تاثیر باورنکردنی مطالعه و کتابخوانی در کپی رایتینگ (به همراه معرفی کتاب)
در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چرا مطالعه و کتابخوانی برای کپی رایترها از نان شب واجبتر است؟! پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید. 🙂
شاید از خودتان پرسیده باشید چرا همیشه آدمهای موفق و یا ثروتمند، صبحها به ورزش میروند؟ یا یک کار خاصی را همیشه انجام میدهند؟
احتمالا فکر میکنید این افراد چون موفق یا ثروتمند هستند، اول صبح، با خیالی آسوده برای ورزش وقت میگذارند! اما مسئله کاملا برعکس است و در واقع، ورزش کردن، مانند خیلی از اولویتهای دیگرشان، جزئی از لایف استایل (سبک زندگی) این افراد است. در حقیقت، این سبک زندگی و داشتن برنامه مشخص و درست، باعث نزدیک شدن آنها به هدفشان شده است. چرا شما را به دنیای آدمهای موفق بردم؟
چون شما هم برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق، و یا بعنوان کسی که میخواهد محتواهای مخاطب پسند تولید کند، باید یک کار مهم را جزئی از لایف استایل خود قرار دهید. این کار مهم، مطالعه کتاب و کتابخوانی است.
اهمیت و فواید کتاب و کتابخوانی به زبان ساده
ممکن است در گذشته، متنهای ساده و یا تبلیغاتی مختلفی نوشته باشید اما از نتیجه کار خود راضی نبوده اید. این اتفاق، به دلیل بیاستعدادی و عدم توانمندی شما نیست. مشکل اصلی این است که شما ذهنتان را به منابع و اطلاعات خوب مجهز نکردهاید و در نتیجه خروجی خوبی هم نخواهید داشت.
موارد زیر، 6 دلیل قانع کننده برای ایجاد عادت مطالعه در فردی است که میخواهد کپی رایتر موفقی باشد!
1. کتاب خواندن، باعث افزایش اطلاعات عمومی شما میشود.
بعنوان یک تولیدکننده محتوا، برای زیبا و درست نوشتن، باید ابتدا سطح اطلاعات خود را بالا ببریم تا بتوانیم درباره هر موضوعی بنویسیم.
2. دایره لغات شما افزایش مییابد.
مطالعه کردن نوعی سرمایهگذاری ذهنی است. با خواندن کتاب و مطالعه، واژگان بیشتری میآموزیم که به کمک آنها میتوانیم متنهای جذابتری بنویسیم و تفکرات خودمان را به خوبی منتقل کنیم.
3. کتاب، منبعی غنی برای ورود اطلاعات به دنیای اینترنت است.
مارک منسون، یکی از وبلاگ نویسهای مشهور دنیا و نویسنده کتاب پرفروش “هنر ظریف رهایی از دغدغه ها” در پاسخ به این سوال که چه سایتهایی را برای الهام گرفتن استفاده میکنید، گفته است:
“من به سراغ اینترنت نمیروم و تمام وقتم را روی مطالعه کتابها میگذارم.”
منظور او این است که اگر برای اضافه کردن حرف تازه ای به دنیای اینترنت، از همان اینترنت الهام بگیریم نکته جدیدی برای گفتن نخواهیم داشت.
در مورد تولیدمحتوا و تبلیغ نویسی نیز این موضوع صادق است. با داشتن ورودی های بهتر (اطلاعات)، خروجی های حرفهای تری (محتوا) میتوانید تولید کنید.
4. مطالعه، تاثیر مثبت بر ناخودآگاه ذهن دارد.
ذهن ما این توانایی را دارد که با استفاده از مطالبی که طی سالهای گذشته در اثر تجربه، مطالعه، شنیدن و دیدن آموخته است، ترکیب های تازه ای ایجاد کند که این اتفاق گاهی برای خودمان نیز غافلگیر کننده است و روی آن اسم هایی مانند فرشته های الهام، شهود و ناخودآگاه میگذاریم! بنابراین یادگیری و مطالعه علاوه بر ذهن آگاه، ذهن ناخودآگاه و تفکر شهودی را نیز بهبود میبخشد.
5. کتابخوانی، موجب پرورش تفکر نقادانه میشود.
به این معنی که شما خیلی ساده به مسائل نمینگرید و هر چیزی را باور نمیکنید و میتوانید ایده های مختلف را نقد و بررسی کنید.
اگر مطالعه و یادگیری جزو اولویت های زندگی یک شخص نباشد، ذهن او مانند یک سطل خالی میشود که هر ورودی ای را میپذیرد و او ناچار میشود خلاء ذهن خود را با هر اخبار، گزارش و چیزی که میشنود، پر کند. اما کسی که تفکر نقادانه را در خود پرورش داده است، با استفاده از فیلترهایی که برای خود تعریف میکند، اجازه نمیدهد هر موضوعی به راحتی به ذهن او وارد شود. او میتواند اطلاعات دریافتی را غربال کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را نگه دارد و آنهایی را که برایش مفید و کاربردی نیستند، کنار بگذارد.
6. خلاقیت شما را افزایش میدهد
با مطالعه و یادگیری، داده های مفیدی را در ذهن خود ذخیره میکنید و ظرفیت فکری خود را افزایش میدهید. ساختار مغز به گونه ای است که از اطلاعاتی که به مرور زمان در آن جای داده شده است استفاده میکند و در موقعیت های مختلف، این اطلاعات را ترکیب کرده و به ایده های خلاقانه تبدیل میکند.
چه کتاب هایی بخوانیم؟
سعی کنید متنوع خواندن را در برنامه خود قرار دهید. اگر شما فقط به مطالعه در یک حوزه خاص بپردازید، بعد از مدتی نسبت به آن موضوع کرخت و یا مقاوم میشوید و دیگر از کتاب خواندن، آنطور که باید و شاید لذت نمیبرید و بازده ذهنی شما، کم و کمتر میشود.
استیو جابز برای بهبود محصولات، به کارمندان توصیه میکند که همواره از دو منظر به یک محصول نگاه کنند. ابتدا از محصول فاصله بگیرند و با دیدگاه فردی مبتدی به آن نگاه کنند، تا بتوانند ایراداتی را در آن محصول ببینند که مخاطب عام قادر به دیدن آنها است اما از دید سازندگان کالا پنهان مانده است. سپس با نگاه کاملاً تخصصی و موشکافانه محصول را بررسی کرده و مشکلات را رفع کنند. این مثال چه ارتباطی با کتاب و کتابخوانی دارد؟!
برای تسلط در نویسندگی و تولید محتوا، فقط خواندن کتابهای مرتبط کافی نیست. گاهی باید از فضای تخصصی این حوزه فاصله بگیرید و کتابهایی بخوانید که اصلاً به این حوزه مرتبط نیستند. با این کار، تفکر چند بعدی در ذهنتان شکل میگیرد و میتوانید هم زمان به چند حوزه مختلف بیاندیشید و خلاقانه تر بنویسید!
معرفی کتاب های مفید که ارزش خواندن دارند
1. کتاب برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا:
قبل از پرداختن به حوزه های مختلف، میخواهیم یک کتاب مرتبط با تولید و بازاریابی محتوا، یعنی کتاب ماشین محتوا نوشته دن نوریس به شما معرفی کنیم.
در این کتاب، هرآنچه که برای نوشتن یک محتوای موثر و عالی لازم دارید آورده شده است و بویژه برای کسانی که در اول راه نوشتن و تولید محتوا هستند، بسیار اثرگذار است.
2. خواندن رمان و ادبیات داستانی
خواندن رمان باعث میشود ذهنتان بتواند با سرعت بیشتری تصویرسازی کند و اثر آن در نوشته های خودتان نیز منعکس میشود.
- کتاب سمفونی مردگان از عباس معروفی:
در ابتدای کتاب، با یک شروع مبهم و پیچیده مواجه میشوید اما همین موضوع باعث میشود که با کنجکاوی ادامه بدهید. تشبیه های به جا و کافی، شخصیت پردازی و توضیف فضا به نحوی عالی بیان شده و در بعضی قسمتهای کتاب، راوی داستان عوض میشود و اتفاقات، از دید شخصی دیگر بیان میشود. سمفونی مردگان شاهکاری است که برنده جایزه سال 2001 بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ است.
بریده ای از کتاب: پدر خیال میکرد آدم وقتی در حجره خودش تنها باشد، تنها است. نمیدانست تنهایی را فقط در شلوغی میشود حس کرد.
- کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو:
مردم یک شهر به یک نوع کوری سفید مبتلا میشوند. کوری ای که همه جا را بدون رنگ و سفید میبینند. هیچکدام از شخصیتهای داستان اسم ندارند و با عناوینی مانند چشم پزشک، همسر چشم پزشک، پسر لوچ و… خوانده میشوند. خود نویسنده میگوید: ” این کوری واقعی نیست، تمثیلی است. کور شدن عقل و فهم انسان است.”
3. خواندن نمایشنامه
از ویژگی های یک متن خوب این است که مخاطب را به گفتگو دعوت کند. با خواندن نمایشنامه میتوانید این ویژگی را در نوشته های خود ایجاد کنید. نمایشنامه ها معمولا از نبوغ و ظرافت خاصی برخوردار هستند، به گونه ای که گفتگوهای رد و بدل شده در آنها از لحاظ سطح تفکر و عمق، در تراز بالاتری نسبت به گفتگوهای عادی و روزمره قرار دارند.
از جمله نمایشنامه های معروف میتوان به آثار شکسپیر اشاره کرد. نمایشنامه هایی همچون هملت، اتللو، رومئو و ژولیت، شاه لیر و هنری پنجم. همچنین نمایشنامه هایی مانند کالیگولا اثر آلبرکامو میتواند پیشنهاد خوبی برای خواندن نمایشنامه باشد.
4. خواندن ضرب المثل و فرهنگ عامه
ضرب المثل باعث میشود تا موجز نوشتن را یاد بگیریم. یک ضرب المثل با استفاده از چند کلمه، مفهوم گسترده ای را منتقل میکند. به علاوه، مطالعه در زمینه ضربالمثلها و ریشه آنها، ما را با فرهنگ عامه بیشتر آشنا میکند و باعث میشود بتوانیم از قدرت زبان محاوره در نوشته های خود بهره ببریم.
- نویسندگانی همچون جمالزاده، صادق هدایت و جلال آل احمد، از ادبیات عامیانه در آثار خود بهره گرفته اند.
5. کتابهای روانشناسی، موفقیت و توسعه فردی
برای موفقیت در امر خلق محتوا، باید بتوانید مخاطب خود را شناسایی کرده و احساسات، طرز تفکر و شخصیت آنها را درک نمایید. خواندن کتابهای روانشناسی باعث می شود آدمها را بهتر بشناسید و راحتتر از طریق نوشته های خود با آنها ارتباط برقرار کنید.
پیشنهاد میشود کسانی که میخواهند تولید محتوا را به طور جدی دنبال کنند، کتابهای انگیزشی پرفروش را هم مطالعه کنند تا درک کنند علت جذابیت این کتابها برای مخاطبین چیست و نویسنده چه الگوهای نوشتاری را در متن خود استفاده کرده است.
- کتاب اثرمرکب از دارن هاردی:
کتابی است که نویسنده در آن فرمولی ساده را برای رسیدن به موفقیت بازگو میکند. اثر مرکب جزو کتابهای پرطرفدار حوزه موفقیت و توسعه فردی است.
- کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین:
چهار اثر، کتابی پرطرفدار که میتوان گفت بهترین کتابی است که در خصوص قانون جذب و ثروت و سلامتی و خوشبختی نوشته شده است.
حالا که با اهمیت مطالعه برای یک کپی رایتر آشنا شدید، میتوانید هر یک از کتاب های معرفی شده را انتخاب کنید و تمرینهای پیشنهادی نوآفرین را انجام دهید.
تمرین
- خلاصه ای از سه کتاب مورد علاقه خود را در 500 کلمه بنویسید. به طوری که مخاطب فرضی با خواندن متن شما، به خریدن این کتابها ترغیب شود. قواعد درست نویسی و زیبا نویسی را حتما رعایت کنید.
- فهرست کوتاهی از چند کتاب مورد علاقه خود تهیه کنید. تلاش کنید تا مهمترین پیام هر کتاب را در یک جمله بیان کنید. این جمله، برداشت شخصی شما از متن کتاب است و ممکن است مفهوم اصلی آن را به طور کامل پوشش ندهد. مهم این است که یک پیام کلیدی از متن کتاب دریافت کرده باشید و بتوانید آن را در چند کلمه محدود بنویسید.
- موضوعی را مشخص کنید که در مورد آن اطلاعات کمی دارید. بهتر است این موضوع در حوزه علاقه شما باشد. رکوردر را روشن کنید و 10 دقیقه بیوقفه راجع به این موضوع حرف بزنید. سعی کنید خیلی راحت حرف بزنید و زوایای مختلف این موضوع را بیان کنید. این کار را در روزهای متوالی انجام دهید. با حرف زدن در مورد موضوعات مختلف، میتوانید روی مهارت ارتباطی خود کار کنید.
- میخواهیم روش خوشهبندی را تمرین کنیم:
موضوعی را انتخاب کنید و برای آن یک عنوان ساده بنویسید. این عنوان را در وسط یک کاغذ بزرگ داخل دایره بنویسید. حالا هر موضوعی را که مرتبط با این عنوان به ذهنتان میرسد به صورت یک واژه یا عبارتی کوتاه، به صورت خوشه هایی به دایره مرکزی وصل کنید. عبارت مرتبط با واژه های نوشته شده را مقابل آنها بنویسید و با شاخه های مجزا به هم وصل کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که تصویری از موضوعات شاخه بندی شده روی صفحه کاغذ نقش ببندد و موضوع مورد نظر به حد کافی در ذهنتان بسط داده شود. حالا مواد لازم برای نوشتن یک متن خوب را در اختیار دارید. دست به کار شوید و آن را با نهایت تمرکز بنویسید.
شما چطور؟ فکر میکنید به اندازه کافی مطالعه دارید؟ از نظر شما خواندن چه کتابهایی بر هر کپیرایتر و تولیدکننده محتوایی واجب است؟! قراره از این به بعد کلی مطالب آموزشی در مورد تولید محتوا تو سایت مون منتشر کنیم. خوشحال میشیم اگر شما هم نظرات خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.
مطالب پیشنهادی
- مدرک تحصیلی و مهارت چقدر در استخدام تاثیر دارد؟
- معرفی 27 ایده پولساز برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
- تاثیر فرهنگ در اجرای ایده های پُرسا
- معرفی و داستان شرکت خرده فروشی Dun and Ready
- چطور مانند یک کپی رایتر کتاب بخوانیم؟
- کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
- 6 کاربرد و فواید تجزیه و تحلیل شغل در سازمان (به…
درباره شکوفه شفیع
بعضی ها مدیر به دنیا میآیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار میگیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)
نوشتههای بیشتر از شکوفه شفیع2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار زیبا جذاب
🙂