هویت بصری برند چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟
در دنیایی که هر لحظه شاهد تولد کسب و کاری جدید هستیم، اهمیت برندسازی و برندینگ دیگر بر هیچکسی پوشیده نیست. در دنیای پر سرعت ارتباطات و تکنولوژی، هر کسب و کاری باید به روز باشد تا از صحنه رقابت حذف نشود.
هویت بصری برند شما چیزی است که مخاطبان شما در نگاه اول میبینند و بعد از دریافت محصول یا خدمت از شما هویت بصریتان را با محصول یا خدمتی که ارائه میدهید، مرتبط میکنند. محصول یا خدمت تان ارتباط میان شما و مشتری را میسازد و باعث وفاداری مشتری میشود و در نهایت به واسطه آنها مشتری برند شما را می شناسد.
یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در برندسازی کسب و کارها، هویت بصری برند یا هویت بصری سازمان است. پس اگر قصد دارید کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید و یا آن را در ذهن مشتریان ماندگار کنید، باید بدانید هویت بصری برند چیست و چرا وجود آن برای شما لازم است و مهم تر از همه چگونه می توان یک هویت بصری عالی برای کسب و کار خود خلق کرد.
در تمدن های بزرگ باستانی نیز نشانه های هویت بصری در معماری پوشاک صنایع دستی خط و حروف الفبا زیورالات به چشم می خورد و این نشان دهنده اهمیت هویت بصری است.
ما بعد از مدتی فعالیت در پیج اینستاگرام نوآفرین تصمیم به تغییر هویت بصری پیج گرفتیم و این امر باعث شد این تغییرات و تحقیقات را به صورت مکتوب درآوریم تا برای صاحبان مشاغل مورد استفاده قرار گیرد.
هویت یعنی چه؟
هویت یا همان کیستی به مجموعهای از نگرش ها ویژگیها و روحیات فرد گفته می شود که او را از دیگران متمایز می کند.
انسان را در نظر بگیریم نوزادی که تازه متولد شده است فارغ از اینکه در کجا و کدام قوم و قبیله بدنیا آمده باشد دارای ویژگی های یکسان انسان نیست و در زمان تولد تفاوت تمایزی از نظر انسانی با هم ندارند و آنچه که باعث تمایز انسان ها از هم می شود هویت است که عوامل جغرافیای سیاسی تاریخی اقتصادی و معیشتی و فرهنگی و همچنین مولفه های تربیتی در ایجاد هویت تاثیر گذار است.
هرگاه در مورد یک موجود یا یک فرد نشانه ها و جزئیاتی را بدانیم که بتوانیم بر اساس آنها وی را بشناسیم میگوییم دارای هویت است.
هویت بصری چیست؟
مجموعه ای از عناصر و نشانه های دیداری که میتوان تنها با نگریستن به آنها به شکل ظاهری موجودات یا گروه ها پی برد و به کمک آن از هویت بصری شان مطلع شد.
طراحی هویت جامع برای سازمان نه فقط از نوع بصری تا این حد اهمیت دارد که نیاز به تخصص دارد و در پی آن شغلهای تخصصی به وجود آمده است.
طراحی هویت بصری در چند دهه اخیر به علت ارتباط تصویری که در تبلیغات است وارد حوزه کار طراحان گرافیک شده است.
هر آنچه که با حس بینایی مشتریان و مخاطبان شما در ارتباط است و باعث افزایش آگاهی از برند شما می شود می توان مفهوم هویت بصری برند را به آن اطلاق نمود. منظور از هویت بصری در واقع همان Visual Brand Identity می باشد. همانند هویت شخصیتی انسان هاست که شما را نسبت به دیگری منحصر به فرد میکند. مثلا کتابهایی که میخوانید سازنده رکن اساسی شخصیت شماست و الگوی خاص شخصیتی شما را میسازد. هویت بصری برند هم ویژگی هایی دارد که آنرا از سایر هم نوعانش متمایز می نماید. اگر شما بخواهید در ظاهر خودتان کمی تغییر ایجاد کنید و نسبت به همیشه متفاوت به نظر برسید می بایست یک دست لباس جدید بگیرید و حتی مدل مو هایتان را عوض کنید و یا عضو یک تیم حرفهای هنری شوید و …
تمام این عناصر (کتاب، مدل مو، تیپ لباس جدید و عضویت در یک تیم حرفه ای هنری) هویت بصری شما را میسازد.
مثلا با شنیدن نام “ایران رادیاتور” نا خودآگاه در ذهن شما چه چیزی تداعی می شود؟
- جمله “پشتم گرمه”
- تصویر یک خرس قطبی که با خیالی اسوده به آن تکیه زده است.
- حس مطبوع گرما در زمستان
- رنگ سفید رادیاتور
این همان هویتی است که این برند در ذهن ما ساخته است.
کاربرد هویت بصری در کجاست؟
- تم پست ها در شبکه های مجازی
- اوراق و برگه های رسمی (سربرگ، پاکت، کارت و ..)
- بروشور، کاتالوگ، آگهی های تبلیغات
- بسته بندی محصولات
- بنرهای وبسایت و شبکه های مجازی
در گام اول نیازمند به انتخاب عناصری هستیم تا بر اساس آن بتوایم پوسته ای گرافیکی را ایجاد و در تمام اقلام بصری شرکت استفاده نماییم.
هویت بصری به طور مشخص و ویژه ای بر روی بینایی و احساسات انسانی متمرکز شده است و از عناصر متعددی تشکیل شده است:
عناصر تشکیلدهنده هویت بصری
-
نام برند
-
لوگو یا نشانه تجاری برند
-
شعارتبلیغاتی و تگ لاین
-
رنگ سازمانی برند
-
قلم و تایپوگرافی
-
کارت ویزیت و ست اداری و …
-
شیوه بیان و سبک نگارش
-
وبسایت و شبکه های اجتماعی
-
و …
تمام این عناصر مانند تکه های یک پازل هستند و باید در جای درست قرار گیرند. البته این پازل دارای تکه های تعریف شده و منظم نیست که فقط نیازمند چیدمان درست باشد . در طراحی عناصر هویت بصری که شامل ( لوگو، ست اداری، رنگ سازمانی و…) می باشد، گاهی باید از بین المان های نامرتبط و قطعات نامنظم به بهترین ساختار ممکن رسید.
این عناصر شامل تمامی جلوه های قابل لمس با حواس از قبیل نام برند، طراحی لوگو، نماد، شعار، بسته بندی، صفحه اول وبسایت (صفحه فرود) ، موسیقی برند، بوی برند، طعم برند و حتی حس لامسه برند (میزان نرمی و یا سفتی مورد استفاده در بسته بندی محصولات و طراحی کاتالوگ و ژورنال برند) هر نوع علامت یا نشانه ی منحصر به فردی که متعلق به برند است، می باشد. کار این عناصر تقویت آگاهی از برند و ایجاد احساسات مثبت در مشتریان است.
بنابراین طراحی هویت بصری به جهت ایجاد هویت برند در واقع تبدیل یک ایده به ماهیت حسی آن از طریق عناصر هویت برند است. امیدواریم که با خواندن این مقاله بتوانید به خوبی در مورد طراحی هویت بصری برند خودتان تصمیمگیری نمایید. راستی یه سوال! شما تو طراحی هویت بصری برندتون از چه رنگی استفاده کردید ؟ 🙂 چرا این رنگ رو انتخاب کردید؟ حتما نظرات خودتون رو با ما به اشتراک بذارید.
برای خواندن مقالات مربوط به طراحی هویت بصری سازمانی، روی لینک زیر کلیک کنید.
چگونه هویت بصری طراحی کنیم
گردآوری: تیم نوآفرین
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂
مطالب پیشنهادی
- مدل پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟ (+ مثال های کاربردی)
- بوم مدل کسب و کار چیست؟ + دانلود pdf فرم خام بوم مدل
- تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ (+مثال های کاربردی)
- تکنیک شش کلاه تفکر چیست؟ (بررسی جامع)
- تحلیل پستل PESTEL چیست و چه کاربردی دارد؟ (بررسی جامع)
- کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه باید طراحی و اجرا شود؟
- 3 نکته مهم در مورد طراحی هویت بصری
- چرا هویت بصری برای هر سازمانی لازم است؟
دیدگاهتان را بنویسید