ساختار هزينه در بوم مدل کسب و کار
برای راه اندازی كسب و كار خود چه مقدار بايد هزينه كنيد؟ برای اداره كسب و كاری كه داريد در هر ماه چقدر هزينه ميكنيد؟ تعيين ساختار هزينه برای هر كسب و كار امری ضروری است.
این بخش به توصیف مهمترین هزینههایی میپردازد که در اجرای یک مدل کسب و کار خاص به وجود میآید. تولید و ارائه ارزش پیشنهادی، حفظ ارتباط با مشتریان و ایجاد جریان درآمدی همه و همه ایجاد کننده هزینه است. این هزینهها پس از مشخص کردن منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی و شرکای کلیدی به راحتی قابل محاسبه هستند.
خیلی از کسب و کارها با مدیریت درست هزینهها سوددهی خود را افزایش داده اند. با خواندن این متن متوجه میشويد چطور باید ساختار هزینه را برای کسب و کار خود محاسبه کنید و همچنين با انواع ساختار هزینه برای کسب و کارهای مختلف آشنا میشويد.
شاید در شروع، تعیین ساختار هزینهها و محاسبهی اینکه چقدر پول برای شروع کسب و کار و رسیدن به مرحله سوددهی نیاز داریم کار سخت و پیچیدهای به نظر بیايد. اما اگر اصول انجام این کار را بدانيد؛ مسیر براي شما روشن شده و می توانيد به یک برآورد منطقی از هزینههای مورد نیاز برسید.
در صورتی که در حال حاضر صاحب یک کسب و کار هستید، ممکن است فکر کنید راهی برای کاهش هزینههای کسب و کار شما وجود ندارد. اما احتمالا بعد از خواندن این متن نظرتان تغییر خواهد كرد!
چطور باید ساختار هزینه را برای کسب و کار خود محاسبه کنیم؟
برای محاسبه هزنیهها باید فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی و شرکای کلیدی رو شناسایی کرده باشید.
برای اینکه بتوانيد هزینههای کسب و کار خودتان را محاسبه کنید؛ باید بدانيد چه بخشها و کارهایی برای کسب و کار شما هزینه ایجاد میکند. در 8 قسمت قبلي بوم كسب و كار ،كارهاي زير را انجام داديم:
o طراحی پیشنهاد جذاب برای مشتری
o ایجاد کانال ارتباط با مشتری برای رساندن پیشنهادهای جذاب به دست مشتری
o مدیریت نحوه ي ارتباط با مشتری
o ایجاد جریانهای درآمدی از بخشهای مختلف مشتریان
حال بايد ديد چگونه میشود كه هزینههای لازم برای اجرایی کردن ۴ مورد بالا را محاسبه کرد؟ برای این کار باید فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی و شرکای کلیدی خودتان را به خوبی تعریف کرده باشید. در صورتی که این موارد را به درستی تعریف کرده باشید، تعیین ساختار هزینهها و سرمایهای که برای شروع کار نیاز دارید بسيار آسان مي شود.
در صورتی که اكنون هم کسب و کار فعالی دارید، توصيه ميكنيم این موارد را برای خودتان به دقت تعریف کنید. چون احتمالا میتوانيد راههایی برای کاهش هزینهها پیدا کنید.
سوال های معمولی که برای تشخیص هزینه های کسب و کار مطرح میشوند به شرح زیر هستند :
• هزینه های معمول کسب و کار شما کدامند ؟
• کدام منابع بیشترین هزینه را دارند ؟
• کدام فعالیت ها بیشترین هزینه را دارند ؟
• کدام مشارکت ها بیشترین هزینه را تولید می کنند ؟
انواع کسب و کارها بر اساس ساختار هزینه
طبیعتا هزینهها باید در هر کسب و کاری به کمترین حد ممکن برسد. اما کاهش هزینهها برای بعضی از کسب و کارها اهمیت بیشتری دارد. ملاحظات مختلفی میتواند باعث شود كه کاهش هزینهها برای یک کسب و کار بسيار اهميت پيدا كند. به عنوان مثال اگر ارزش پیشنهادی اصلی برای کسب و کاری، پایین بودن قیمتهاست،کاهش هزینهها برای این کسب و کار حیاتی میشود. به همین دلیل کسب و کارها را از نظر ساختار هزینه به دو دسته تقسیمبندی میکنند:
۱- کسب و کارهای هزینه محور
کسب و کارهای هزینه محور تلاش دارند هزینهها را کاهش بدهند.
کسب و کارهای هزینه محور تلاش میکنند در هر زمینهای که امکان داشته باشد هزینهها را کاهش دهند.به همین خاطر این نوع از کسب و کارها تلاش میکنند پیشنهادهایی را برای مشتری طراحی کنند که ارزان تمام بشود. این کسب و کارها بیشتر تمایل دارند برای اجرای کارهای مختلف به جای اینکه نیرو استخدام کنند، سیستمهایی را داشته باشند که کارها را به صورت خودکار انجام دهد تا مجبور نباشند هر ماه هزینههایی برای نیروی انسانی پرداخت کنند.
خیلی از این مدل کسب و کارها تلاش میکنند تا جای ممکن کارهايشان را برونسپاری کنند. یعنی انجام خیلی از فعالیتها را به شرکتهای دیگر واگذار کنند تا هزینههای خودشان را کاهش دهند. این رویکرد قصد دارد ساختار هزینه سازمان را با استفاده از ارزش های پیشنهادی ارزان تر، اتوماسیون اداری یا برونسپاری های متعدد، تا حد ممکن کاهش دهد البته با حفظ کیفیت. مثلا خیلی از شرکتها به کارهای تبلیغاتی نیاز دارند. برونسپاری در این مورد یعنی به جای اینکه نیروهایی برای انجام کارهای تبلیغاتی استخدام کنیم، این کارها را به شرکتهای تبلیغاتی واگذار کنیم.
۲- کسب و کارهای ارزش محور
کسب و کارهای ارزش محور به دنبال ارائه یک محصول بیایراد هستند.
منظور از ارزش در اینجا همان ارزش پیشنهادی است.یعنی همان ویژگی جذابی که مشتری را به سمت شما جذب میکند. برای بعضی از کسب و کارها ایجاد یک ارزش درجه یک بیشترین اولویت را دارد. بنابراین نگرانی خاصی بابت بالا رفتن هزینهها ندارند. معمولا کسب و کارهایی که محصولات یا خدمات لوکس و پر زرق و برق دارند از این جمله هستند. به عنوان نمونه میشود به هتلهای لوکس اشاره کرد.
چون مشتریان این کسب و کارها جزو اقشار پردرآمد جامعه هستند، بالا بودن قیمت محصولات و خدمات برای این کسب و کارها نقطهی ضعف به حساب نمی آيد. بلکه کوچکترین مشکل در محصول یا خدمات باعث ضرر این شرکتها میشود. بنابراین بالا رفتن هزینهها به قیمت رسیدن به محصول یا خدمت بیعیب و نقص برای این نوع کسب و کارها قابل توجیه است.
انواع ساختار هزینه برای کسب و کارهای مختلف
کسب و کار شما میتواند ۴ نوع ساختار هزینه مختلف داشته باشد.
1. هزینههای ثابت: به عنوان مثال هزینههای نیروی انسان جزو هزینههای ثابت شما هستند.
2. هزینههای متغیر: مثلا اگر کسب و کار شما نیاز داشته باشد هر از گاهی در نمایشگاههای مرتبطی که تشکیل میشود شرکت کند، هزینهی شرکت در این نمایشگاهها جزو هزینههای متغیر شما به حساب می آيد.
3. هزینههای مربوط به تعداد(صرفه به مقياس): ممکن است شما مجبور باشید کالایی را از شرکت دیگري خریداری کنید. اگر تعداد بیشتری از آن کالا سفارش بدهيد، هزینه هر واحد برايتان کمتر میشود. در نتیجه اگر تعداد سفارش شما بیشتر باشد از نظر اقتصادی برای شما به صرفه هست.
4. هزینههای مربوط به محدوده(صرفه به حوزه): کار کردن در محدودههای کوچک برای خیلی از کسب و کارها به صرفه نیست. یک نمونه از این موارد، شرکتهای توزیع کالا هستند. چون با بزرگتر شدن محدودههای کاری، رشد هزینههای این شرکت کمتر از رشد درآمدشان است. بنابراین اگر در محدودههای بزرگتری کار کنند در عمل هزینههايشان به نسبت درآمدشان کم میشود.
امیدواریم با خواندن این مطلب، مسیر محاسبه هزینههای کسب و کار برايتان روشنتر شده باشد و در صورتی که همین الان صاحب یک کسب و کار هستید، بتوانيد راهی برای کاهش هزینهها پیدا کنید و به این ترتیب سوددهی كسب و كارتان را بیشتر کنید.
برای خواندن مقالات مربوط به هر یک از قسمتهای بوم مدل کسب و کار، روی لینک زیر کلیک کنید.
آموزش طراحی بوم مدل کسب و کار
گردآوری: تیم نوآفرین
دانلود pdf فرم خام بوم مدل کسب و کار
ما در نوآفرین کنار کسب و کار شما هستیم 🙂
دیدگاهتان را بنویسید