ضرورت شناخت و مقابله با مسائل اخلاق کسب و کار
در مقاله معرفی شرکت خرده فروشی Dun and Ready دیدیم که چگونه تصمیمات اخلاقی نادرست میتواند آینده یک شرکت بزرگ را نابود کند. در این مقاله میخواهیم به موضوع اهمیت و ضرورت اخلاق کسبوکار بپردازیم.
توانایی شناخت و مقابله با مسائل پیچیده اخلاق کسبوکار، در شرکتهای قرن بیست و یکم به یک اولویت قابلتوجه تبدیل شده است. در سالهای اخیر، چندین رسوایی عمومی، منجر به خشم مردم در مورد فریب و کلاهبرداری در کسبوکارها شده و تقاضا برای بهبود اخلاق در کسبوکار و مسئولیت شرکتها نیز بیشتر شده است.
تبلیغات و مباحثه پیرامون فسادهای قانونی و اخلاقی بزرگ در تعدادی از شرکتهای معروف، ضرورت استفاده ار استاندارهای اخلاقی را در کلیه تصمیمات تجاری برجستهتر میکند.
مسائل اخلاقی تجاری بسیار مشهود، نگرش مردم نسبت به کسبوکار را تحت تأثیر قرار داده و اعتماد را از بین میبرد. تصمیمات اخلاقی برای کسانی که در سازمانها کار میکنند، بخشی از زندگی روزمره آنها است.
اخلاق، بخشی از تصمیمگیری در تمام سطوح کار و مدیریت است. اخلاق کسبوکار فقط یک مسئله شخصی منفرد نیست. استانداردها، قوانین و ارتباطات غیررسمی، برای انجام رفتارهای مسئولانه در سازمان گنجانده شده است. این بدان معنی است که رفتار اخلاقی یا غیراخلاقی، در حیطه مسئولیت هرکسی است که در یک محیط سازمانی کار میکند.
اتخاذ تصمیمات اخلاقی مناسب، به اندازه تسلط بر تصمیمات مدیریتی، بازاریابی، مالی و حسابداری برای موفقیت در کسبوکار مهم است. آموزشوپرورش و آموزش عالی بر زمینههای عملکردی و عملی کسبوکار تأکید دارد و اینطور تصور میشود که رعایت اصول اخلاقی کسبوکار بهراحتی و بهخودیخود و یا با تلاش کم انجام میشود. اما دقیقاً عکس این قضیه صادق است.
رفتار اخلاقی مستلزم درک و شناسایی موضوعات، زمینههای خطر و رویکردهای انتخاب در یک محیط سازمانی است. از طرف دیگر، اگر افراد نتوانند مسائل اخلاقی را شناسایی کنند، ممکن است غیراخلاقی عمل کنند.
نابینایی اخلاقی ناشی از افرادی است که قادر به درک ماهیت و پیچیدگی تصمیمات خود نیستند. برخی از رویکردهای اخلاق کسبوکار فقط به پیشینه اخلاقی افراد و پیامدهای اجتماعی تصمیمات نگاه میکنند. این روش نمیتواند در محیط پیچیده سازمانی موفق عمل کند. در مقابل، رویکرد مورد نظر ما مدیریتی است و شامل تصمیماتی است که در دنیای واقعی میگیریم و بر سازمان و سهامداران تأثیر میگذارد.
مقالات اخلاق کسب و کار در سایت نوآفرین به شما کمک میکند تا درک بهتری از نحوه عملکرد اخلاق در دنیای کسبوکار داشته باشید.
یادگیری نحوه تصمیمگیری در محیط داخلی سازمان، برای دستیابی به اهداف و پیشرفت شغلی بسیار مهم است. تصمیمات در کسبوکار روی سهامداران، کارمندان و نیروی انسانی، مشتریان شرکت، تأمینکنندگان و جامعه تأثیراتی دارد.
تصمیمات اخلاقی باید این ذینفعان را در نظر بگیرد، زیرا رفتارهای غیراخلاقی میتواند بر کل جامعه تأثیر منفی بگذارد. رویکرد ما بر عواقب عملی تصمیمات و نتایج مثبتی متمرکز است که میتوانند به موفقیت در کسبوکار و بهطورکلی جامعه کمک کنند.
اخلاق کسب و کار به چه مسائلی پاسخ میدهد؟
رشته اخلاق کسبوکار با سؤالاتی در مورد اینکه آیا رفتارهای خاص و عملکردهای تجاری قابلقبول است یا خیر، سروکار دارد. بهعنوان مثال:
- آیا یک فروشنده باید در ارائه محصول به مشتری، حقایق مربوط به سابقه ضعف ایمنی آن محصول را حذف کند؟
- آیا حسابداران باید بیدقتیهایی را که در حسابرسی مشتری پیدا کردهاند گزارش دهند، زیرا میدانند شرکت حسابرسی به دلیل انجام این کار توسط مشتری اخراج میشود؟
- آیا یک تولیدکننده لاستیک اتومبیل باید عمداً نگرانیهای ایمنی را پنهان کند تا از زیاد شدن مرجوعی تایرها جلوگیری کند؟
فارغ از قانونی بودن این مسائل، دیگران مطمئناً اقدامات انجام شده توسط ما را از نظر درست یا غلط، اخلاقی با غیراخلاقی بودن قضاوت خواهند کرد. از نظر ماهیت، حوزه اخلاق کسبوکار بحثبرانگیز است و هیچ رویه پذیرفته شده جهانی برای حل معضلات آن وجود ندارد.
رسوایی تقلب دانشجویان در دانشگاه هاروارد، موضوعی است که برخی آن را یک بحران اخلاقی میدانند. جریان از این قرار بود که در یک ترم تقریباً نیمی از دانشجویان هاروارد، علیرغم راهنماییها و هشدار استاد، برخی از دانشجویان به تقلب متهم شدند، چون پاسخهای آنها مشابه یا دقیقا یکسان بود! از آنجا که این دانشجویان، رهبران کسبوکار فردا هستند، دیدن اینکه آنها در چنین دانشگاه معتبری رفتار غیراخلاقی دارند، ناراحتکننده است. علاوه بر دانشجویان، تقلب در بین اساتید نیز به طور گستردهای دیده میشود. رسوایی به خاطر تقلب کردن، در جامعه دانشگاهی بسیار رایج است.
تقویم محتوایی مقالات دسته اخلاق کسب و کار در نوآفرین
قبل از شروع انتشار بقیه مقالات اخلاق کسب و کار در سایت نوآفرین، مهم است که فلسفه و هدف خود را از انتشار این مقالات بیان کنیم. اول اینکه، ما نمیخواهیم با گفتن اینکه چه چیزی در یک شرایط خاص درست است یا غلط، توصیه اخلاقی کنیم، اگرچه ما راهنمای اخلاقی لازم برای رفتار کاری مناسب را در سایت خود ارائه میدهیم.
دوم، اگرچه ما مروری بر فرآیندهای تصمیمگیری گروهی و فردی داریم، اما هیچ یک از فلسفهها یا فرایندها را بهعنوان بهترین یا اخلاقیترین آنها تجویز نمیکنیم. بااینوجود، ما نمونههای بسیاری از تصمیمگیری اخلاقی موفق را ارائه خواهیم کرد.
سوم، این مقالات بهخودیخود، باعث نمیشود شما اخلاق حرفهای و کاری بهتری داشته باشید و به شما نمیگوید که چگونه رفتار اخلاقی دیگران را قضاوت کنید. بلکه هدف این مقالات کمک به شما در درک، استفاده و بهبود ارزشها و اعتقادات فعلی خود هنگام تصمیمگیری در زمینه کسبوکار است تا در نهایت بهتر بتوانید به تأثیرات این تصمیمات بر کسبوکار و جامعه فکر کنید.
علاوه بر این، این مقالات به شما کمک میکند بفهمید، کسبوکارها برای بهبود رفتار اخلاقی خود چه کارهایی میکنند. هدف ما کمک به شما در یادگیری، شناخت و حل مسائل اخلاقی در سازمانهای تجاری است.
بهعنوان یک مدیر، شما مسئول تصمیمات و رفتار اخلاقی کارکنانی هستید که بر آنها نظارت دارید. به همین دلیل ما مقالاتی درباره رهبری اخلاقی منتشر خواهیم کرد. مقالات اخلاق کسبوکار متمرکز بر چگونگی تصمیمگیریهای اخلاقی سازمانی و راههایی است که شرکتها میتوانند رفتار اخلاقی خود را بهبود بخشند.
این فرایند پیچیدهتر از آن است که فکر میکنید. افرادی که معتقدند، میدانند چگونه تصمیم درستی بگیرند، معمولاً پس از کسب اطلاعات در مورد پیچیدگی تصمیمگیری اخلاقی، در مورد مهارت تصمیمگیری خود با عدم اطمینان بیشتری مواجه میشوند. این یک اتفاق عادی است و مقالات ما به شما کمک میکند ارزشهای اخلاقی خود و دیگران را ارزیابی کنید.
در مقالات آتی، ابتدا تعریفی از اصول اخلاقی کسبوکار ارائه میدهیم و توضیح میدهیم که چرا این موضوع به یک امر مهم در آموزش کسبوکار تبدیل شده است. ما همچنین بحث میکنیم که چرا مطالعه اخلاق در کسبوکار میتواند مفید باشد و ….
بنابراین توصیه میشود هر روز به سایت نوآفرین سر بزنید تا از این مقالات مفید نهایت استفاده را ببرید.
سپاسگزاریم 🙂
درباره شکوفه شفیع
بعضی ها مدیر به دنیا میآیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار میگیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)
نوشتههای بیشتر از شکوفه شفیع
دیدگاهتان را بنویسید