کپی رایتینگ چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند؟
منو بچش! منو بچش! یالا منو بچش!
این یک شعار تبلیغاتی از سیگارهای دورال (DORAL) است که علاوه بر کنجکاو کردن افراد، قدرت متقاعد کردن مخاطبان را هم دارد! من با سیگار رابطه ای ندارم اما این متن تبلیغاتی طوری نوشته شده که احساس میکنم خود سیگار سرش را از پاکت بیرون آورده و خودش را به من تعارف میکند!!! و من نمیتوانم پیشنهادش را رد کنم!
قدرت کلمات به اندازه ای است که اگر در جای مناسب خود بکار بروند، میتوانند افراد زیادی را با خود همراه کنند.
داستان از چه قرار است و چرا مدام درحال متقاعد شدن هستیم؟ بیایید پاسخ این سوال را در مفهومی به نام کپی رایتینگ جستجو کنیم.
در این مقاله میخواهیم به این سوالات و مسائل در مورد کپیرایتینگ بپردازیم:
کپی رایتینگ چیست و به چه معنا است؟
چرا تولید محتوا و کپی رایتینگ مهم است؟
هدف از تولید محتوا و کپی رایتینگ چیست؟
عنوان نویسی در کپی رایتینگ
ویژگی های یک عنوان خوب و جذاب
چند نمونه متن تبلیغاتی عالی برای جذب مشتری
بیایید با اساسیترین و مهمترین سوال ممکن شروع کنیم:
کپی رایتینگ چیست و به چه معنا است؟
کپی رایتینگ، هنر و علم نوشتن جهت تبلیغ یک محصول، کسب وکار، شخص یا ایده است. همچنین کپیرایتینگ به معنای انتخاب، ویرایش، درست کردن و ساختن کلمات است به گونهای که خواننده را متقاعد کند اقدام ویژهای انجام دهد.
همانطور که میبینید عبارت “كپی رايتينگ” فقط به فروش نهایی محصول اشاره نمیکند. هدف نهایی کپی رایتینگ همیشه فروش محصول نیست، بلکه هدف آن متقاعد کردن خواننده برای انجام یک اقدام خاص است. این اقدام میتواند اشتراک در یک خبرنامه، تماس با شماره تلفن موجود در صفحه نمایش، کلیک روی لینک، ارسال یک ایمیل و … باشد.
از هریک از این اقدامات میتوان برای توسعه فروش استفاده کرد. برای نوشتن یک کپیرایتینگ موثر، کپی رایتر باید در نقشهای متفاوتی مانند محقق، کارآگاه، هنرمند، روانشناس، دانشمند و … ظاهر شود.
چرا تولید محتوا و کپی رایتینگ مهم است؟
لازمه حضور در فضای آنلاین، تولید محتوا است. دانشی که با ظهور اینترنت و افزایش کسب و کارها در فضای آنلاین به یک تخصص جدید در دنیای امروز تبدیل شده است. عده ای از افراد، خلق محتوا را آنقدر پیچیده و دست نیافتنی میپندارند که هرگز نمیتوانند تصور کنند که خودشان بتوانند خالق محتوا باشند. این افراد اگر برای راه اندازی و توسعه کارشان به خلق محتوا نیاز داشته باشند حاضرند با صرف هزینه های گزاف از افرادی که با این حوزه آشنایی دارند کمک بگیرند و از طرفی عدهای از افراد آن را بی اهمیت میدانند و تصور میکنند خودشان از پس این کار بر می آیند. اما دریغ که با این تفکر به کسب و کار خودشان لطمه میزنند و بعد از یک مدت کار در رسانه های مجازی، از رسیدن به اهداف خود دلسرد میشوند و کار خود را ناقص رها میکنند و تلاش هایشان بی اثر میشود.
یادگیری کپی رایتینگ برای همه کسانی که نیاز به خلق محتوا دارند بسیار سودمند است.
تولید محتوا، فرآیند خلق و توزیع اطلاعات راجع به موضوعات مورد علاقه مخاطبان و مشتری های هدف در رسانه های مختلف، به خصوص رسانه های مجازی و دیجیتال در قالب بلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و یا فرمتهای دیگر است.
برای خلق محتوا، مجهز بودن به دانش کپیرایتینگ الزامی است. کپی رایتینگ در یک تعریف ساده، نوشتن متنهای تاثیرگذاری است که منجر به فروش خواهد شد و شاید نوشتن متنهای خلاقانه ای که میتوانند تاثیرگذار باشند و یا با مخاطب ارتباط برقرارکنند. ولی در کل نمی توان اینها را تعریف دقیق کپی رایتینگ دانست.
کپی رایتینگ حتما یک کار خلاقانه است. اما در نهایت نوشتن متنهایی است که باعث میشود ما بتوانیم کالا یا خدماتی را بفروشیم.
هدف از تولید محتوا و کپی رایتینگ چیست؟
نوشته های تبلیغاتی میتوانند به شکلهای مختلفی اجرا شوند: درقالب پادکَست، وی کَست و حتی در شکل های مختلف از جمله بیلبورد، آگهی در رادیو، تبلیغ تلویزیونی، ایمیل و…
بنابراین پایه هرنوع تبلیغی، کپی رایتینگ است. اگر ما یاد بگیریم متن تبلیغاتی خوب و تاثیرگذار بنویسیم عملا میتوانیم درتمام عرصه های مختلف تبلیغات، پایه محکمی برای کارهایمان فراهم کنیم.
درست است که تعریف کپی رایتینگ خیلی ساده است، اما این ساده بودن میتواند در ذهن ما این خطا را ایجاد کند که با خواندن یک یا دو کتاب میتوان آن را آموخت و به همین راحتی تاثیر گذار بود.
کپیرایتینگ به نوعی پیشنیاز یا حتی مهارت پایه ایی است که باعث میشود در خیلی از عرصه های دیگر هم بدرخشید و بتوانید حرفهایی تر کار کنید. نه تنها میتوانید کار خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهید بلکه میتوانید در مذاکرات، خرید و فروش، زندگی روزمره و تعامل با مخاطب نیز بدرخشید و بیان گیرایی داشته باشید.
نکته مهم: پایه کار هر کپیرایتر یا هر نویسنده تبلیغاتی، نوشتن است.
عنوان نویسی در کپی رایتینگ
یک بخش مهم و جدانشدنی در کپیرایتینگ، نوشتن عنوان مناسب و گیرا است. عنوان نویسی را میتوان به بسته بندی یک محصول تشبیه کرد. همانطور که از بسته بندی یک محصول، راجع به محتویات آن قضاوت میکنیم، درمورد محتوا هم براساس عنوان یک محتوا، مطالب گفته شده در آن را حدس میزنیم و قضاوت میکنیم.
از طرفی وقتی مخاطب به عنوان نگاه میکند، بررسی میکند که چقدر این محتوا به او مربوط است. در واقع عنوان یک متن مشخص میکند که مخاطب هدف مورد نظر کیست؟
در مورد اهمیت عنوان این جملات را به یاد داشته باشید:
- کسانی که عنوان را میخوانند 20 برابر کسانی هستند که کل متن را میخوانند.
- یک عنوان خوب میتواند 50 درصد شانس موفقیت محتوا را بالاتر ببرد.
ویژگی های یک عنوان خوب و جذاب عبارتند از:
- کوتاه و قابل فهم باشد و مبتنی بر یک مزیت اصلی باشد.
- به زبان محاوره ای، ساده و روان نوشته شود تا برای مخاطب قابل فهم و جذاب باشد.
- یک متن تبلیغاتی برنده، متنی است که تا حد امکان تبلیغاتی به نظر نرسد! یعنی ساده و به زبان عامیانه نوشته شود.
- عنوان باید تا حد امکان کوتاه باشد. یک عنوان کوتاه، در حد حوصله مخاطب است. به گونه ای که مهمترین خدمت یا مزیت محصول را در چند کلمه کوتاه بیان میکند.
- عنوان تا حد ممکن کنجکاوی برانگیز باشد، نکته ای متفاوت را مطرح کند و هیجان مخاطب را تحریک کند.
- عنوان باید بتواند ادعایی را که در مورد محصول خود دارید اثبات کند و فقط برای جلب مخاطب، عنوانی را ننویسیم که توانایی اثبات آن را نداریم.
چند نمونه متن تبلیغاتی عالی برای جذب مشتری
در زير تعدادي از عناوين تبليغاتي برندهاي معروف ايراني و خارجي را براي درك بيشتر مطلب برايتان آورده ايم:
برند | عنوان تبلیغاتی |
شركت اپل | متفاوت فكر كنيد |
وال مارت | پول بيشتری ذخيره كنيد، زندگي بهتری داشته باشيد. |
نيكون | در قلب تصوير |
ديزنی لند | شادترين جای دنيا |
آژاكس | قويتر از كثيفی |
آديداس | غير ممكن وجود ندارد |
تاژ | هميشه كيفيت، هميشه تاژ |
بيمه دانا | بيمه دانا مطمئن و توانا |
بانك پاسارگاد | بانك هزاره سوم |
بانك ملت | بانك ملت، بانك شما |
البته هر عنوانی برای همه مردم جذاب نیست و هر دسته از عناوین، مخاطب خاص خود را دارند.
از این لحظه به بعد که مسئله خلق محتوا و عنوان نويسي برای شما جدی میشود، نگذارید هیچ کلمه، جمله و عنوان تاثیرگذاری از زیر دستتان در برود. برای این کار، میتوانید عناوین جذابی را که در تبلیغات و شبکه های اجتماعی میبینید یادداشت کنید و زمانی که خواستید، با ترکیب آنها عنوانی جذاب بنویسید.
همچنین یک آرشیو از آگهی های تبلیغاتی از سراسر دنیا در رسانه های مختلف اینترنتی، روزنامه ها و مجلات و حتی تیترهای خبری در رسانه های خبری تهیه کنید. چون نویسندگان مطبوعاتی مهارت زیادی در نوشتن تیترهای خبری دارند و کمک میکنند که حتی در کسب و کارهای کوچک هم بتوانید از همان تکنیک ها استفاده کنید.
نتیجه گیری
براي آنلاين كردن كسب و كار، علاوه بر توانايي تولید محتوا، لازم است که كپی رايتر هم باشیم. دنیا، دنیای رقابت است و هر فرد یا کسب و کاری که با اصول آشناتر باشد، امکان موفقیت و رشد بیشتری خواهد داشت. امروزه و به خصوص سال 2021 که با التهابات اقتصادی شروع شد، شیوع ویروس پر رمز و راز کوید 19 یا همان کرونای معروف باعث شد بستر کسب و کارهای آنلاین بیش از پیش رونق گیرد و صاحبان کسب و کار این بستر پر هیجان را با جدیت بیشتری پیگیری کنند. اما متاسفانه هنوز دانش و تفکرات در فضای آنلاین نوپاست. از این رو نوآفرین که استارتاپی آموزشی در حوزه کسب و کار است، با ارائه مقالات آموزشی کپی رایتینگ قصد دارد دانش جدید و به روز را در اختیار صاحبان کسب و کار و حتی فریلنسرهایی که خدمات مورد نیاز به صاحبین مشاغل را انجام میدهند، قرار دهد.
شما چطور؟ آیا از اصول کپی رایتینگ در تدوین تبلیغات و تیزرهای خود استفاده میکنید؟! قراره از این به بعد کلی مطالب آموزشی در مورد تولید محتوا تو سایت مون منتشر کنیم. خوشحال میشیم اگر شما هم نظرات خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.
مطالب پیشنهادی
- ماتریس BCG چیست و چه کاربردهایی دارد؟
- چگونه یک باشگاه مشتریان موفق راه اندازی کنیم؟
- چگونه یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنیم؟…
- تکنیک اسکمپر SCAMPER چیست؟ (+مثال های کاربردی)
- بیانیه ماموریت چیست؟ (+ چند نمونه بیانیه ماموریت موفق)
- چشم انداز سازمانی چیست؟ (+ نمونه چشم انداز سازمانی موفق)
- چگونه یک هویت بصری قدرتمند طراحی کنیم؟
- آمیخته بازاریابی چیست؟ (بررسی مدل save , 4v , 4c , 4p)
درباره شکوفه شفیع
بعضی ها مدیر به دنیا میآیند و بعضی در تلاشند که مدیر شوند! من، شکوفه شفیع تمام دانش و تجربه خود را در سایت نوآفرین به کار میگیرم تا به شما کمک کنم زندگی و کار خود را بهتر مدیریت کنید. :-)
نوشتههای بیشتر از شکوفه شفیع
دیدگاهتان را بنویسید