم، آزمونهای روانشناختی MBTI است.
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم
دیدگاهتان را بنویسید