مفهوم اشکال هندسی در طراحی هویت بصری
زمانی که بحث اشکال هندسی می شود همه به یاد مربع، مستطیل، مثلث، لوزی، بیضی و… میافتند که در دوره دبستان با آنها آشنا شدهایم. به همین خاطر برای بسیاری از افراد این اشکال شناخته شده هستند. در هنگام رسم اشکال هندسی خطوط صافی به کار میروند که اگر این خطوط به صورت زاویهدار باشند، از لحاظ روانشناسی نظم و یکپارچگی را القا میکند و اگر هیچ زاویهای به کار نرود و حاشیههای نرمی در آنها به نمایش درآیند، نشاندهنده ارتباط منعطف و همهگیر در جامعه است. طراحانی که میخواهند طراحی لوگو را به روشی ساده ولی تاثیرگذار انجام دهند، باید از اشکال هندسی در طراحی هویت بصری و لوگو استفاده کنند.
در ادامه به بررسی مهمترین اشکال هندسی و کاربرد آنها در طراحی هویت بصری برند میپردازیم:
اشکال هندسی لبه گرد
شکلهایی که لبههای گرد و نرم دارند احساس نزدیکی بیشتری در افراد ایجاد میکنند و حس انعطاف پذیری، صلح و تنوع را القا می کنند.
اشکال هندسی لبه تیز
اشکالی که دارای لبههای تیز و برنده هستند اقتدار برند تجاری را نشان می دهند. این اشکال در طراحی لوگو های رسمی و جدی سهم بسزایی دارد. با توجه به این طراحان باید توجه ویژه ای به اشکال هندسی در طراحی لوگو داشته باشند تا مخاطبان بتوانند حتی با عمیق ترین مفاهیم در لوگو ارتباط برقرار کنند.
اشکال طبیعی و ارگانیک
این اشکال از طبیعت پیرامون الهام گرفته شده اند و هیچ قانون خاصی در آن مشاهده نمی شود، که همواره احساس آرامش و راحتی را به مخاطب انتقال می دهند. شکل و ساختار برگ، سنگ، گل و ابرها که جزئی از عناصر طبیعی هستند، می تواند در طراحی لوگو و طراحی تم در شبکه های مجازی کاربرد های بسیاری داشته باشد. این طرح ها در برخی مواقع به طور کامل از طبیعت استفاده شده اند و گاها از افکار و ایده های یک طراح خلاق ایجاد می شوند. شکل های هندسی طبیعی به دلیل ارتباط گرفتن سریع آن با مخاطب، همواره مورد توجه کسب و کارهای بزرگ دنیا مانند طراح لوگوی شرکت اپل بوده است.
اشکال انتزاعی
شاید در مواردی لوگوهایی را دیده باشید که نه از اشکال هندسی تبعیت می کنند و نه از طبیعت الهام گرفته اند. به این ها اشکال انتزاعی می گویند که بیشتر آن ها ساده و قابل درک هستند ولی نمونه های واقعی از آن ها در محیط اطراف نمیبینید. در برخی موارد این اشکال مفهوم خاصی را مرتبط با نام برند و یک کسب و کار را درون خود مستتر میکنند و گاها به تنهایی برای معرفی یک برند در ظاهری کاملاً متفاوت و با شکلی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
اشکال چهارگوش
مربع و مستطیل به لحاظ روانشناسی نشانه ثبات و نظم هستند. همه طراحان اعتقاد دارند که استفاده از مستطیل در طراحی لوگو نشان از سادگی طرح دارد. در اشکال هندسی نقش مستطیل از بقیه پر رنگ تر است. می توان گفت این شکل ها در ذهن مخاطب اطمینان و ثبات را به خاطر می آورند. مربع و مستطیل با داشتن زوایای 90 درجه و قوانین ساده ریاضی دید اشتباهی را در ذهن طراحان تازه کار به وجود می آورد که استفاده از این اشکال خسته کننده و قدیمی است. طراحان باسابقه می دانند که اگرچه این اشکال نمی توانند قوانین شگفت انگیز داشته باشند ولی قابلیت انطباق زیاد آن ها با سایر شکل های هندسی باعث می شود که نتوانند به راحتی از آن ها چشم پوشی کنند.
گاها طرحی که از ترکیب دو یا چند مربع و مستطیل تشکیل میشود بسیار پیچیده به نظر می رسد، البته این می تواند ذهن مخاطب را به چالش بکشد. این چالش موجب می شود که توجه مخاطبان به محصول جلب شود، و به همین خاطر است که بسیاری از طراحان در عمده طرح هایشان از مربع و مستطیل استفاده می کنند.
مفهوم مثلث
مثلث به دلیل داشتن زوایای مختلف همانند مربع و مستطیل نشان از نظم و هماهنگی دارد. مصادیق مثلث های هندسی با طبعیت ارتباط دارند. مثلث متساوی اضلاع با زمین، مثلث مختلف الاضلاع با هوا، مثلث متساوی الساقین با آتش و مثلث قائم الزاویه با آب در ارتباط معنایی قرار دارند. با اطلاع از این موضوع باید متناسب با مفهمومی که می خواهید به مشتریان بیان کنید مثلث ها را انتخاب کنید. جالب است بدانید که مثلث متساوی الساقین که اعدای خاصی در این مثلث وجود دارد برای رومیان و یونانی ها مهم هستند و با توجه به این اعداد معماری ساختمان ها و بناهای عظیم را انجام می دهند. اگر می خواهید همانند این معماران ماهر کاری منحصر به فرد طراحی کنید می توانید در طراحی از مثلث مساوی الساقین استفاده کنید.
طراحی لوگو با دایره
دایره مفهوم ابدیت و بی نهایت را منتقل میکند. همان طور که می دانید دایره از نظر ریاضی دارای اضلاع بی نهایت میباشد و اگر بخواهید هر چیزی که در تکاپو است را در ذهن مخاطب به نمایش درآورید می توانید در طرحتان دایره را به کار ببرید.
خط منحنی در طراحی لوگو
منحنی ها القا کننده آرامش و مثبت اندیشی هستند. به طور معمول منحنی ها میتوانند نشانه حساسیت به لمس،دوستی، مراقبت، و شفقت باشند، این ها نشان دهنده حرکت هستند و نماد یک لبخند کوچک و ظریف، برای القا حس شادی برروی بسته بندی محصولات بکار گرفته میشود. ولی باید در استفاده از منحنی دقت کرد که بصورت معکوس استفاده نشود که نشان از خمودی و خم نمودن است.
خطوط عمودی
خط عمودی مفهموم ثبات، قدرت و تعادل را می رساند. خط های عمودی و ظریف نشان از قدرت و حرفه ای بودن هستند. که طراحان حرفه ای در لوگو شرکت هایی که در بازار رقابتی فعالیت دارند برای القا اعتماد و حرفه ای و بهره وری استفاده می نمایند. ولی تا حدودی خصوص عمودی کمی سرد، تهاجمی و سلطه گر نیز دیده میشوند. اینکه چه مفهومی را میخواهد برساند به قدرت و تجربه طراح در بکارگیری از آن بستگی دارد.
خطوط افقی
خط های افقی بیانگر آرامش، جامعه و سکون هستند. آرامش در درون خطوط افقی بر تسکین شرایط تاکید دارد. یک خط افقی میتواند اعتماد را برساند و بخش های منفی خطوط عمودی و مورب را از بین ببرد.
خطوط مورب
این خطوط القا کننده حس سرعت و پویای است. زمانیکه در طراحی لوگو از خطوط مورب استفاده شود پیام جنب و جوش و سرزندگی را خواهد داشت. البته گاها القا کننده پیام ریسک نیز خواهد بود در صورتی که به درستی استفاده نشود پیام خطر، فرار و عدم اعتماد را نشان می دهد.
در نهایت روانشناسی اشکال و خطوط کمک میکند تا علاوه بر دید هنری، دیدگاهی روانشناسی به طراحی لوگو و اشکال بکارگرفته شود.
هویت بصری مک دونالد
اولین لوگوی شرکت مک دونالد در سال ۱۹۴۸ توسط موریس و ریچارد مک دونالد طراحی شد. لوگو بعدی مک دونالد توسط جیم شیندلر در سال ۱۹۶۱ میلادی بر اساس طاق های ساختمان رستوران طراحی شد و اولین طرح از لوگو طلایی ماندگار مک دونالد را ارائه نمود.
لوگوی رسمی شرکت مک دونالد در سال ۲۰۰۳ توسط Heye & Partner GmbH طراحی شده است ولی نکته مهم این است همان طور که در عکس تحول تاریخی این برند می بینید، همان طاق های طلایی در آن حفظ شده است؛ پس مک دولاند از سال ۱۹۶۱ به ثبات در برند خود رسیده است و تا امروز آن را حفظ نموده است.
در این مقاله به طور مفصل انواع اشکال هندسی و مفهومی که از نظر روانشناسی به مخاطب منتقل میکنند را بررسی کردیم. شما به کمک این مفاهیم میتوانید لوگوی مناسب برند خود را طراحی کنید و یا از بین طرحهای مختلفی که یک طراح لوگو برای برندتان طراحی کرده است، آن لوگویی را انتخاب کنید که بیشتر با هویت برند شما هماهنگی و انطباق دارد.
راستی لوگوی شرکت شما چه شکلیه؟ دوست دارید لوگوی تازهای برای شرکت تون طراحی کنید؟! حتما نظر خودتون رو برامون کامنت کنید.
برای خواندن مقالات مربوط به طراحی هویت بصری سازمانی، روی لینک زیر کلیک کنید.
چگونه هویت بصری طراحی کنیم
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂
مطالب پیشنهادی
- چرا هویت بصری برای هر سازمانی لازم است؟
- کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
- انواع روش های طراحی شغل
- چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
- موسیقی چه تاثیری در هویت برند بصری دارد؟
- طراحی شغل چیست و چه اهمیتی دارد؟
- 3 نکته مهم در مورد طراحی هویت بصری
- هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
دیدگاهتان را بنویسید